Oppskriften er som følger: Ta en R1-motor og plukk vekk litt toppeffekt til fordel for mer punch i mellomregisteret. Montér motoren inn i et lett chassis og putt på det som trengs for å gi velvære i det daglige. Gi det hele en styling som eksponerer sportslig aggresjon og trendy streefighterpurisme. I utviklingen av FZ1 Fazer har Yamaha tatt mål av seg til å lage en attraktiv bruksmotorsykkel med høy sportsappell. Det har de klart!

Sammenliknet med forrige Fazer-utgave, som ble lansert i 2001, har FZ1 fått et sportslig løft. For det første stiller den med påkostede chassiskomponenter. Vi snakker om kraftig alu-ramme, oppnedgaffel og et bakhjulsoppheng som får garvede banekjørere til å smile. Dessuten er ergonomien mer sporty. Forholdsvis høyt plasserte fothvilere og kort avstand til styret gir en kompakt sittestilling med god fysisk kontakt med sykkelen. Tross det er ergonomien bekvem.

R-ARM:

For å understreke det sportslige, har Yamaha valgt å utstyre Fazer med formstøpt svingarm. Den samme konstruksjonen som benyttes på R-modellene.

Undertegnede, som ikke kan påberope seg å være blant verdens høyeste, sitter veldig godt. Ingen av de mer storvokste kollegene som deltok på Yamahas testpremiere, ga uttrykk for fysisk ubehag. Det tilsier at Yamaha har fått fram en førerplass som passer de fleste. Den er sporty, men likevel human nok til at man kan tilbakelegge mange mil i slumretempo, uten fare for at skrotten går i vranglås.

Den lille kåpa gir en god og turbulensfri vindbeskyttelse for overkroppen. Det bidrar også til komforten. Faktisk gjør den en vesentlig bedre jobb enn størrelsen skulle tilsi.

Likevel er det på det sportslige planet at FZ1 hever seg i forhold til fordums Fazere. Motoren har et jevnt drag som utvikler seg til et forhjulsløftende trøkk når turtellernåla passerer 8000. Momentet i mellomregisteret er riktignok ikke skremmende, men effektutviklingen er myk, progressiv og svært kontrollerbar. I nærheten av rødfeltet utviser rekkefireren en livlig spenst som i høyeste grad tilkjennegir R-opphavet.

Fazer-looken

FIGHTERSTYRE:

Det flate streetfighterstyret ser kanskje ikke spesielt bekvemt ut, men i praksis bidrar det til en svært harmonisk sittestilling.

Kombinasjonen av sportslig ergonomi og følsom fjæring resulterer også i morsomme veiegenskaper. Den er kvikkstyrt men likevel stabil. Lettbetjente bremser og presis girkasse bidrar til at sykkelen føles dynamisk. Det eneste vi har å bemerke til de smidige sportsegenskapene er tendenser til litt nøling fra null til litt gass. All den stund Fazer har arvet innsprøytningssystemet fra R1, som overhodet ikke er plaget med den slags, skriver vi det på kontoen for manglende justering.

Yamaha har utvilsomt gitt sitt Fazer-flaggskip et sportslig løft. Den har også fått en estetikk som står i stil med de spenstige egenskapene. Imidlertid stusser vi litt på at Yamaha har beholdt en kåpedesign som til forveksling likner den gamle, noe vi også spurte om under pressetesten.

- Vi ønsket å beholde "Fazer-looken", svarte de.

Fazer er et av Yamahas sterkeste varemerker. I de to sesongene den har vært på markedet, har 600-versjonen vært Europas mest solgte motorsykkel. Posisjonen er oppnådd gjennom kapable sportsegenskaper, god komfort og ikke minst et tøft utseende. Fazer 1000 stiller med de samme ingrediensene, men den har mer motor og mye bedre chassis. Selvsagt koster den en god del mer, men kubikk og hestekrefter har jo som kjent sin pris.

Den går nesten like bra som en R-sykkel, den oppleves like dynamisk og den har utseendet med seg. Men prisen er lavere og komforten på et helt annet nivå. En R-sykkel med humane egenskaper: Bedre karakteristikk kan vi ikke gi FZ1 Fazer.

jon.a.lystad@c2i.net

KLASSEKAMERATER

Sporty nudistsykler med liten toppkåpe er for tiden det helt store i MC-verdenen. De figurerer gjerne under betegnelsen roadstere eller streetfightere. Alle betydningsfulle motorsykkelfabrikker har en eller flere slike modeller på programmet. I tillegg til Yamaha, stiller også Honda og Suzuki med helt nye modeller i år. I motsetning til FZ1 Fazer, fremstår Honda CBF 1000S og Suzuki GSF 1200S Bandit som bekvemme allroundere. Begge har momentsterke motorer, forholdsvis omfangsrike kåper og høyderegulerbart sete. Suzukien leveres sågar med standardmonterte ABS-bremser. Takket være moderat effektuttak på 98 hk, starter CBF-prisene på kr 144 900. Med 200 kubikk mer, koster Bandit kr 159 900, men da er altså ABS-bremser inkludert.

Honda CBF 1000S

Suzuki GSF 1200S Bandit

Modell:

Yamaha FZ1 Fazer

Motor:

Firesylindret, vannavkjølt rekkemotor

Slagvolum:

998 ccm

Effekt:

150 hk/11 000 o/min

Dreiemoment:

106 Nm/8000 o/min

Kraftoverføring:

6 gir/kjede

Dekk f./b.:

120:70-ZR17/190:50-ZR17

Tørrvekt:

199 kg

Setehøyde:

815 mm

Tankvolum:

18 liter (derav 3,4 liter reserve)

Turtall, 100 km/t:

4000 omdreininger

Pris:

Kr 159 900 (108 hk-utgave)

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!