Årets utgave av det klassiske Mille Miglia-racet startet i går, og avsluttes på søndag. Det er åpent for bilmodeller som deltok i løpet mellom 1927 og 1957, og 22 BMW´er er blant de 375 deltakerne.

Historisk glans

BMW ville bruke arrangementet for å kaste glans over sin egen historie, og for å vise fram sin nyeste konseptbil. Bilen er kraftig retroinspirert; den er som en moderne reinkarnasjon av den BMW 328 Mille Miglia Touring Coupe´en som vant løpet i 1940.

1600 km i 166,7 km/t

328´en skrev seg inn i historiebøkene da Fritz Huschke von Hanstein og Walter Bäumer i 1940 kjørte de 1000 Miles´ene (eller 1600 kilometer) med 166,7 km/t i snitthastighet. En rekord ingen har klart å tukte.

BMW 328 vant også en lang rekke andre løp, fra den ble presentert i 1936 og langt inn på femtitallet.

Z4 M Coupé-basis

BMWs konseptmodell er basert på en modifisert Z4 M Coupé-basis. Den 343 hk sterke rekkesekseren er urørt, men puster lettere gjennom modifiserte innsugs- og eksosmanifolder, og et åpnere eksosanlegg. BMW sier at dette gir konseptet en mer racerbilliknende lyd. Karosseriet er en blanding av den klassiske 328, visse hint av dagens Z4, og mange morsomme og spennende detaljer.

Bilen er 23 cm lengre enn en Z4 M, og fire cm lavere. Den ruller på 20-tommere, og både innvendig og utvendig skal finishen være upåklagelig. Takløsningen er også verdt noen linjer: hardtop´en er hengslet i bakkant, og skal minne oss om den gang Le Mans-reglene ble endret så det også ble tillatt med lukkede biler. Da videreutviklet BMW også 328 til å bli en rendyrket racerbil.

 

Hengslet hardtop

Cockpit´en blir også med opp når taket heves, og dører er derfor ikke nødvendig. BMW sier at denne konstruksjonen både er vektbesparende og stiver opp bilens struktur, noe som skal gjøre den svært lette konstruksjonen (bilen er i all hovedsak bygget av aluminium og karbonfiber-forsterket plast.)

Frontlyktene er også en miks av det klassiske og det moderne. Formen og plasseringen er som på 328, men tradisjonelle glødelamper er byttet ut med LED-teknologi.

Puristisk

Også innvendig finner vi en blanding av det tradisjonelle og det moderne; det er enkelt og ryddig som i både en førtitalls 328 og i en Z4 M, men med kun tre materialer (Lycra, tynt rustfritt stål og ubehandlet kuskinn) blir det både puristisk og moderne.

BMW sier ikke noe om hva de vil med konseptet. Kanskje dette ganske enkelt bare er en vakker og storslått feiring av historiske og nåtidens stolte øyeblikk?

 

knut.arne.glesne@hm-media.no

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!