caForhjulsopphenget er nykonstruert og omfatter blant annet innvendige fjærer og støtdempere.

På avstand ser den ut som gode, gamle Super Seven. På nært hold ser den fortsatt ut som gode, gamle Super Seven. Men ser du den sammen med en litt eldre bil, oppdager du at fronten er lavere og bredere. Hele bilen er bredere, og dashbordet ligner ikke i det hele tatt.

 

Fortsatt er den dørløs og en skikkelig åpen bil. Og den er fremdeles ikke noe for folk som ikke tåler trekk og vind fra alle kanter. Men når firepunktsbeltet er strammet og du - etter så vidt å ha nådd frem - har trykket på startknappen, hører du at det ikke bare er fronten som er blitt lavere og bredere. Dette er ikke lyden av en Rover K-motor på litt over 100 gamper. Her sitter det noe større, som gir betydelig flere hestekrefter. Tilbake til Ford, med andre ord, og et samarbeid med Cosworth: 2,3 liter, 260 hk.

 

Sammen med denne motoren sitter en sekstrinns kasse, hvor ordet Caterham er støpt inn i aluminiumshuset.

 

- Vi har ikke laget den selv, men vi har spesifisert den, sier de hos Caterham.

 

At Caterham har drevet med racing siden de tok over rettighetene til Colin Chapmans berømte Super Seven, merker man etter to-tre giringer. Utvekslingene sitter som skudd. Hele veien.

Fem heite sekunder

Vi trær bilen ut i trafikken i den lille byen Caterham, hvor Caterham Cars' salgsavdeling holder til i to gamle bygninger ved siden av jernbanestasjonen. Stadig i første tar vi til høyre i en rundkjøring. Ikke lenge etter svinger vi inn på A 22, og vi trår hardt på den til høyre. I omtrent ett sekund - før vi fører den varme kniven i smøret til 2. posisjon. Den etappen synes også å vare i ett herlig sekund, før den heite smørkniven vil flyttes til 3. posisjon. Og så videre, og så videre, til vi plutselig befinner oss godt i overkant av øyrikets offisielle fartsgrense. Alt dette i løpet av fem sekunder.

 

- Den gjør 0-60 mph (96 km/t) på 3,1 sekund, forteller salgssjef David Ridley.

 

Rask kalkulasjon i bakhodet sier at de siste fire km/t bør gå unna på et par tideler. Altså 0-100 på 3,3-3,4 sekunder. Det er fort. Veldig fort.

 

Den både føles som og føles ikke som en Super Seven. Du sitter like lavt og i vinden, og helt bakerst i bilen, men hele pakken virker mye fastere og mindre "kit car". Så kan da heller ikke CSR leveres som byggesett, bare som ferdig og komplett bil.

 

For med CSR har Caterham vokst fra å lage en råbarsk og rimelig firehjuls motorsykkel til å stå som produsent av en - ikke lenger veldig billig, men fortsatt råbarsk - superbil for folk som ikke er så nøye med været.

 

OK, det er ikke veldig gøy å kjøre en Caterham CSR på motorveien i 250. Det er sikkert morsommere i en Koenigsegg eller en Ferrari Enzo. Men de to nevnte detter pladask av lasset når vi snakker om underholdningsverdi på engelske B-veier; med CRS'ens 3,30x1,74 m er det plass nok selv i de smaleste svingene.

Presisjon

Et helt nytt interiør er også et resultat av en helt ny smårørsramme.

Super Sevens de Dion-oppheng bak er erstattet av fullt uavhengig fjæring.

Alt virker med en total presisjon. Den lille girspaken træs fra hakk til hakk med korte og superpresise bevegelser. Og utvekslingene sitter som skudd. Alle de 260 hestene kommer ut ved 7000 omdreininger, mens det maksimale dreiemomentet på 271 Nm kommer ved 6200. Likevel er det masse punch ved 4000. Når man leker litt og holder turtallet over 5000, er lyden deilig berusende. Og så tett som girene sitter, er det ingen problemer å holde den konstant mellom 5000 og 6500, altså i god avstand til maks.

 

Sørover fra Caterham krysser vi M 25, motorveien rundt London, og fortsetter gjennom 10 miles med mer eller mindre tett bebyggelse, før vi når nettverket av småveier som snor seg ned mot The South Downs - høydedraget før sydkysten av England. Her er landskapet slik at man har god oversikt, blant annet til møtende trafikk, selv om man sitter så lavt at gresset må være forholdsvis nyklippet for at man skal se rundt svingen.

