VW har kommet med enda en morobil, Jetta 2.0 FSI, spunnet rundt lesten til fornuftskjerra med samme navn. Det betyr at svært mye er likt. Ja, det store bagasjerommet også. Men her er det altså en turboladet 200-hester under panseret, samt et stivt sportsunderstell og litt andre felger. Dessverre er den 128 000 kroner dyrere enn basisversjonen med bare halvparten under panseret.

 

Kollega Atle Gulbrandsen er fornøyd etter sine mil tur-retur Oslo-Gol. Men ikke helt:

 

- Motoren er morsom, selv om den virket slappere enn i Golf GTI. Har den virkelig samme effekt? Men Passat-lookalike er tøft, konkluderer Gulbrandsen, og legger til at chassis og kjøreegenskaper er generelt sportsligere i Golfen. Og motoren var ikke innkjørt, med bare noen få mil på norsk jord bak seg. Altså er det mer i vente.

 

Fotograf Nordlien mener feelingen i kupeen er 100 prosent.

 

- Det eneste som mangler på 110, er justering av pedalene, mener Nordlien, som også noterte seg et velfungerende ESP-system.

 

- Jeg liker "støttehjula". Du tillates å kjøre bil. Skal jeg si noe positivt om støttehjul, velger jeg å gjøre det her. Og den motoren, da, den er et smykke. Nesten synd å si det, men en sånn bil kunne jeg faktisk tenke meg, konkluderer Nordlien.

 

- De piggfrie vinterdekkene la imidlertid en demper på opplevelsen. De var ikke akkurat noen drøm å dytte fersk løssnø med. I hvert fall ikke i stigning. Da dro den seg løs hele tiden, selv når jeg ikke hadde gasspådrag, mener Glesne.

 

Konklusjonen på FSI-Jettaen var likevel ikke vanskelig å trekke: Her forenes fornuft (les: stort bagasjerom) med moro på en sånn måte at det bare er å smile bredt. Vi ser fram til tørt føre for denne bilen.

stale.frydenlund@hm-media.no

 

Tekniske data

VW Jetta 2.0 FSI

Motor:

R4, 1984 ccm

Ytelse:

200 hk v/5100 o/min

Dreiemoment:

280 Nm v/1800-5000 o/min

Egenvekt:

1470 kg

Bagasjerom:

527 l

Forbruk, EU-mix:

0,8 l/mil

0-100 km/t:

8,0 sek

Toppfart:

235 km/t

Pris basis Sportline:

377 310 kr

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!