På Frankfurt-utstillingen i 1999 viste tyske Funke & Will fram en liten roadster-prototyp med navnet YES! Siden 2001 har deres femti medarbeidere bygget roadsteren for kunder, riktignok i et relativt begrenset antall.

Annen generasjon

Funke & Will arbeider til vanlig som konsulenter, som ingeniørtjenesteleverandører og som småseriebygger for bilindustrien.

Nå viser de fram annen generasjon YES!, klar for serieproduksjon. Annen generasjon av roadsteren er blitt en større bil. Den er 3,81 meter lang, 1,80 bred og 1,24 høy, og akselavstand og sporvidde har også økt.

Med eller uten turbo

YES! kommer i to grunnversjoner; 3.2 og 3.2 Turbo. Begge har en 3,2-liters sekser hentet fra Audi - samme maskin sitter i for eksempel Audi A3 3,2 og i VW Golf R32.

I innstegsvarianten av den midtmotoriserte, bakhjulsdrevne YES! yter den 255 hk og 330 Nm, nok til å sende den 890 kg lette bilen fra stillestående til 100 km/t på 4,9 sekunder. Toppfarten er 255 km/t.

355 hk på 940 kg

Om ikke dette er kjapt nok, leverer produsenten bilen med ferdig montert trimsett. Da yter den 285 hk, og 0-100 tar 4,2 sekunder.

Turboversjonen er naturligvis enda mer hårete. Den har riktignok 40 kg mer å dra på (turbo, intercooler og slikt veier jo litt), men 355 hk og 485 Nm som mates gjennom den manuelle sekstrinnskassen setter likevel bra fart på kjerra.

0-100: 3,9

0-100 km/t skal gå unna på 3,9 sekunder, og toppfarten er 281 km/t.

Begge modellene har skivebremser med firestemplede kalippere rundt om. Med sugemotor ruller den på 17-tommere med 205/40-dekk foran og 235/35-dekk bak, og med turbomotoren får du 18-tommere med 215/40-dekk foran og 245/35-dekk bak. 19-tommere er også tilgjengelig på sistnevnte.

Mye tilgjengelig utstyr

Bilene leveres med høydejusterbart understell, og på tilbehørslista får du overraskende mange valg. Du kan få understell der alt kan justeres, du kan få automatgir, ABS-bremser og airbags.

Alarm, parkeringssensorer, radio/CD-spiller med CD-veksler og navigasjon er tilgjengelig, det samme er ting som diffbrems/-sperre, firepunktsseler, skinninnredning og metalliclakk.

Også for bane

Om du kun skal bruke bilen på bane, finnes det også en egen variant for deg. YES! Clubsport har svært få komfortdetaljer, og leveres uten tak. Dørene kan heller ikke åpnes. Så blir vi til gjengjeld lovet svært gode egenskaper på banen.

En enda mer hårete variant er også tilgjengelig; YES! Cup/R. Denne har en 340 hk sterk turbomotor, kun ett sete, og alt skal være beregnet for de som kun skal bruke bilen i racing.

Du kan lese mer om YES! på www.yes-clubsport.de.

 

knut.arne.glesne@hm-media.no

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!