MINITEST: DERBI GPR 125 NUDE

TØFF HARDING

Derbi GPR 125 Nude er en av markedets mest attraktive lettvektere.

43ba603f7b56f.jpg
43ba603f7b56f.jpg
Sist oppdatert

Streetfightere er for tiden hot, og i lettvekterklassen er Derbi GPR 125 Nude noe av det hotteste. Med kraftig alu-ramme, opp-ned-gaffel med radialmontert bremsekaliper og hekkplassert eksospotte, har den en estetikk som ikke ligger tilbake for store artsfrender. Selv om detaljfinishen ikke virker fullt så gjennomført som på enkelte andre lettvektere, holder lakken en bra standard. Også fysikken er i orden. Nude er en stor og velbygd motorsykkel.

 

Det er da også fysikken som i første rekke bidrar til de fine bruksegenskapene. For det første sitter man bekvemt. Lett foroverlent sittestilling med fin nærkontakt bidrar til sporty komfort og følelse av å kjøre stor sykkel. Det skal riktignok bemerkes at sete og fjæring er av den harde sorten.

 

img

Når det gjelder utseende, ligger ikke Derbi Nude tilbake for store streetfightere. I våre øyne er den en av markedets mest attraktive lettvektere - akkurat nå.

Etter noen mil lever man imidlertid greit med det harde oppsettet. Den Yamaha-produserte motoren gir også sitt bidrag til turegenskapene. Selv om den liker turtall, drar den fint over hele registeret. Man trenger ikke stresse med gir og gass for å holde tempoet oppe.

 

Når vi snakker om turkomfort, skal det imidlertid bemerkes at eventuelle passasjerer ikke har det spesielt ålreit. Baksetet er bredere enn en G-streng, men ikke særlig mer bekvemt. Etter noen mil må det formelig graves ut av rumpa...

 

Nude'ens styrke ligger på det sportslige planet. Kjøreegenskapene er megabra. I motsetning til mange andre sportslettvektere, som nærmest er overfølsomme i styringa, opplever vi Nude som helt nøytral. Dessuten er den så stabil og velbalansert at man umiddelbart føler seg dus. Derbi har også valgt en bremseutveksling som fordrer litt krefter i hendelen.

 

Bremsene er effektive, uten at vi opplever dem som giftige. Om Derbi ikke har vært så nøye med finishen, har de utvilsomt ofret mye oppmerksomhet på kjøreegenskapene. Det faktum at motoren livner ekstra til ved 7000 omdreininger, bygger også opp under den sportslige fornøyelsen.

 

På vårt testeksemplar hadde instrumenteringen en hang til å kutte ut etter eget forgodtbefinnende. Derbi har visstnok slitt med dette på enkelte modeller. Såfremt importøren er nøye med å følge opp, skriver vi det på kontoen for barnesykdommer, men Derbi bør skjerpe seg.

 

Nude byr på sporty komfort, trendy utseende og imponerende kjøreegenskaper. Og det at den vekker beundring teller også på plusskontoen. I det hele tatt anser vi Derbi GPR 125 Nude for å være en svært attraktiv lettvekter - i videste forstand.

 

[email protected]

 

Pris/effekt/vekt: 49 900 kr/15 hk/129 kg

+ Stil/motorkarakter/kjøreegenskaper

÷ Hard fjæring/detaljfinish

= Tøffest i klassen

 

 

Denne saken ble første gang publisert 03/01 2006, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også