MINITEST: FORD MAVERICK

Utseendet er ikke alt

Hva er egentlig i ferd med å skje med amerikanske biler? Snart er det ikke igjen en eneste en som kan hamle opp med de europeiske og japanske bilene med hensyn til kvalitet og kjøreegenskaper.

Sist oppdatert

Bilindustri er et hårsårt tema for amerikanerne, men én ting skal de ha: Amerikansk bildesign er etter min mening fortsatt veldig bra. Noen av de kuleste bilene utseendemessig de siste årene har kommet fra USA, og med den nye Camaro-konseptbilen som ble presentert i Detroit, har i hvert fall jeg fått meg en ny favoritt.

Også den nye faceliften av Ford Maverick (Ford Escape i USA) liker jeg utseendet på. Fete hjul og litt krom gjør at bilen er tøffere enn mange av de japanske kompakt-SUV'ene. Men det positive med bilen stopper også der. Dessverre. Blant annet mangler "nye" Maverick fortsatt både antispinn, ESP, automatisk klimaanlegg og dybdejustering av rattet.

Continental lager gode vinterdekk, men "ballongdekkene" som bilen her var utstyrt med, ga den ikke verdens beste vinteregenskaper; jeg følte meg som Bambi på isen ved flere anledninger. Det hjalp heller ikke at styringen var upresis.

2,3-literen er ikke den verste motoren vi har kjørt, men bensinforbruket på 1,1 l/mil merkes på lommeboka. Vi merket også at motoren ikke har nyeste teknologi; spesielt i kaldt vær var motorgangen ganske "hard".

Firehjulstrekksystemet er som på kompakt-SUV'er flest - forhjulstrekk til vanlig, og bakhjulene slår inn når du trenger dem.

Prisen på Ford Maverick 2,3 er 380 900 kroner. Det er ikke billig, og derfor kan vi ikke anbefale Ford Maverick. For alle som liker amerikanske biler, er det bare å håpe på at det kommer noe bedre fra Fords USA-avdeling senere.

[email protected]

Tekniske data:

Ford Maverick 2,3

Motor:

2261 ccm

Egenvekt:

1599 kg

Forbruk, EU-mix:

1,1 l/mil

Bagasjerom:

470 l

Dekkdimensjon:

215/70-16 (testbil: 245/55-17)

Toppfart:

171 km/t

Pris:

380 900 kr

Denne saken ble første gang publisert 19/03 2006, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også