For et par år siden skrev vi en sak om Shelby Super Cars. De hadde da bygget en supersportsbil med navnet Aero, med en kompressormatet, 6,3 liter stor, 782-hesters V8. Denne har i ettertid prestert mildt sagt pene akselerasjonstall:


0-60 mph (96 km/t) er målt til 2,94 sekunder, kvartmila er unnagjort på 10,98 sekunder med 222 km/t i sluttfart, 0-100 mph (0-161 km/t) tar 11,66 sekunder, og den bremser fra 60 mph til stillestående på 31,39 meter.

Et hakk videre

Men nå som bilverdenen har gått enda noen skritt videre, og en bil som 1001 hk sterke Bugatti Veyron endelig er klar for å selges, måtte jo Shelby Super Cars ta sitt mesterstykke enda et hakk videre.

SCC Ultimate Aero er i utgangspunktet samme konstruksjon som Aero; en toseters, midtmotorisert og bakhjulsdreven bil med karosseri i en kombinasjon av karbonfiber og komposittmaterialer.

1046 hk, 1114 Nm

Aluminiums-V8´en har fått litt annen boring og slaglengde, noe som har resultert i en anelse større slagvolum. Kompressoren lader mer enn i den "vanlige" Aero, og med to intercoolere og 104-oktans bensin på tanken blir kreftene alt annet enn små:

SCC Ultimate Aero yter 1046 hk ved 6950 omdreininger, og 1113 Nm ved 6200 o/min. Rødsonen begynner på 7200 o/min.

1197 kg!

Kreftene går gjennom en manuell sekstrinnskasse, og prøver å finne feste via 20-tommere med 335/20-dekk. Foran sitter det 19-tommere med 235/35-dekk, og om du har lyst til å stoppe kan det være greit å vite at det sitter 14-tommers bremseskiver som klemmes av seksstemplede kalippere på bilen.

Ultimate Aero er faktisk litt lettere enn lillebroren, og selv med el-vinduer og -speil, tiltratt og en del annet praktisk veier den pene 1197 kg.

439 km/t?

Hva 1046 hk gjør med 1197 kg bil, er ennå ikke blitt målt. I hvertfall ikke offisielt. Men rett før nyttår kåret det anerkjente Forbes Magazine SCC Ultimate Aero til Amerikas raskeste bil. Da ble toppfarten oppgitt til "opptil 273 mph i følge vindtunnelkalkulasjoner", altså skal den teoretisk være 439 km/t.

Noen akselerasjonstall er heller ikke oppgitt, men den bør jo ikke akkurat være tregere enn lillebroren.

Sju millioner på norske skilter

Men tro ikke at en supersportsbil bare skal selges til kunder som kun vil ha det ypperste innen fart; Ultimate Aero er også tilgjengelig med et navigasjonssystem, et stereoanlegg med ti høyttalere, DVD-spiller og en 7,5-tommers fargeskjerm, og ryggekamera.

Basisprisen er for øvrig heftige 654,500 amerikanske dollar, eller drøye 4,3 millioner norske kroner etter dagens kurs. En kjapp avgiftsberegning sender prislappen til et sted rundt sju millioner kroner om du skal ha norske skilter på den.

Mye billigere enn Veyron

Vel, kanskje det ikke er så ille likevel? Bugatti har nettopp økt Veyron-prisen til 830 000 euro, altså 6,5 millioner norske kroner. Uten at avgiftene er regnet med

Du kan for øvrig se en del filmklipp på SCCs hjemmeside. De fleste er av "lillebror", men leter du litt finner du også noen av Ultimate Aero.

Sjekk www.sscautos.com.

 

knut.arne.glesne@hm-media.no

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!