DODGE HORNET CONCEPT:

Barsk kompakt-Dodge

Chrysler-konsernet lanserer en haug med nye modeller framover. Dodges nyeste konsept er en tøffing i Yaris-segmentet.

Sist oppdatert

Chrysler-konsernet satser stort for tiden, med en rekke nye modeller fra både Chrysler, Dodge og Jeep. Den kompakte Caliber kommer hit til sommeren, og skal være en langt mer praktisk bil enn Neon, som den egentlig er arvtakeren til.

Mot Yaris og Polo

I Genève skal Dodge vise fram en ny modell i B-segmentet. I dette segmentet finner vi biler som Toyota Yaris og VW Polo, og ut ifra bildene av Hornet-konseptet så kan denne bli noen hakk friskere enn de fleste andre i klubben.

- Hornet skal være dynamisk, snerten og morsom å kjøre, samtidig som den skal ha et fleksibelt interiør med god plassutnyttelse, sier Mark Moushegian, sjefsdesigner hos Dodge, i pressemeldingen.

- Alt annet enn søt!

- Vi ønsket et rallyinspirert utseende - robust, kapabel og alt annet enn "søt", fortsetter han. - Og vi ville utnytte størrelsen så mye som overhodet mulig. Derfor er bilen omtrent like bred som biler en størrelse opp.

Under panseret på Hornet ligger en kompressormatet 1,6-liter på 170 hk, som vi fra før av kjenner fra Mini Cooper S. 19-tommers hjul, gullakkerte kalippere og massevis av morsomme og kraftige former preger konseptet. Viper-striper hører med, det samme gjør de doble, tretommers eksosutblåsene.

Rommelig og romfartsinspirert

Selvmordsdører - altså bakdører som åpnes i framkant, og ingen B-stolpe - gir enkel inngang, men en slik konstruksjon har jo tidligere vist seg å være vanskelig å kombinere med strukturell stivhet. B-stolpen er veldig grei å ha for å stive opp karosseriet. Men nye materialer og nye produksjonsmetoder kan jo gjerne endre på slike problemer.

Også innvendig skal Hornet-konseptet være inspirert av rally. Og som nevnt, har Dodge-ingeniørene forsøkt å utnytte plassen så godt som overhodet mulig. Alt som kan, er flyttet ut til kantene av kupeen. Interiørdesigner John Sodano forteller i pressemeldingen at han så på bilder av romkapsler, og brukte dette som inspirasjon.

Fleksibel

Seteløsningen skal også være svært så fleksibel. Tynne seterygger og sitteputer sparer plass, mens aluminiumsrammene er synlig for å gi et litt barskere utseende. Passasjersetet og baksetet kan legges sammen og ned i gulvet, så du får et flatt lasterom. I tillegg kan du skyve baksetet bakover, så du får god beinplass men lite bagasjerom, eller du kan vippe baksetet bakover, så du får et høyt lasterom bak forsetene ved behov.

Bygges?

Dodge sier at de viser Hornet-konseptet for å se om publikum kan være interesserte. Og de utelukker ikke at dette kan bli en produksjonsmodell om ikke så lenge. Når vi ser tilbake på det Chrysler-konsernet har vist av konseptbiler de siste årene, og ser videre på hva de faktisk har bygget, så ser vi ikke bort ifra at også Hornet kan finne veien til produksjonsbåndet uten så altfor store endringer.

 

[email protected]

 

Denne saken ble første gang publisert 23/02 2006, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også