Går du i seriøse tanker om å prøve deg på drag-banen, men mangler konkurransedyktig materiell? Da kan du glede deg over at Harley-Davidson, som første MC-produsent, tilbyr en ferdigtrimmet og startklar dragster med wheeliebars og det hele.

 

Harleys customavdeling har nemlig tatt utgangspunkt i V-Rod, gitt den en passende Screamin' Eagle-frisering og ekvipert den med det som skal til for å dra kvartmila under ti sekunder.

 

img

Med Screamin' Eagle-trimmet motor på 165 hester og komplett dragsterutrustning, skal Harley Destroyer være god for kvartmila på godt under 10 sekunder. Nå kan den kjøpes over disk.

I skrivende stund har to norske H-D-forhandlere bestilt hver sin "Screamin' Eagle Destroyer". Er du interessert, kan du kontakte nærmeste H-D-forhandler, tilby ham en kvart million og glede deg til en fartsfylt sesong på stripa.

Med det samme vi snakker om Harley og fart, vil vi si noen ord om en undersøkelse som ble gjennomført av det britiske MC-tidsskriftet MCN i høst. For å få et bilde av opinionens holdning til motorsykler og motorsyklister, gjennomførte de en spørreundersøkelse blant folk som ikke kjører MC.

 

I undersøkelsen kom det fram at over 10 % av de spurte trodde at Harley-Davidson lager de raskeste motorsyklene. Og et klart flertall mente at alle motorsykler burde vært utstyrt med fartssperre. For ordens skyld synes vi derfor det er på sin plass å understreke at de raskeste, japanske motorsyklene allerede har fartssperre.

 

Saktens kan man lure på om ikke Harley har det også

Automat

img

Tross custominspirert chassisgeometri og full turutrustning, velger Honda å karakterisere DN 01 som en sportsmotorsykkel med automatgir.

Motorsykler med automatgir er tydeligvis i ferd med å bli hot. I hvert fall ser det ut til at produsentene tror det.

 

Etter at Yamaha lanserte sin automatgirede FJR 1300 tidligere i høst, har det poppet opp flere konseptsykler med automatgir. Selv om de fleste ser ut som scootere med motorsykkelambisjoner, finnes det også motorsykler som ser ut som motorsykler. Enkelte av dem er sågar klare for veien!

 

Vi tenker i første rekke på Honda DN 01. Den cruiserinspirerte toureren ble presentert på Tokyo-messen i begynnelsen av november. Selv hevder Honda at de utvikler modellen med tanke på en nært forestående markedsintroduksjon.

 

Den V-twin-motoriserte modellen er utstyrt med en trinnløs automatkasse som også kan brukes i manuell modus, slik at den funker som en elektronisk betjent sekstrinnskasse. Det nyutviklede girsystemet, som så fint kalles HFT (Human Fitting Transmission), skal ifølge Honda bidra til lettere betjening og høyere komfort enn dagens tilgjengelige modeller.

 

Det gjenstår å se om Hondas cruiserinspirerte automattourer representerer fremtidens motorsykkelfilosofi.

 

jon.a.lystad@c2i.net

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!