img
img
img
Alfa Romeo 159 er nå tilgjengelig her i landet. Vi har kjørt den, og vi liker den. Vi følte oss imidlertid litt snytt av 160-hesteren, men det er en annen historie.

Forgjengeren 156 var også tilgjengelig i stasjonsvognutgave, med etternavnet Sportwagon. Ikke akkurat verdens største stasjonsvogn, men til gjengjeld både vakker og velkjørende.

Ingen overraskelse

Det kommer ikke akkurat som noen stor overraskelse at Alfa Romeo nå lanserer også 159 i stasjonsvognformat. Etternavnet er fortsatt Sportwagon, og linjeføringen er heller ingen overraskelse.

Da vi så de første bildene av 159 sedan, reagerte vi på at den var så lite forskjellig fra forgjengeren. Selv om fronten bærer med seg Alfa Romeos nye formspråk, var det fortsatt veldig mye av 156-linjene å spore. Men vakkert, det må vi få lov til å synes at det er.

Like lang

Så også med stasjonsvogna - den ser egentlig ut som en videreutvikling av 156 Sportwagon.

159 Sportwagon skal vises til publikum på Genève-utstillingen om en snau måned. De tekniske spesifikasjonene er ikke akkurat utfyllende i skrivende stund: kun at den er eksakt like lang som sedanen (4,66 meter) og at den blir levert med de samme motorene som sedanen.

Mange motoralternativer

Dette betyr dieselmotorer på 1,9 l/120 hk, 1,9 l/150 hk og 2,4 l/200 hk, og bensinmotorer på 1,9 l/160 hk, 2,2 l/185 hk og 3,2 l/260 hk. Alle modellene kombineres med en sekstrinns manuellkasse, og noen av dem er tilgjengelig med sekstrinns automatgir. Og 3,2 V6-varianten har firehjulstrekk.

Sportwagon - og den nye Spider - blir for øvrig tilgjengelig her i landet i juni.

 

knut.arne.glesne@hm-media.no

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!