Vi har forstått at dere synes biler er noe forferdelig tull, og at bileiere derfor skal betale mest mulig i avgifter. Spesielt tullete er de som kjøper morsomme og trafikksikre biler med store og spreke motorer. Huff og huff, de fortjener i hvert fall å kjenne det i lommeboka.

 

For ikke å snakke om dem som kjører svære amerikanske varebiler som Chevrolet Tahoe og Hummer. Nei, slike biler skulle ikke vært på veien i det hele tatt. Håndverkere som trenger slike biler får heller bruke sykkel.

 

Gode samfunnsborgere som vi er, har vi derfor nå et tips til dere, kjære Regjering: Det har kommet en ny bil på markedet som både er morsom og billig. Har dere hørt noe så galt?

 

Den heter VW Golf GT, og vi har prøvekjørt den. Hemmeligheten bak den lave prisen er at det bare sitter en liten 1,4-liters motor under panseret - en sånn motor som dere politikere synes er fin. Men denne motoren er alt annet enn fin. Den yter nemlig forferdelige 170 hestekrefter!

 

De fartselskende tyskerne på Volkswagen-fabrikken har nemlig laget en motor med både kompressor og turbo. Kompressoren virker opp til 2400 o/min og deretter virker den i samdrift med turboen. Dette betyr blant annet at man har maksimalt dreiemoment på hele 240 Newtonmeter fra 1750 til 5000 o/min, mens toppeffekten på 170 hk slår inn ved 6000 o/min.

 

Ute på veien er det ubegripelig at det sitter en 1,4-liter under panseret! Massevis av dreiemoment fra lave turtall gjør at den går veldig bra på alle girene. Hvis man virkelig kjenner etter, merker man når turboen slår inn, og da har man enda mer krefter å rutte med. Det var nesten så jeg hadde lyst til å bryte fartsgrensene, men alle som bryter dem er jo råkjørere, og jeg er ikke en sånn en.

 

Motoren er ikke like sprek som GTI-motoren på 200 hestekrefter, men til å være en 1,4-liter er den oppsiktsvekkende sterk. GT bruker 7,9 sekunder fra 0 til 100 km/t og det er bare sju tideler langsommere enn GTI, og topphastigheten på 220 km/t er bare 15 under "storebror".

 

Det er ikke bare motoren som gjør Golf GT morsom å kjøre. Sportsseter og sportsratt løfter opplevelsen, og kjøreegenskapene er også i kategorien "sportslig" takket være sportsunderstellet.

 

Når man ikke er opptatt av å benytte bilens potensial, finner man seg selv i en slags diesel-modus, hvor man bruker motorens høye dreiemoment. Dette gjør at drivstofforbruket ligger på lave 0,72 liter på mila.

 

Så, kjære Regjering, bilen bruker lite drivstoff, og det er jo bra. Men jeg hadde det skummelt morsomt bak rattet de to dagene jeg kjørte denne bilen, som altså bare koster 287 250 kroner.

 

Nei, dette bør dere gjøre noe med snarest. Hvis ikke risikerer dere at mange nordmenn begynner å like å kjøre bil!

 

Hilsen oss i Vi Menn Bil

 

atle.gulbrandsen@hm-media.no

 

Tekniske data:

VW Golf GT

Motor:

R4, 1390 ccm

Effekt:

170 hk v/6000 o/min

Dreiemoment:

240 Nm v/1750-5000 o/min

Girkasse:

Sekstrinns manuell

Forbruk (EU-mix):

0,72 l/mil

Egenvekt:

1271 kg

Toppfart:

220 km/t

0-100 km/t:

7,9 sek

Pris:

287 250 kr

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!