Det er ikke lenge siden vi kjørte den på introduksjonen i Frankrike. Hva er det så å fortelle i tillegg, nå som vi har fått testet den skikkelig her hjemme? Et par-tre negative ting og en god del positive - de tingene som i vår samlesekk heter Vi Menn-faktoren.

 

For det første er det liten tvil om at det hadde gjort seg med firehjulstrekk for norske forhold. Muligens ville ST trengt litt mer enn sine 225 hestekrefter for å bære ekstralasset, men det ville også gjort kjøreegenskapene det lille hakket bedre. På godt gammeldags vinterføre blir det nemlig ikke spesielt morsomt med STs forhjulsdrift - i hvert fall ikke om man liker å sprelle litt. ESP'en griper ikke spesielt tidlig inn, men tidlig nok til at bilen både blir understyrt og kjedelig når den mister litt grep. Ploging er ikke interessant med ST. Da kjøper vi heller en brøytebil.

 

Når underlaget er relativt tørt og stabilt, kommer imidlertid kjøreegenskapene mer til sin rett - selv om myke, piggfrie dekk ikke er ST'ens favorittsåler. Milene på vintervei forteller oss at ST mest av alt er en bil for sommervarm asfalt, og at man rett og slett må legge litt bånd på seg i vintermånedene.

 

Vi Menn Bil-redaksjonen er skjønt enige om at det låter bra både inni og utenfor bilen. Fords "sound engineering" gjør at det er illusjonen som lever, men det er greit, så lenge det låter som her.

 

Det er lett å bli glad i ST'en. Den scorer høyt på generell kjøreglede og tiltrekningskraft - særlig i oransje! Om den helt rettferdiggjør prisen på drøyt 430 000 kroner med sin relativt enkle finish, er et annet spørsmål. Eksempelvis ser instrumenteringen noe simpel ut. Litt billig virker også den rutete plasten i grillen og deler av materialvalget i interiøret. Alt i alt savner vi litt prikken over i'en.

 

Nye konkurrenter er dessuten på vei til Norge. I fremste rekke kanskje Opel Astra OPC og Volkswagen Golf R32. Sistnevnte, med 3,2-liters V6 på 250 hestekrefter, blir 200 000 kroner dyrere. Prisen på Astra OPC, som får en firesylindret, toliters turbo på 240 hestekrefter, er ikke fastsatt, men vil trolig ligge vesentlig nærmere Focusen.

 

Men uansett - Focus ST har det lille ekstra som får oss til å hente fram gliset!

 

stale.frydenlund@hm-media.no

 

Tekniske data

Ford Focus ST

Motor:

R5, 2521 ccm

Effekt:

225 hk v/6000 o/min

Dreiemoment:

320 Nm v/1600-4000 o/min

Forbruk EU-mix:

0,93 l/mil

0-100 km/t:

6,8 sek

Toppfart:

241 km/t

Dekkdimensjon:

225/55 R16

Egenvekt:

1392 kg

Bagasjerom:

385 l

Pris:

429 900 kr

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!