Her synker Vi Menn-lua til fotograf Nordlien. Kan noen sørge for at han får en ny?

Vi var heldige med været. Det hadde øst ned i en uke, og vi fikk heldigvis med oss litt av det. Skal man kjøre i jungel, skal det være vått og sumpete. Og sleipt og glatt. For vi snakker om jungel, ikke ørken.

 

- Her trenger du lavserie og sperrer både på langs og på tvers, sier Gwil Berry.

 

Han er instruktør i off-roadkjøring hos Land Rover, og vet hva han snakker om. Du skal være temmelig Severin Suverén for å tro at du ikke har bruk for rådene hans.

 

- Du husker å holde tomlene utenfor rattet, ser jeg. Det er bra.

 

Bilen, en Land Rover Defender med Land Rovers egne, minst ti år gamle femsylindrede motor på 2,5 liter tøffer lett når vi setter nesa ned. Det begynner å skvalpe rundt dørene.

 

- Hold jevn fart og pass på baugbølgen, sier Gwil, og vi sitter et øyeblikk og lurer på om denne reportasjen er til Vi Menn Bil eller Vi Menn Båt.

Jevn fart

Jo da, jeg holder jevn baugbølge, i hvert fall en bitte liten stund, men så begynner vannet å gå litt fortere enn bilen.

 

- Det er bra, for da lager du akkurat den omvendte bølgen under motoren, så den ikke blir våt. Så lenge du skyver vannet, går det bra, sier Gwil.

 

Fotograf Nordlien ser uvanlig betuttet ut da vi legger til ved en holme så han kan komme seg i land og få tatt noen bilder. Den ellers så sikre fotografen presterer å miste Vi Menn-cap'en sin i vannet, og anser den som tapt etter å ha fotografert den, lett duppende i vannskorpen. Så kjører vi videre. Nordlien vinker ikke.

 

Men da vi kommer rundt igjen, er Nordlien i full gang, mens vi drar forbi med korrekt baugbølge.

 

- Det viktigste er å holde jevn fart, og motoren på et turtall hvor den gir maksimalt dreiemoment. I vannet er det dessuten viktig å holde riktig fart, forklarer Gwil Berry.

 

Nå har riktignok ikke bilen turteller, men motoren er hørbar, og det er ikke vanskelig å høre at den går på et turtall som den selv finner komfortabelt.

 

- Ikke kjør akkurat der, sier han plutselig. - Det er mer vann her enn normalt, og der ute kjører vi når det ellers er ganske tørt. Bilen vil sannsynligvis klare det, men hvis den stopper, blir vi ikke bare våte på beina, påpeker den erfarne instruktøren.

Oi, et rekkehus midt i jungelen!

Den tette vegetasjonen gir oss en sterk følelse av å være langt fra folk, overlatt til oss selv, med slanger, krokodiller og farlige jungelmenn på alle kanter? En del halvtamme rever titter iallfall frem langs terrengløypene.

 

Men så runder vi en sving og ser rett inn i baksiden av et rekkehus! Fortryllelsen brytes et øyeblikk, men samtidig sier det mye om hva Land Rover har fått til. I utkanten av fabrikkområdet, på to sider, har de "jungel og ødemark" bare et nettinggjerde unna Solihull, et av Birmingshams bedre forsteder. På den andre siden ligger store, effektive produksjonsanlegg.

 

Det er flere revefamilier inne i Land Rovers urbane villmark. Noen ganger kommer de ut og hilser.

Fabrikken ble opprinnelig bygd som en såkalt skyggefabrikk i 1937. Britene så med skrekk og gru på Adolfs opprustning, og regjeringen anla en del fabrikker utenfor de etablerte industriområdene for å kunne begynne å produsere militært materiell i en fei hvis Adolf gjorde det nødvendig.

