Det var i 2001 vi begynte vår motorsportssatsing på Internett, og siden den gang har det blitt lagt ut uttallige saker her på Vi Menn Online. Det første året var vi blant annet på 24-timersløpet på Le Mans, som vi fulgte med ferske rapporter og ikke minst ferske bilder tatt fra vinduet i pressesenteret.

 

Le Mans 2001 var et morsomt minne, like moro var det ikke da jeg ble nektet adgang på åpningsfesten for Petter Solbergs supporterklubb. Men jeg kom meg inn likevel

 

En som også hadde problemer med å komme inn, ikke på Petter Solbergs fest, men i Formel 1, var Thomas Scheckter. Han ble tatt med buksene nede i 2001 og vi spådde at han aldri ville komme til F1 etter sex-episoden. Vi fikk rett, og i dag kjører Scheckter i USA.

 

Det å intervjue Michael Schumacher var en spesiell opplevelse for undertegnede. Men Schumacher viste seg som en gentleman, så intervjuet foran Østerrike Grand Prix i 2001 gikk uten problemer.

 

I 2001 hadde vi også vårt eget "racingteam" i Vi Menn, og i et løp på Rudskogen gikk vi helt til topps. Senere skulle det bli mer racerbilkjøring, ikke minst på Nürburgring Nordschleife, men den første gangen jeg kjørte på Nordschleife skrev jeg om det her på Vi Menn Online.

 

Når man kjører rundt Nordschleife må man være våken. Det var det ikke alltid tidligere F1-fører Eddie Irvine var. Noen ganger sovnet han til og med på pressekonferanser Eddie Irvine var nok mer opptatt av damer enn av pressekonferanser og Eddie hadde alltid draget på damene - til tross for at han ikke var "høy og mørk".

 

Har du noen gang tenkt over at de fleste racerførere er lave? Vi funderte en gang på hvorfor. En annen som er lav, men ikke vellykket for det, er Sylvester Stallone. Vi slaktet hans film, Driven.

 

I disse dager har vi skrevet mye om STCC-runden på Våler her på Vi Menn Online. For noen år siden var det Mo i Rana som var vertskap for den norske runden og vi skrøt av arrangøren i 2001.

 

Noen prøvekjøringer er morsommere enn andre. Den dagen jeg testet en Formel 1-bil på svenske Anderstorp glemmer jeg aldri.

 

Den andre helgen i september i 2001 ble spesiell. For det første var det bare noen dager etter terrorangrepene i New York og Formel 1 sørget med USA. Samme helg krasjet Alex Zanardi stygt og måtte amputere begge beina.

 

Da Petter Solberg ble nummer fem på Korsika i 2001 spådde vi at han en gang kom til å bli verdensmester her på Vi Menn Online. Vi trodde vi var spik spenna gærne, men heldigvis fikk vi rett!

 

Vi har ikke bare skrevet om bilsport her på Vi Menn Online, men også skrevet litt om MC-sport og båtsport. Vinteren 2002 konstaterte vi at de norske utøverne på to hjul var i medvind med Pål Anders Ullevålseter, Kenneth Gundersen, Rune Holta og Kai Børre Andersen. Vi har også skrevet om svenske racerførere på disse nettsidene, og en gang møtte vi Kenny Bräck i Los Angeles.

 

Formel 1-sesongen 2002 startet med et smell. Vi hadde bildene av Ralf Schumachers dramatiske krasj, mens vi konstaterte at den amerikanske CART-serien var i krise. Selv om tilstanden til F1 var bedre enn tilstanden i CART, mente vi businessen hadde for mye å si i Formel 1. I Monaco var dette veldig tydelig.

 

Bedre ble det ikke da Ferrari begynte med usmakelige stallordrer i Østerrike. Et lysglimt var imidlertid de nye talentene som var på vei. Vi skrev om Nico Rosberg i 2002, og hvor er han i da? Jo, i Formel 1 Kanskje ikke så rart ettersom han mente det var like lett som Playstation første gang han kjørte

 

Tilbake i Norge skrev vi om Lånkebanen, som vi kalte den glemte racerbanen. Det er jo en interessant historie å lese i disse dager nå som Rudskogen har fått penger til nasjonalt motorsportsanlegg.

 

I 2002 skrev vi om Red Bulls planer for å få en amerikaner til Formel 1. Vi nevnte så vidt Scott Speed, men visste ingen ting om ham den gangen. Nå er han den første amerikaneren i Formel 1 på tretten år

 

Vi syntes det var litt trist at Kenneth Gundersen fikk så lite oppmerksomhet i Norge ettersom han var den beste på to hjul, i følge oss i hvert fall. Nå er Kenneth tilbake etter et langt skadeavbrekk og ble nummer tre i MX2-klassen i sitt comeback.

 

Vinteren 2003 skrev vi om 15 år gamle Mads Østberg som den gang var Norges yngste kartleser. I dag har Mads begynt å kjøre selv, og er sett på som det største talentet i Norge. Mads håper å bli verdensmester. Verdensmester har Bjørn Rune Gjelsten blitt flere ganger, men er offshore egentlig et ordentlig VM?

 

Mange klager over at det er lite motorsport i media, men det har vi ikke vært enig i her på Vi Menn Online. Derfor skrev vi en sak om akkurat det i 2003. En det står mye om i Norge er Michael Schumacher, og da han vant sin sjette VM-tittel mente jeg han var den største racerføreren gjennom tidene. Året etter vant han en tittel til

 

Høsten 2003 ble Petter Solberg verdensmester, og vi var i ekstase her i redaksjonen. På høsten krasjet også svenske Kenny Bräck stygt, men vi var glade for at han var på bedringens vei vinteren 2004. En annen svenske som gjorde det bra i 2004 var Mattias Ekström, og vi mente han var verdens beste i standardbil.

 

I 2005 bestemte Peugeot seg for å gi seg med rally. De ville heller vinne 24-timersløpet på Le Mans med en dieselbil. Men nå har Audi kommet dem i forkjøpet med en dieselracer, og kanskje Audi vinner allerede i år. Da har Peugeot gjort en tabbe som skal kjøre først til neste år

 

Diesel og Le Mans var tema i en av de siste sakene her på Vi Menn Online, og dette temaet - samt mange andre - har vi tenkt til å skrive om fremover også på disse nettsidene.

 

God Påske!

 

atle.gulbrandsen@hm-media.no

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!