STORTEST: HONDA CIVIC

Vi applauderer

Den nye Honda Civic er nå på plass i Norge. Den er en artig og spennende utfordrer – på flere måter.

Sist oppdatert

Friske former, et av markedets tøffeste instrumentpaneler og gode justeringsmuligheter for ratt og sete gjør at vi trives svært godt bak rattet i Civic.

- Så tøff den er! - Litt rar, den snuta da. - Snerten hekk! - Å, se på det

dashbordet! - Næmmen, jeg trodde den bare hadde tre dører, jeg?

 

Meningsutbruddene hagler da jeg spør folk utenfor bensinstasjonen om hva de mener om Civic'en. "Alle" stopper for å kikke på nykomlingen, og vår svært så uformelle spørreundersøkelse viser at den djerve designen faller i smak.

 

For djerv må vi si at den er. Honda har gjort noe av det samme som for eksempel Ford gjorde da de skiftet ut Escort med Focus: Her er noe helt annet, med få bindinger til forgjengeren og også til de øvrige modellene i familien. Noe som gjør at de øvrige modellene brått ser gammelmodige ut. Og delvis konkurrentene også.

Litt S2000

Det finnes en del eksempler på bilprodusenter som lanserer et friskt ytre, men lar det innvendige leve videre i tradisjonens trauste mønster. Dette gjelder ikke den nye Civic. Det førerorienterte, oppdelte dashbordet ser spennende ut, og fungerer også svært bra i praksis. Rattet - som undertegnede tør påstå er blant de aller tøffeste i dagens nye biler - er svært godt å holde i. Alt dilldallet som sitter på det virker heller ikke forstyrrende på kjøringen; knappene har en logisk plassering som bare bidrar positivt til totalopplevelsen.

 

Kvalitetsfølelse inngår også i opplevelsespakken, og her viser Honda hva de kan. Det hele kjennes fullt på høyde med de tyske konkurrentene vi har skrytt av tidligere; herlige tette skjøter, godfølelse hvor enn du trykker, og det hele gir inntrykk av å ville vare i hundre år. Meget bra, Honda!

 

Tilstrekkelig med justeringsmuligheter av ratt og sete gjør det lett å finne en fin kjørestilling i den rommelige kupeen. Inn med nøkkelen, vri om, og startknappen til venstre for rattet - lik den i Hondas herlige S2000 - gir liv til 1,8'en.

 

Den snertne, coupéliknende designen, den lave sittestillingen, instrumentene og startknappen gjør at jeg blir litt skuffet idet motoren starter. Men så kommer jeg på at dette faktisk ikke er en sportsbil, og jeg blir i stedet imponert over hvor lite motor jeg hører.

 

Schmukk! Førstegiret legges inn i den herlig presise kassa. Slik skal ei girkasse føles! Kjapp gassrespons sender turtallet raskt opp, før hjerne og ryggrad får akklimatisert seg. Schmukk! Inn med andre. Og den samme presisjonen, den samme gode følelsen når jeg girer, gjelder alle de seks girene i kassa.

Motorperle

Civic'en er strammere oppsatt enn mange av konkurrentene. Små og brå humper liker den dårlig, mens de større takles fint. Myke piggfrie dekk på våt, lunken asfalt er aldri noen vinner, men styrepresisjonen og understellsoppsettet imponerer. Den kjennes omtrent som en noe mer komfortabel utgave av Ford Focus, og her i redaksjonen er det en skikkelig kompliment.

 

På glatta er den også leken - kanskje litt i overkant for min bedre halvdel i baksetet. Men den er like lett å holde i en ren og ryddig linje (altså normal kjøring) som i pen sladd, og heller ikke vanskelig å hente inn igjen. Og den har jo også Hondas ESP-variant VSA, som holder bilen effektivt på plass så lenge jeg holder fingrene unna av-knappen.

 

Da vi kjørte Civic på den internasjonale presselanseringen for en stund siden, imponerte ikke 1,8-literen i særlig grad. Det kan tenkes at vi var litt uheldige med vår testbil den gang. Eller kanskje den bare trengte noen flere kilometer for å våkne? Her hjemme imponerer testbilen oss.

