Bent Karlsrud (36)
kjører Norges nest mest solgte bil. Han var en av 5105 nordmenn som valgte Volkswagen Golf i fjor. 318 000 kroner la Oslo-mannen på bordet i november. For det fikk han en sort Golf 2,0 TDI med 140 friske turbodieselhester under panseret.

 

- Jeg har kjørt 5600 kilometer til nå, og er kjempefornøyd. Bilen er sportslig, og har blant mye annet et solid elektronisk stabiliseringssystem. Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler, mener Karlsrud, som sist hadde en 2002-modell Audi A4 Avant 1,8T og før det en Saab 9-3 - også den med turbo.

 

- Bånndraget er helt rått på denne bilen. Jeg savner ingenting fra bensinturboene, sier skientusiasten Karlsrud. Han kjører bilen til Hemsedal nesten hver helg, og i tillegg mye i jobben som kategoriansvarlig i NorgesGruppen ASA. Senere blir det nok en større bil på Karlsrud og samboer.

 

- Hadde jeg hatt råd til det, ville jeg ha vurdert en Volkswagen Touareg. Men for å være mer fornuftig, synes jeg Passat er fin. Får jeg den med godmotor, så blir det bra. Eller nye Saab 9-5, når jeg kan få den brukt om et par år.

 

 

 

 

 

Jan-Åge Johansen (58)
har (nesten) Norges mest vanlige navn, og kjører Norges vanligste bil. Men han kunne like ha gjerne valgt Golf.

 

- Ja, jeg vurderte lenge om Golf var det rette. Den har for eksempel bedre seter enn Corollaen, sier den Mantena-ansatte togmekanikeren. Men da han og kona stakk innom Toyota-forhandleren på Grorud rett før jul i 2004, sto den koksgrå kombien der, klar for salg. Dermed ble Grefsen-ekteparet Toyota-eiere for første gang. Forrige bil var en 2001-modell Ford Mondeo, før det var det Fiesta og Escort - og en Volvo 340.

 

- Men kona ville nok satt foten ned om jeg hadde sagt jeg ville kjøpe Mini. Det er en bil jeg har kjempedilla på, jeg hadde fire av dem i 60- og 70-årene, sier Johansen.

 

Han har kjørt 20 000 kilometer med nybilen, som har en 1,6-liters bensinmotor på 110 hestekrefter.

 

- Driftssikkerheten var avgjørende, og jeg er veldig fornøyd med servicen. Vår neste kan nok bli en Toyota. Men jeg liker jo andre også, som Volvo og BMW, sier Johansen, en vanlig mann med vanlig bil.

 

 

 

 

 

Tore Johansen (67)
kjører vår outsiderbil, Chevrolet Lacetti. Før det kjørte han Toyota i 15 år. Sist en 1998-modell Toyota Avensis, før det en sprek Celica GT fra 1988.

 

- Celicaen var "femmenal". Vi får tårer i øynene hver gang vi ser en, kona og jeg. Vi solgte da vi fikk problemer med å komme oss inn og ut av den, beklager Johansen, men trøster seg med å ha funnet litt av Celicaen i den nye Lacettien.

 

- Den er litt som en gokart å kjøre, mener Johansen, som er fornøyd med å ha fått en luftig kupé uten dominerende dashbord.

 

- Kona og jeg snakket akkurat om at interiøret minner om Celicaen. Dessuten er jeg veldig fornøyd med vinteregenskapene.

 

Han synes han kom langt med de 227 000 kronene han la på bordet. Da fikk han automatgir og metallic, i tillegg til 1,6-literen på 109 hester. Han ser imidlertid at bilen ikke er blant de aller mest spennende.

 

- Nei, men i min alder er jeg ikke ute etter fart og spenning. Racingkarrieren er over, humrer 67-åringen, som i ungdommen var aktiv speedwaykjører.

 

 

 

 

 

Lill-Anita Johnsen (32)
kjører en sort Mazda 3 1,6 med 105 friske under panseret, og er veldig fornøyd så langt.

