MINITEST: KIA RIO BENSIN/DIESEL

Valget er opplagt

To uker. To Kia Rio. En med bensin og en med diesel. Sjelden har et valg vært enklere.

Sist oppdatert

Nye Kia Rio kom til Norge i fjor høst, og nå har vi fått mange kilometer bak rattet i to av de nye modellene. Vi startet med en 1,5 CRDi (diesel) med 115 hestekrefter, og la det være sagt med en gang: Vi ble imponert!

 

Egentlig er det en liten sensasjon at noen i Vi Menns bilredaksjon uttaler seg entusiastisk om noe så traust som en Kia, men den nye diesel-børsa fra Korea er faktisk morsom.

 

115 hk og dreiemoment på 220 Nm høres ikke så mye ut for en dieselmotor, men det oppleves som mer. Bilen er mer enn kvikk i bytrafikken, samt at kjøreegenskapene henger på greip også.

 

Fjæringen er så fast som den bør være og girkassa er presis, men med såpass mye krefter under panseret, kunne man gjerne ha spandert et sett med større hjul (195/55 R15 er standard). På våte bygater spinner det nemlig før du vet ordet av det. Det eneste vi har å utsette på kjøreegenskapene er at styringen gjerne kunne vært mer presis. ESP-systemet er for øvrig heller ikke av de beste.

 

Kia er i ferd med å bli et kvalitetsmerke, og det merkes på den nye Rio-modellen. Størrelsesmessig er den blant de største i småbilklassen, og inntrykket av kvalitet inne i kupeen er overraskende bra. Fargevalget med rødt ratt og røde seter falt ikke helt i smak, men vi setter pris på at Kia tør å skille seg litt ut.

Slapp bensin

Etter en uke med diesel var det tid for å bytte til 1,6-liters bensin. Denne bilen koster faktisk akkurat det samme som 1,5 diesel, men etter vår mening kommer ikke bensinmodellen til C-finalen i forhold.

 

Innvendig og utvendig er de to bilene helt like, og når det kommer til kjøreegenskaper, er det heller ingenting som skiller bensin og diesel. Kun motorene skiller, men her er det til gjengjeld himmelhøy forskjell.

 

1,6-literen yter 112 hk og 149 Nm, men er veldig slapp i forhold til dieselen. Man merker selvsagt mangelen på moment, men bensinmotoren er også mye kjedeligere å kjøre. Når vi samtidig vet at diesel er mer drivstofføkonomisk, er valget superenkelt: Skal du ha Kia Rio, så kjøp 1,5 CRDi.

 

[email protected]

 

Tekniske data

Kia Rio 1,5 CRDi

Kia Rio 1,6 bensin

Motor:

R4, 1493 ccm

R4, 1599 ccm

Effekt:

110 hk v/4000 o/min

112 hk v/6000 o/min

Dreiemoment:

220 Nm v/2000 o/min

149 Nm v/4500 o/min

Egenvekt:

1146 kg

1079 kg

Forbruk:

0,46 l/mil

0,64 l/mil

Bagasjerom:

45 l

45 l

Dekkdimensjon:

195/55 R15

195/55 R15

0-100 km/t:

11,5 sek

10,2 sek

Topphastighet:

176 km/t

190 km/t

Pris (fra):

209 900 kr

209 900 kr

Denne saken ble første gang publisert 13/02 2006, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også