 

Motoren er en perle; sivilisert nok for barnehagetransport og inspirert nok til å glede på omveien fra jobben. De 140 hestene kommer jevnt og fint. Den turtallsvillige rekkefireren oppleves som både kraftig og spenstig, og er også momentsterk nok til å gi behagelig fremfart uten at girspaken må gjetes. Den flotte og godt tilpassede sekstrinnskassen gjør også at jeg enkelt kan velge om jeg vil cruise eller ha godt fraspark. Og for de gasseglade blant oss er det jo litt stas med en bil som passerer 100 km/t på annetgir!

 

Som nevnt er det lite å høre fra motoren på lave turtall. Dette endrer seg når den piskes; fra tre-fire tusen omdreininger og oppover brummer det ganske friskt fra motoren og de to trekantete eksosutblåsene der bak. Ingen ulyd i våre ører, men fortsatt en del lyd. I det rommelige baksetet er det imidlertid hele tiden en god del støy, både fra hjulene og fra eksosanlegget.

Godt tenkt

Også bagasjerommet er rommelig. Bredt og dypt, og den store bakluka gjør det enkelt å utnytte. Og ettgrepsløsningen for å legge ned de to bakseteryggene - så man får et langt, flatt og digert bagasjerom - er et eksempel til etterfølgelse.

Det er bare så synd at forsterkningen av bakluka, som også gir bilen den lille stjerten bak, ligger midt i synsfeltet og skygger for detaljene på bilen bak. Det er for øvrig ikke bare bakover utsikten er begrenset; vi skulle gjerne hatt litt bedre oversikt rundt hele bilen. Men man lærer jo fort hvor lang bilen er, og det går faktisk an å flytte litt på kroppen for å se hva som er bak A-stolpen.

 

Det merkes at Honda-ingeniørene har tenkt mens de har laget denne bilen. Blant annet er bilen - på tross av alle sammenføyninger i det komplekst sammensatte dashbordet - totalt knirkefri i minus 20. Og materialet og formen på dashbordet hindrer plagsomt gjenskinn i ruta når sola er på det sterkeste. Slikt er vi ikke altfor bortskjemt med.

 

Ellers bør vi vel nevne at klimaanlegget nok kunne vært enda mer automatisk. Blant annet hadde vi stadig problemer med dugg på ruta, men det svelger vi glatt når resten av bilen er såpass bra.

 

For bra, det er den. Vi liker den, og vi gleder oss storlig til sommerføret kommer. Da skal vi sette nye Civic på prøve mot de argeste konkurrentene.

 

Vi tror nok de bør skjelve litt nå!

 

[email protected]

 

 

 

VI MENN BIL MENER

Vi vil begynne med å gratulere Honda. De har laget en bil som ser annerledes ut, uten at det går noe særlig på bekostning av funksjonalitet. De har også laget en bil som er fin å kjøre, med det sportslige snittet vi liker så godt, uten at det har gått særlig utover komforten.

 

Interiøret er også spennende, i tillegg til å være velfungerende og praktisk, og det inngir ikke minst en finfin følelse av kvalitet.

 

Når motoren er såpass fin, utstyrspakka såpass imponerende og prisen såpass fornuftig, kan vi ikke skjønne annet enn at Civic bør gjøre seg svært godt bemerket på salgsstatistikken fremover.

Tekniske data, Honda Civic

1,8

1,4

Motor:

R4, 1799 ccm

R4, 1339 ccm

Ytelse:

140 hk v/6300 o/min

83 hk v/5700 o/min

Dreiemoment:

174 Nm v/4300 o/min

119 Nm v/2800 o/min

Egenvekt:

1190 kg

1165 kg

Maks hengervekt:

1400 kg

1200 kg

Bagasjerom:

415/1282 l

415/1282 l

Dekkdimensjon:

225/45 R17

205/55 R16

Forbruk EU-mix:

0,66 l/mil

0,59 l/mil

0-100 km/t:

8,9 sek

14,6 sek

Toppfart:

205 km/t

170 km/t

Pris:

268 050 kr (Sport)

222 550 kr

 

FORSIKRING

Er du 45 år, bosatt i Oslo, kjører 12 000 km i året, parkerer bilen i garasje, har full bonus og er totalkunde og har 4000 kroner i egenandel, koster forsikring på en Honda Civic 1,8 deg snaut 6000 kroner i året.