 

- Jeg hadde en Mazda 6, men ville ned i størrelse, få en mer sporty bil og samtidig lavere bensinforbruk, sier Johnsen, som er strålende fornøyd både med bilens utseende, motor og kjøreegenskaper.

 

 

32-åringen, som jobber som regnskapsansvarlig, har hatt 3'eren siden april og kjørt 12 000 kilometer med den. Hun ser ikke bort fra at også neste bil blir en Mazda, men er usikker på hva slags image bilen utstråler.

 

- Å, det er jeg ikke sikker på. Men Mazda 3 passer bedre for unge mennesker enn 6 gjør. 3 er jo en mer snerten bil, sier Johnsen.

 

Hun er nokså trygg på hva slags merke det blir neste gang.

 

- Det blir nok en Mazda. Jeg må nok bli påvirket ganske mye for å velge noe annet, sier hun.

 

 

 

SALGSVINNERNE

Toyota Corolla og VW Golf ble fjorårets markedsvinnere i Norge. Kombibilsegmentet utgjorde rundt regnet 26 000 biler i fjor, og vinnerne "stjal" dermed nesten halvparten av kundene. 152 611 Golf er registrert solgt siden den første ble introdusert i Norge i oktober 1974. Toyota har på sin side solgt 146 078 Corollaer siden starten i 1967. Corolla brøt 8000-grensen i 1997, til tross for at modellen det året kom med historiens kanskje mest outrerte frontdesign.

 

- Jeg skal innrømme at det kom en del spørsmål fra journalistene da den skulle introduseres, humrer informasjonssjef Per Arne Skramstad i Toyota Norge AS, som minnes at det også kom en facelift nesten på rekordtid.

 

- Hvorfor selger Corolla så godt?

 

- Den er jo en legende i segmentet, sammen med Golf. Høy pålitelighet er nok en av hovedfaktorene. I fjor bidro dessuten den nye dieselmotoren veldig til å øke salget, med drøyt 800 biler. I dette segmentet har vi mange kunder fra før, og en Corolla bare går og går. Tryggheten er viktig, sier administrerende direktør Tor I. Berge i Toyota Norge AS.

 

Også informasjonsdirektør Paul Hegna i Harald A. Møller AS svarer selvsikkert på spørsmålet om hvorfor Golf har vært en vedvarende norsk suksess.

 

- Golfen satte tidlig standarden for hvordan kombibiler skulle være. Den posisjonen har vi beholdt, mener Hegna, som også peker på at Golf generelt har hatt høy annenhåndsverdi. - Folk har en klar oppfatning av hva en Golf er. Jeg tror ikke Volkswagen vil endre på det, sier Hegna, og legger til at Touran og Jetta kunne vært lansert som avarter av Golf, dersom Volkswagen hadde hatt tro på det.

 

I år kommer Golf Plus og Golf Cross Plus, i tillegg til to utgaver av Golf GT samt flaggskipet Golf R32. Dermed er bilen å få med til sammen elleve motorer, til priser mellom 202 990 og 639 620 kroner: fra 75-hesteren til R32 med 3,2-liters V6 på 250 hk.

 

 

 

UTFORDRERNE

Chevrolet Lacetti er en konkurrent som på de aller fleste kvantitative måter kan måle seg med både Golf og Corolla. Det samme kan Mazda 3, - Det er også viktig at vi får noen flere forhandlere, og at vi kan gjøre noe for Lacetti. Jeg synes det er synd at den er litt miskjent. Det er rart, når vi faktisk har Mitsubishi-forhandlere som selger Colt. Lacetti, som er vesentlig større, kan man få til omtrent samme pris, sier Magnussen, som håper å doble antall solgte Lacetti i år.som kom i 2003. Salgstallene taler imidlertid sitt tydelige språk: Nordmenn er ikke så lystne på disse bilene. Mazda 3 inntar en 45. plass på salgslista, med 733 solgte biler.

