Da første generasjon Audi TT kom, ble det sagt at den kun skulle bygges i et begrenset opplag. Men det viste seg at flere enn forventet ville ha bilen, og Audi økte produksjonen etter etterspørselen.

Dermed tjente Audi penger, mens det eksklusive, unike rundt bilen mer eller mindre forsvant.

Tre varianter?

Suksessen med dagens TT - og det faktum at stadig flere bilprodusenter finner små nisjer de kan fylle, for å ha flere bein å stå på i en ellers så hard konkurransesituasjon - har gjort at Audi vil lage en ny TT.

Vi har tidligere fått en smakebit på den nye TT. Audi viste fram sitt Shooting Brake-konsept i oktober, og det ble sagt at i hvertfall frontpartiet skulle vise veien framover. Dessuten ble det den gang - og det blir fremdeles - spekulert i om Audi vil lage en tredje TT-variant (i tillegg til coupé og cab) - altså en tredørs shooting brake.

Større

Den nye generasjonen TT, som vi ser bilder av her, blir en større bil enn forgjengeren. De grunnleggende linjene blir mye av de samme, men ekstra lengde har gitt designerne mulighet til å lage en mer flytende profil.

Spesielt godt synes dette på cabriolet´en; dagens noe snåle takkonstruksjon forsvinner til fordel for en mer coupéliknende design. Dessuten får også TT Audis nye skjold-grill.

Ekstra lengde og bredde gir også bedre innvendig plass - noe som spesielt kommer baksetepassasjerene og bagasjerommet til gode.

Kommer i år

I følge våre kilder skal de første Audi TT-kundene få sine biler mot slutten av dette året. Den åpne varianten vil følge neste år. Under panseret vil vi finne velkjente motorer fra konsernet; til å begynne med kommer en 200-hesters, turbomatet toliter (samme som i blant annet Golf GTI) og en 3,2-liters V6 på 250 hk og 320 Nm.

En toliters sugemotor på 150 hk blir sannsynligvis tilgjengelig etter hvert, og i følge våre kilder arbeider Audi også med å utstyre bilen med dieselmotorer. Stadig flere åpne biler blir tilgjengelig med diesel, og siden Audi er blant de som satser stort på selvtennere, vil vi anta at disse ryktene stemmer.

TT RS

De rimeligste variantene blir framhjulstrekkere, og du kan få firehjulstrekk mot tillegg i prisen. De sprekere versjonene får firehjulstrekk som standard.

BMW har som kjent lansert Z4 M, i åpen og lukket form, med en 3,2-liters rekkesekser på 343 hk. Audi vil nok ikke være dårligere, og Automedia snakker om en nyutviklet toliter med to turboer i en kommende RS-versjon. Denne motoren blir da helt sikkert også tilgjengelig i øvrige modeller fra Audi- og VW-konsernet etter hvert.

 

knut.arne.glesne@hm-media.no

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!