Tyske Lumma driver med tuning, styling og annen ombygging av forskjellige bilmerker. Tidligere har de vært store på Opel og BMW, men nå driver de også med Porsche.

Enda sintere

Cayenne er jo en elsk-eller-hat-bil, kanskje spesielt i Porsche-kretser. Men de aller fleste som har kjørt en, elsker måten Porsche har klart å beholde sportsbilegenskapene på i den digre SUV´en.

Dersom du ikke synes en Cayenne er markant nok i trafikken fra før av, kan du ta en prat med Lumma. Deres nye stylingsett tar Cayenne-formene enda noen hakk videre; her legges det ikke skjul på at dette er en sint bil. Den komplette bilen har fått etternavnet "CLR 400 GT" fra Lumma.

Omfattende styling

Den nye frontfangeren med "beskyttelsesplater" og doble tåkelys i legger bilen mye nærmere bakken. Den nye, tredelte grillen gir bilen også et sintere uttrykk enn originalen. Dype sideskjørt og kraftige skjermbreddere foran og bak gjør bilen både lavere og bredere, og den nye støtfangeren bak - selvsagt med integrert diffuser - passer også fint inn i den mer markante helheten.

Lumma har i tillegg gitt Cayenne et nytt panser med to store luftinntak, den har fått kraftige beskyttelsesplater langs sidene, øyelokk over frontlyktene (dette finnes også for baklampene) og naturligvis en vinge på toppen av bakluka.

Mer lyd

Lumma har trukket sitt egenutviklede eksosanlegg ut av den nye bakstøtfangeren. De to doble utblåsene ser jo gromme ut, samtidig som vi blir lovet heftig lyd. Om tunerens vanlige sportseksosanlegg ikke er nok, finnes det også et "racing"-anlegg å få tak i - for enda mer lyd.

4 cm ned, og 23-tommere

Tuneren leverer forskjellige understellspakker til bilen; vanlige sportsfjærer som senker 40 millimeter, en såkalt senkemodul til luftfjæring-utstyrte biler som senker det samme, og en understellspakke der du både kan justere høyden og stivheten etter ønske og behov.

En såpass diger bil som Cayenne er, kler jo også store hjul. Lummas "standardpakke" består av 10x22-tommere med 295/30-dekk rundt om. Men om du vil ha noe enda større, har de også 23-tommere i hyllene sine. Disse skos med 315/25-dekk. Legger du på et sett med spacere, blir pakken komplett.

Kompressorsett

Vel, i hvertfall nesten. Lumma tar i tillegg hånd om den i utgangspunktet 340 hk og 420 Nm sterke, 4,5 liter store V8´en i Cayenne S. En kompressor tar den opp til hyggelige 470 hk og 640 Nm.

Men det koster som kjent å være kar: i følge våre kilder skal det komplette stylingsettet koste rundt 160 000 kroner, justerbart understell og 22-tommere med dekk koster 90 000 kroner, og kompressorombyggingen koster 150 000 kroner.

Så får du til gjengjeld en Cayenne litt utenom det vanlige!

Les mer på www.lumma-design.com.

 

knut.arne.glesne@hm-media.no

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!