 

- Mazda 3 ble introdusert da Kolberg var i ferd med å avslutte som Mazda-importør. Derfor ønsket de ikke å bruke penger på lansering av bilen, og den ble tatt inn i markedet uten noen form for markedsføring. Etterpå har vi sett at det er veldig vanskelig å relansere bilen, sier informasjonssjef Marina Maneas Bakkum i Mazda Norge AS, som også mener det har vært en ulempe ikke å kunne tilby dieselmotorer. Det kommer senere i år.

 

Motorgruppen AS, som importerer koreanskproduserte Chevrolet Lacetti, har en enda større jobb å gjøre. Lacetti havner helt nede på en 122. plass, etter å ha solgt bare 70 eksemplarer i fjor. Direktør Trond Magnussen har hatt tøffe utfordringer før, og han tror på suksess for Asia-Chevroletene på sikt.

 

- Hva er hovedgrunnen til at dere ikke solgte mer enn 70 biler i fjor?

 

- He-he. Nei, det er mest fordi vi har spisset salget av stasjonsvogna, Nubira, som tok nesten 50 prosent av markedet vårt. Med de små ressursene vi har til rådighet, må vi satse litt annerledes. Det er også viktig at vi får noen flere forhandlere, og at vi kan gjøre noe for Lacetti. Jeg synes det er synd at den er litt miskjent. Det er rart, når vi faktisk har Mitsubishi-forhandlere som selger Colt. Lacetti, som er vesentlig større, kan man få til omtrent samme pris, sier Magnussen, som håper å doble antall solgte Lacetti i år.

 

stale.frydenlund@hm-media.no

 

 

 

Hva VI mener

Salgstallenes tale kan synes klar når det gjelder disse fire kombiene. Men hvor godt gjenspeiler de bilenes egenskaper?

Tekst: Knut Arne Glesne
Testteam: Atle Gulbrandsen, Fred Magne Skillebæk, Ståle Frydenlund og Knut Arne Glesne


Vi tok med oss de bestselgende variantene av de fire modellene på tur og lot dem gjennomgå våre vanlige testrutiner. Veiene er slik de pleier å være i Sør-Norge om vinteren - en salig sammensetning av is, snø, vann, sørpe og bar asfalt. De fire er fire forskjellige biler, med hver sine kvaliteter, og de har svært forskjellig karakteristikk på glatta.

 

Vi har sagt det meste om disse bilene før: Corolla er trygg og fin på alle måter, men ikke særlig morsom. Mazda 3 er kjøreglad og sporty, og Golf oppleves nærmest lytefri og har i tillegg iblandet en viss grad av storbilfølelse. Lacetti har pen prislapp som sitt hovedargument.

Ut på tur

- Golfen kjører som om det skulle vært bar asfalt overalt, sier Atle. Mens Chevroleten - som ikke engang har ESP og hvor antispinnsystemet bare blinker med ei lampe når det spinner uten å gjøre stort mer med det - oppleves som kilen og følelsesløs når det er glatt. Rett og slett vanskelig. Nå skal det sies at vår test-Lacetti var oppsatt med syttentommers dekk, noe som ikke akkurat hjelper på dårlig føre.

 

SALGET:

Toyota Corolla (1.), solgte 397 i desember, 6241 totalt


Volkswagen Golf (2.), solgte 608 i desember, 5105 totalt


Ford Focus (5.), solgte 213 i desember, 3625 totalt


Opel Astra (7.), solgte 109 i desember, 2864 totalt


Audi A3 (10.), solgte 176 i desember, 2492 totalt


Renault Mégane (20.), solgte 83 i desember, 1753 totalt


BMW 1-serie (31.), solgte 140 i desember, 1075 totalt


Skoda Fabia (35.), solgte 101 i desember, 953 totalt


Mazda 3 (45.), solgte 49 i desember, 733 totalt


Citroën C3 (59.), solgte 11 i desember, 419 totalt


Civic (71., ny på vei inn), solgte 36 i desember, 292 totalt


Nissan Almera (81.), solgte 14 i desember, 218 totalt


Chevrolet Lacetti (122.), solgte 3 i desember, 70 totalt*


Fiat Stilo (141.), solgte i ett eksemplar i desember, 44 totalt


Seat Leon (207.), solgte fire eksemplarer gjennom året

 

* 131 inkludert salget av Daewoo Lacetti

- Og så er det så lett å finne perfekt kjørestilling i Golf. Alt er der det er naturlig å finne det, og ting er så lett å justere riktig, fortsetter Atle. Vi andre er helt enige; VW kan det der med å bygge ting så det passer til menneskekroppen.

