Mercedes-Benz R-klasse er en diger bil. Flott er den også - komfortabel og eksklusiv, med masser av utstyr, firehjulstrekk og fine motorer. Den har herlig plass til fire, og de to ekstra setene der bak går også an å bruke. I hvertfall i den lange versjonen.

Kostbar

Takket være vårt sære avgiftssystem, blir biler som R-klasse straffet hardt. Vekten er relativt høy, motorene har stort slagvolum og en god del effekt. Derfor begynner R-klasse-prisene på 877 700 kroner for innstegsvarianten R 320 CDI med en 224-hesters diesel-V6 under panseret.

Men R-klasse finnes også i en enda lengre versjon, og denne er stor nok til å ta unna den beryktede "Statskassa". Dermed kan bilen registreres som varebil på grønne skilter, noe som gjør den tilgjengelig for en langt større kundegruppe.

Flott arbeidsbil

Med dieselmotor er nemlig prisen 599 900 kr. Velger du R 350 med 272-hesters bensin-V6 er varebilprisen 615 500 kr, og den foreløpige toppmodellen R 500, med en 306-hesters V8, koster 820 200 kroner på grønne skilter.

For det er ikke mange "arbeidsbiler" som kan matche denne på komfort og luksus!

Litt pynt

Nå viser tyske Carlsson sin foredlete R-klasse. Små spoilerlepper festes under støtfangeren foran og bak, og den omarbeidete bakstussen gir også rom for tunerens to doble, ovale eksosutblås. Plastbitene koster rundt 9000 kroner, pluss lakkering og montering.

Carlsson leverer komplette sportsunderstell til bilen, men også en ny styreenhet til bilens luftfjæringssystem. Denne senker bilen 30 millimeter, reduserer krengning og gir et strammere oppsett.

20-tommere

En såpass stor bil som R-klasse kler også store hjul. Carlsson har en lang rekke hjulpakker som passer, og bilen vi her ser er utstyrt med deres "1/11"-felger i størrelsen 9,5 ganger 20 tommer. Dekkene er i voksen 295/40-profil.

Hjulpakken, styreboksen til luftfjæringen og sportseksosanlegget leveres som en pakke til rundt 80 000 kroner ferdig montert. Da får du også med noen "Carlsson"-logoer, samt et armbåndsur på kjøpet.

Trim på gang

Carlsson arbeider for tiden med å utvide sitt sortiment til R-klasse. Blant annet jobber de med motortrimming. Mercedes bruker jo de samme motorene som R-klasse har i andre modeller, og til disse har Carlsson allerede full pakke med trim:

Dieselmotoren får 269 hk og 500 Nm etter trimming, 3,5-literen får 300 hk og 400 Nm, og bensin-V8´en får kompressormating og heftige 430 hk og 650 Nm. Da skulle bilen bli grei å dra henger med.

 

Carlsson leverer også småting til interiøret, men jobber med å utvide også denne avdelingen i nærmeste framtid.

www.carlsson.de.

 

knut.arne.glesne@hm-media.no

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!