 

Inn i svingene med fremragende skrubb fra skivebremsene, som har fire stemplers kalipere foran. Ikke verdens største skiver, men her er det bare 575 kg som skal retarderes, så de er store nok. Her er verken servo eller ABS, men muskelbruken er svært moderat, selv fra forholdsvis høye hastigheter.

 

Styringen er så presis som forventet i en britisk racerbil. Heller ikke styringen har servo, og med 195/45 R 15 foran er den akkurat passe lett på rattet. Og akkurat så morsom å kjøre at du sitter med hendene i ti på to-posisjon hele tiden, og prøver så langt det er mulig å kjøre idealspor.

Fastere òg mykere

Caterham CSR er blitt både fastere og mykere på en gang. Det nye uavhengige bakhjulsopphenget med doble A-armer, og den nye uavhengige forstillingen med innvendige fjærer, er montert i et helt nytt gitter-chassis som både er lengre og bredere. Den største produktutviklingen hos Caterham siden de overtok etter Lotus, var å gå fra stiv bakaksel til De Dion-oppheng. Nå er alt nytt. Akselavstanden på en CSR er 7,5 cm lengre enn på en Super Seven Roadsport, mens sporvidden er økt med henholdsvis 22 og 13 cm foran og bak. Lengre fjærveier gir bedre komfort, samtidig som tyngdepunktet er like lavt og geometrien bedre. Så det sitter enda mer fabelaktig på veien, samtidig som det føles betydelig mykere og mer solid over ujevnheter.

 

Toppfarten er oppgitt til 249 km/t. Det er imponerende, tatt i betraktning at bilens aerodynamikk bare er et par hakk bedre enn en låvedør! Riktignok har Caterham gjort en hel del små, fikse ting, som for eksempel å sette på to små vinger i karbonfiber på hver side av nesen, og forskjermene er også svært annerledes. Mens vi kjører på småveier og hjulene beveger seg, må vi nesten flire av "serveringsbrettene" som humper opp og ned på hver side av bilen.

Caterham CSR har europeisk typegodkjenning, såkalt småseriegodkjenning, og er betydelig dyrere enn en Super Seven. Mens en Classic begynner på 15 450 pund komplett, altså ikke som byggesett, begynner CSR på 31 000 - temmelig nøyaktig det dobbelte. Da får man bare 200 hk og 5-trinnskasse. Men selv utstyrt på den måten gjør den 0-1 00 på under 4 sekunder, og 225 km/t i toppfart.

 

Og fortsatt regnes lakk som ekstrautstyr!


vimenn.bil@hm-media.no

 

Tekniske data    Caterham Super Seven CSR


Motor:
Effekt:
Dreiemoment:
Girkasse:
Lengde/bredde:
Vekt:
Dekkdimensjon:
0-100:
Toppfart:
Pris:

Ford Duratec 4 syl. rekke, 2261 cm3
260 hk v/7000 o/min
271 Nm v/6200 o/min
6-trinns Caterham manuell
3,30/1,74 m
195/45 R 15 foran, 245/45 R 15 bak
575 kg
3,4 sek
249 km/t
fra £31 000 levert Caterham, ekskl. avgifter

 

 

 

         

    

       

  

      

          

       

 

 

 

 

 

 

 

 

NYTT EIERSKAP OG FLYTTING

I 1973 overtok Graham Nearn rettighetene til Lotus Super Seven av mannen som skapte den på femtitallet. Bilen skiftet navn til Caterham Super Seven, oppkalt etter byen der Graham Nearn slo seg ned med sin nye bilfabrikk. De senere årene er det sønnen Simon som har drevet butikken.

 

I oktober 2004 viste Caterham frem prototypen til CSR, og i januar 2005 var hele virksomheten solgt til en såkalt investorgruppe under ledelse av Ansar Ali. Han kom fra stillingen som sjef for Lotus. På sett og vis bekrefter dette det evige slektskap mellom Caterham og Lotus.

 

Med seg har Ansar Ali en pengesterk gruppe, hvor det for det meste sitter særdeles bilinteresserte folk i ledelsen. Ifølge en talsperson for familien Nearn var det mer kapitalsterke eiere som skulle til for å bringe Caterham videre.

 

Med salgsavdeling i Caterham og fabrikk på et ikke veldig sjarmerende industriområde i Dartford ved Themsen har også fremtidig lokalisering stått på timeplanen. Nå ser det ut til at Caterham flytter både salgsavdeling og produksjon til et nybygd anlegg inne på området til racerbanen Brands Hatch, som ligger et steinkast fra Dartford og to steinkast fra Caterham.

 

- Dette er veldig spennende, sier vår mann hos Caterham, salgssjef Davi Ridley.

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!