 

- Mazda 3 er så levende, så kjøreglad! Den har jo samme flotte grunnplattform som Focus og S40/V50, og Ståle er småforelsket. - Her er jeg uenig i folkets dom, sier Atle. - Bilen er flott å kjøre, den har en småsportslig kjørestilling. Her sitter man i bilen, og den kjennes frisk, fortsetter han. - Men når den dyttes mot grensene, kommer også hekken en smule.

 

Corollaen funker til det meste. Ingen tvil om det. Fullstendig ryddig på glatta er den også, men testteamet er enige i at den ikke gir noen store følelser i noen retninger. Litt rar, bussaktig sittestilling fungerer fint på lengre turer og for dem som er litt dårlige i lemmer og ledd. Men man blir jo en smule distansert fra det som skjer. Motoren får imidlertid skryt, den er sterk og fin.

 

- Toyotaen kjennes ganske enkelt trygg og sikker, sier Fred Magne. - Men akk så kjedelig den er

 

Det samlede testteamet har flest meninger om Lacetti. Den føles billigere enn de andre. Selv om den virker godt sammenskrudd, kjennes det at det er spart inn her og der. Ingen i testteamet finner noe mer enn en akseptabel kjørestilling. Og den støyer mer enn de andre. Hendler i spikerdimensjon og masse hardplast frister heller ikke stort. Den gir deg en god del plass, motor og utstyr for pengene, men vi ville kjøpt en annen bruktbil, eller lagt til litt mer penger for å få mer bil. Og en ny bil i dag skal ha ESP og lyktespylere!

 

knut.arne.glesne@hm-media.no

 

VI MENN BIL MENER:

Vi i Vi Menn Bil-redaksjonen er nok litt for glad i bilkjøring til å sette Toyota Corolla like høyt som markedet ellers. Mazda 3 er rett og slett en fin bil med mange elementer vi liker, og etter vår mening burde flere ha glede av den enn det som faktisk selges. Nå er den også - i motsetning til litt eldre modeller - blitt godt støydempet. VW Golf er fin å kjøre, har et flott førermiljø, og gir et snev av storbilfølelse. Den funker for oss alle - selv om den ikke er så altfor spennende. I dette selskapet er den mest behagelig, samtidig som den har en liten snert. Vi liker den svært godt. Hva skal vi si om Chevrolet Lacetti? Den trenger en markant oppgradering om den skal rette seg inn mot flere enn bare dem som absolutt skal ha en ny bil i denne klassen for så lite penger som mulig.

Vi Menn Bils rangering:

1: VW Golf

2: Mazda 3

3: Toyota Corolla

4: Chevrolet Lacetti

 

Tekniske data:

Volkswagen Golf

Mazda 3

Toyota Corolla

Chevrolet Lacetti

Motor:

R4, 1595 ccm

R4, 1598 ccm

R4, 1598 ccm

R4, 1598 ccm

Effekt, hk ved o/min:

102/5600

105/6000

110/6000

109/5800

Dreiemoment, Nm ved o/min:

148/3800

145/4000

150/4800

150/3600

Forbruk EU-mix, l/mil:

0,72

0,72

0,70

0,71

0-100 km/t, sek:

11,4

11,0

10,2

10,7

Toppfart, km/t:

184

182

190

187

Egenvekt, kg:

1173

1260

1135

1175

Bagasjerom, l:

350

340

289

275

Pris 5d. fra, kr:

237 300

219 900

233 300

199 900

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!