V-twin-motorer kan brukes til så mangt. Blant annet til å lage morsomme motorsykler. Ducatis DS-motor, en luftavkjølt V-twin på tusen kubikk, er en av de mest spenstige motorene som finnes. Følgelig har den potensial til å skape mye moro på to hjul. Under Milano-messen i begynnelsen av november ble det lansert to nye streetmodeller med denne motoren.

 

img

Også Ducati hiver seg på motardtrenden, eller rettere sagt: De antyder at de vil vise hva de er gode for i dette segmentet. Under Milano-messen viste de fram sin Hypermotard, en sykkel som etter all sannsynlighet vil bli en realitet.

Hypermotard er betegnelsen Ducati selv velger å benytte i presentasjonen av sin første supermotard. Hvorvidt dette er en seriøs konkurrent til KTM 950SM - markedets heftigste V-twin-motard - skal være usagt, men hyper-Ducatien høstet i hvert fall stor og berettiget oppsikt da den ble avduket i Italia.

 

Med R-inspirert chassis, lette racingfelger og kapable bremser skal Ducatien være perfekt for effektiv bekjempelse av svingete fjellveier. Effekten på over 100 hester skal også være et godt utgangspunkt for hurtig bakhjulstouring mellom lyskryssene. I hvert fall antyder Ducati noe slikt i pressemeldingen.

 

De antyder også en toppfart i nærheten av 220 km/t. Hvis det medfører riktighet, hvilket vi ikke har noen grunn til å betvile, stiller den med fartsressurser som går utenpå alle andre supermotarder. Likevel har ikke konkurrentene grunn til å frykte italieneren riktig ennå.

 

I skrivende stund figurerer den kun som en konseptsykkel, signert Ducatis husdesigner Pierre Terblanche. Ducati benyttet nemlig Milano-messen til å teste sine ideer på et entusiastisk hjemmepublikum. Skal vi tolke reaksjonene, bør det i hvert fall ikke herske mye tvil om modellens tilblivelse.

 

For vår egen del vil vi også gi Terblanche ros for en god jobb. Den beste han har gjort for Ducati så langt.

 

img

Delirio er navnet på Bimotas første streetfighter. En 170-kilos lettvekter, basert på en tusenkubikks Ducati-motor. Pen er den, men prisen er ikke videre vakker. I hvert fall ikke i et avgiftshungrig regime som vårt.

Også Bimota er på hugget med en ny streetmaskin. DB6 Delirio er navnet på den Ducati-motoriserte fighteren. Bimota legger som kjent sjela si i å lage lette sykler. Følgelig veier ikke Delirio mer enn 170 kg, hvilket absolutt er akseptabelt på en tusenkubikker.

 

- Delirio er muligens den verste sykkelen du kan møte på veien i dag, sier Bimota selv. - Nåja, repliserer vi. Selv om 90-hestingen har et utseende som bør påkalle positiv oppmerksomhet, finnes det verre fightere på markedet.

 

Risikoen for å møte den er heller ikke spesielt stor. Bimota er nemlig ikke kjent for å lage spesielt lønnskontovennlige sykler. Nesten 200 000 kroner vil de ha for Delirio.

 

Hvis du vil ha en, vil også myndighetene ha avgift, hvilket skulle sette en effektiv demper på ha-begjæret. Du får trøste deg med bildet.

 

jon.a.lystad@c2i.net

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!