Reiseenduroer er en av dagens viktigste motorsykkelklasser. Enhver fabrikk med respekt for seg selv har én eller flere slike sykler på programmet.

 

Klassen er imidlertid ikke ny. I 1980 lanserte BMW sin R 80GS, en 800-kubikks modell med klare offroad-trekk. Takket være seirer i "Paris-Dakar" ble modellen en formidabel suksess - en suksess som konkurrentene ville ta del i.

 

I 1984 prøvde Honda seg med XLV 750, en massiv enduro med tosylindret V-motor. Med iøynefallende ramme, rødmalt motor og aggressiv styling var den vesentlig tøffere enn den "myke" tyskeren. Men salget tok ikke av. Årsakene er flere: BMWs fremganger i "Paris-Dakar" ga uvurderlig reklame som tyskerne visste å utnytte.

 

img

UR-ENDURO:
Den hadde voksen fysikk, barsk stil og V-twin-motor - kort sagt alle tekniske og visuelle ingredienser en stor reiseenduro skal ha. Selv om ikke XLV 750R ble noen stor suksess, er den en av de viktigste premissleggerne for dagens reiseenduroer.

Antakelig bidro også Hondas PR-avdeling til at suksessen uteble. Reklamemateriellet presenterte XLV i offroad-aktivitet på en crossbane. Ikke videre relevant, så lenge det var snakk om en kardangmaskin på over 200 kg. På sett og vis kan man si at XLV var et godt og riktig forsøk på å møte den gryende interessen for Dakar-inspirerte eventyrmaskiner. Imidlertid tyder mye på at Hondas PR-avdeling la opp til feil markedsstrategi.

 

Til tross for visse barnesykdommer, var likevel XLV en kapabel reiseenduro. Den var stor og bekvem, den hadde sterk V-twin-motor og den var robust. Kort sagt: Den hadde de samme ingrediensene som dagens reiseenduroer. Likevel ble den ingen trussel for BMW. På grunn av Dakar-suksessen hadde nemlig tyskerne skaffet seg et solid fotfeste i det kommersielle markedet, hvilket japanerne manglet.

 

BMWs posisjon var så sterk at potensielle kunder knapt vurderte andre alternativer. Ikke engang da Honda, i 1985, kom med en kraftig oppdatert variant der de fleste barnesykdommene var kurert, oppnådde de suksess. Året etter ble XLV fjernet fra modellprogrammet, til fordel for en mindre og mykere endurovariant, kalt Transalp.

 

Likevel ble ikke prosjektet lagt ned. I 1986 og 1987 vant franskmannen Cyril Neveu "Paris-Dakar" med en racingutgave av XLV.

 

I 1988 fulgte Honda opp med en gatevariant, og nå hadde tydeligvis Honda skjønt hvilken PR-effekt som lå i det legendariske ørkenrallyet. Modellen hadde både utseende og dekor som liknet ørkenraceren. Dessuten fikk den navnet "A frica Twin". I 1988 og 1989 havnet "Africa Twin" på toppen av seierspallen i "Paris-Dakar". Resten er historie

 

jon.a.lystad@c2i.net

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!