 

DIESEL?

Nei, beklager. Civic bygges med Hondas herlige 2,2-liter på 140 hk, noe som nok gjør bilen til en skikkelig kraftpakke. Som på CR-V, gjør det store volumet at avgiftene straffer hardt. Og importøren konstaterer at den derfor blir for dyr.

 

MYE UTSTYR

Civic har mye utstyr allerede fra fabrikken. Seks airbags, el-speil/-vinduer, cruisekontroll, klimaanlegg, CD-spiller (som takler MP3 og WMA) og ESP (VSA på Honda-språket) er blant 1,8'ens standardutstyr.

 

BILLIG SNACKS!

Med 1,8'en kan du velge vår testmodells utstyrspakke "Sport", eller den 20 600 kroner dyrere "E xclusive". Sistnevnte har blant annet tosoners klimaanlegg, navigasjon, stort glasstak og xenonlys i utstyrspakka. Det er mye ekstrautstyr for pengene!

 

SERVICE

Civic skal ha service hver 20 000 kilometer. De første 100 000 km med en Honda Civic 1,8 vil totalt gi 14 679 kroner i normale servicekostnader.

 

RÅSKINNET

Har du kjørt en Civic Type-R, husker du det. En illsint, særdeles turtallshungrig toliter på 200 hk - plassert i en bil som blant annet har mindre av tung støydemping og tynnere ruter enn standardversjonen, og ikke minst et understell klart for racerbanen - gjør den til et minne for livet.

 

Nå er den nye Type R vist, og Hondas F1-fører Jenson Button fikk æren av - sammen med Hondas president Takeo Fukui - å avduke den. Samtidig fikk vi se hvordan tredørsvarianten av Civic blir seende ut.

 

Type R har fortsatt den herlige 200-hesteren, men i en videreutviklet versjon. Barsk styling har den, med sint front, dype sideskjørt, markant bakfanger og en frekk hekkvinge. Digre hjul er naturligvis på plass, og innvendig har den, i likhet med forgjengeren, et racinginspirert førermiljø.

Civic Type R kommer hit neste vår, og vi gleder oss stort!

 

NOEN KONKURRENTER:

VW Golf

Golf selger mye, og gir en fin kombinasjon av komfort, eleganse og kvalitetsfølelse. Den kjører også bra, og enorme valgmuligheter for drivlinje og utstyr gjør at vi skjønner hvorfor den selger.

Toyota Corolla

Den er noenogtjue hakk traustere enn Civic, men ryddigheten selv. Dessuten har den en fin feilstatistikk å vise til. Jo da, vi forstår hvorfor mange liker den, selv om vi ville valgt noe mer spennende.

Ford Focus

Den er den mest kjøreglade i kombicoupé-klassen, men Civic har en mer spennende design og er også litt mer komfortabel. Duellen mellom disse kan bli tøff!

Volvo S40/V50

Her får du mer eleganse og komfort, men den koster også en god del mer med tilsvarende motor.

Opel Astra

Den er rimeligere, men også trangere og enklere. Men vi liker Astra godt, og hos Opel har du også større valgmuligheter med hensyn til motor.

Citroën C4

Også C4 har en design som vil si noe, men motorutvalget gjør at den havner litt bortenfor Civic. Likevel, en C4 med 1,6-diesel er jo et hyggelig og spennende bekjentskap.

BMW 3-serie

For litt mer penger enn en velutstyrt Civic kan du kjøpe en innstegs-3-serie. Og selv en 316i er et herlig bekjentskap, selv om du må gi slipp på utstyr og motorkraft.

Denne saken ble første gang publisert 28/05 2006, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også