 

Land Rover-fabrikken ble reist på to eksproprierte bondegårder i Solihull, og det første som ble produsert der var Bristol flymotorer. Det ble også laget fasiliteter for utvikling av jetmotorer på området. Frank Whittle - de alliertes pionér på dette området og jetmotorens "oppfinner" - testet sin første flymotor her. Etter krigen overtok Rover, og i 1948 ble den første Land Rover produsert på stedet. På sett og vis kan man si at terrengløypene er det eneste som er igjen av de to bondegårdene.

45° helling

Tidligere var det bare spesielt inviterte og soldater fra hele verden som slapp til. Først nylig har Land Rover funnet ut at det går an å drive med dette som et regulært kommersielt underholdningstilbud til vanlige folk. Ut fra et nybygd hus, The Home of the Legend - som rommer en kafé og butikk hvor man kan utstyre sitt legeme med Land Rover-klær fra topp til tå - kan man ta i alt fire turer. Vi anbefaler den dyreste, Gold, som koster rundt 2000 kroner. Den starter kl. 08.30 med en rundtur på fabrikken og varer hele dagen. Da får du full opplæring både i jungelløype og i den såkalte Adventure Zone, eventyrsonen; i sistnevnte løype lærer du blant annet å kjøre i trapper og i 23 graders vinkel - sideveis Nei, du velter ikke, men det er fristende å rekke ut armen for å ta seg for!

 

Trappene er morsomme. De er delt i to, med høyere trappetrinn i den ene halvparten, som gjør at man må gjøre det litt annerledes. Moro både opp og ned!

 

Underveis i løypa får man også oppleve hvor fleksibelt hjulopphenget er, med svære groper annenhver gang for høyre og venstre hjulpar. Og bakker med 45 graders helling er gøy, særlig når du nærmer deg toppen og det eneste du ser er de grå skyene. (Når kommer Vi Menn Fly?)

 

- Veien svinger 90 grader til høyre på toppen, minner Gwil Berry om.

 

Men hvor i huleste er toppen? Plutselig ser vi en slalåmport ut til høyre. Vi hiver oss på rattet - river ikke portene, det kan bli fatalt her oppe - og fortsetter nedover igjen i samme gir.

 

I "Home of the Legend" får man lunsj - og anledning til å kjøpe alt det riktige Land Rover-utstyret. De tar de fleste kredittkort!

juEn Land Rover Defender lar seg vrikke og vrenge på i det uendelige. Andre "terrengbiler" blir nærmest amatører i forhold.

Med annet gir i lavserie nedover er det unødvendig å bremse; dieselmotoren holder igjen så bra at vi ville ha bråstoppet idet det flater ut om vi ikke hadde gitt gass akkurat i overgangen.

 

Kommer du deg ikke over til øya med det første, tror du? Da kan kanskje Land Rovers DVD "The essential guide to off-road driving" være et bra alternativ. Vi tviler ikke et sekund på at Land Rover har kompetanse til å lage en slik guide. Hvem ellers, liksom?

 

vimenn.bil@hm-media.no

 

 

THE LAND ROVER EXPERIENCE

 

Fabrikkområdet i Birmingham er langt fra det eneste stedet hvor Land Rover tilbyr førstehånds erfaring med kjøring av firmaets produkter i deres rette element. På de britiske øyer har Land Rover til sammen 10 sentra for instruksjon og øvelseskjøring. Gå inn på www.landrover.co.uk, klikk så på Adventure og deretter på 4x4 Driving.

 

Men det er fortsatt en ting du ikke kan gjøre. Du kan ikke hente en ny Land Rover på fabrikken og deretter kjøre rett ut i jungelløypa for å lære hvordan du skal behandle den nye bilen din i terrenget.

 

- Men vi ønsker å få til en slik ordning og arbeider med saken, forteller Gwil Berry.

 

Når den tid kommer, kan du altså hente bilen ved enden av produksjonsbåndet og dra rett ut i gjørmehavet, ledsaget av en erfaren instruktør.

 

 

 

 

 

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!