TEST: YAMAHA FZ1 FAZER
Fazerlift
Navnet er gammelt, men sykkelen er ny. Med utgangspunkt i YZF R1, har Yamaha utviklet en ny og mer sporty Fazer. En allrounder som faktisk kan by R-klanen sportslig konkurranse.
Oppskriften er som følger: Ta en R1-motor og plukk vekk litt toppeffekt til fordel for mer punch i mellomregisteret. Montér motoren inn i et lett chassis og putt på det som trengs for å gi velvære i det daglige. Gi det hele en styling som eksponerer sportslig aggresjon og trendy streefighterpurisme. I utviklingen av FZ1 Fazer har Yamaha tatt mål av seg til å lage en attraktiv bruksmotorsykkel med høy sportsappell. Det har de klart!
Sammenliknet med forrige Fazer-utgave, som ble lansert i 2001, har FZ1 fått et sportslig løft. For det første stiller den med påkostede chassiskomponenter. Vi snakker om kraftig alu-ramme, oppnedgaffel og et bakhjulsoppheng som får garvede banekjørere til å smile. Dessuten er ergonomien mer sporty. Forholdsvis høyt plasserte fothvilere og kort avstand til styret gir en kompakt sittestilling med god fysisk kontakt med sykkelen. Tross det er ergonomien bekvem.
R-ARM: For å understreke det sportslige, har Yamaha valgt å utstyre Fazer med formstøpt svingarm. Den samme konstruksjonen som benyttes på R-modellene. |
Den lille kåpa gir en god og turbulensfri vindbeskyttelse for overkroppen. Det bidrar også til komforten. Faktisk gjør den en vesentlig bedre jobb enn størrelsen skulle tilsi.
Likevel er det på det sportslige planet at FZ1 hever seg i forhold til fordums Fazere. Motoren har et jevnt drag som utvikler seg til et forhjulsløftende trøkk når turtellernåla passerer 8000. Momentet i mellomregisteret er riktignok ikke skremmende, men effektutviklingen er myk, progressiv og svært kontrollerbar. I nærheten av rødfeltet utviser rekkefireren en livlig spenst som i høyeste grad tilkjennegir R-opphavet.
Fazer-looken
FIGHTERSTYRE: Det flate streetfighterstyret ser kanskje ikke spesielt bekvemt ut, men i praksis bidrar det til en svært harmonisk sittestilling. |
Yamaha har utvilsomt gitt sitt Fazer-flaggskip et sportslig løft. Den har også fått en estetikk som står i stil med de spenstige egenskapene. Imidlertid stusser vi litt på at Yamaha har beholdt en kåpedesign som til forveksling likner den gamle, noe vi også spurte om under pressetesten.
- Vi ønsket å beholde "Fazer-looken", svarte de.
Fazer er et av Yamahas sterkeste varemerker. I de to sesongene den har vært på markedet, har 600-versjonen vært Europas mest solgte motorsykkel. Posisjonen er oppnådd gjennom kapable sportsegenskaper, god komfort og ikke minst et tøft utseende. Fazer 1000 stiller med de samme ingrediensene, men den har mer motor og mye bedre chassis. Selvsagt koster den en god del mer, men kubikk og hestekrefter har jo som kjent sin pris.
Den går nesten like bra som en R-sykkel, den oppleves like dynamisk og den har utseendet med seg. Men prisen er lavere og komforten på et helt annet nivå. En R-sykkel med humane egenskaper: Bedre karakteristikk kan vi ikke gi FZ1 Fazer.
|
|||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||
|
Denne saken ble første gang publisert 20/03 2006, og sist oppdatert 04/05 2017.