PORSCHE 911 TURBO:

Turbo er klar

Det er en stor begivenhet hver gang Porsche fornyer 911 Turbo. Nå er den klar i ny tapning, sprekere enn noen sinne!

Sist oppdatert

For oss bilinteresserte er det alltid spennende når Porsche lanserer en ny modell. Og når det er snakk om en legende som 911 Turbo, er det jo ekstra spennende.

Sjette generasjon av 911-toppmodellen skal presenteres for publikum på den kommende Genève-utstillingen, og skal etter planen komme på markedet i løpet av sommeren.

Sprekere enn noen sinne

911 Turbo i 997-drakt har selvsagt fått mer effekt enn forgjengerens høyst akseptable 420 hk. 3,6-literen har fått høyere effekt-per-liter enn noen sinne: 480 hk ved 6000 o/min.

Dreiemomentet er også økt, fra forgjengerens 560 Nm mellom 2700 og 4600 o/min til 620 Nm hele veien mellom 1950 og 5000 o/min. Økningen i effekt og dreiemoment skal i følge Porsche selv både gi en kjappere og mer fleksibel bil.

Dette gjør den nye 911 Turbo til den sprekeste serieproduserte 911 noen sinne.

Variabel turbogeometri

For å få såpass med effekt ut av motoren, har Porsche tatt i bruk variabel turbogeometri. Dette gjør at eksosstrømmen kan styres både variabelt og mer presist inn i turboens turbin. Dermed får man både snurret turboen raskere i gang ved lave turtall (altså fordelene til en liten turbo) og høy effekt oppover på turtallsskalaen (fordelene til en stor turbo.)

Denne teknologien har vært i bruk en stund i dieselmotorer, og er noe av grunnen til at disse er blitt såpass sterke, effektive og samtidig fleksible sammenliknet med eldre dieselmotorer. Og i følge Porsche er dette første gang variabel turbogeometri tas i bruk i en bensinmotor.

4x4

480 hk og 620 Nm er mye å skulle sende ned i bakken. Porsche har derfor gitt den nye 911 Turbo firehjulstrekk, av samme type som de øvrige "4"-modellene de har lansert i det siste. Dette systemet styres elektronisk, og kreftene fordeles automatisk til de hjulene de gjør best nytte for seg.

Kombinert med en sekstrinns manuellkasse gjør den 0-100 km/t på 3,9 sekunder. 200 km/t oppnås på 12,8 sekunder. Og forbikjørings-sprinten 80-120 km/t tar 3,8 sekunder i femtegir. Toppfarten er heller ikke til å kimse av: 310 km/t skal den klare.

Kjappere med automat

Men du kan få den til å gå enda kjappere om du vil. Velger du Tiptronic S-automatgir blir den faktisk raskere enn med manuellkasse: 0-100 km/t tar 3,7 sekunder og 0-200 km/t tar 12,2 sekunder. Og 80-120-intervallet går unna på 3,5 sekunder. Også denne gjør 310 km/t.

I tillegg kan den manuellgirete versjonen leveres med såkalt "Sports Chrono Package Turbo". Her får du en knapp merket "Sport" ved siden av girspaken, noe som gir deg ti sekunder med overboost. De ekstra 0,2 bar turbotrykk øker dreiemomentet fra 620 til 680 Nm, noe som gjør at 80-120-tiden reduseres fra 3,8 til 3,5 sekunder.

Grove bremser

Som vanlig har Porsche gitt bilen greie bremser. Seksstemplede kalippere foran og firestemplede kalippere bak klemmer på ventilerte og drillede, 350 millimeter store skiver rundt om. Og om ikke dette er heftig nok, kan du legge ekstra penger i keramiske bremser.

Disse måler 380 millimeter foran og 350 millimeter bak. Du sparer 17 kilo uavfjæret vekt, samtidig som Porsche lover oss ekstrem motstandsdyktighet mot fading og lang levetid.

Åpnet for lufting

Du skal selvsagt også kunne se at dette er en Turbo. Fronten har fått ny design, med større og mer markante luftinntak, tåkelysene er flyttet, og den har fått nye LED-blinklys.

Hekken er 22 millimeter bredere enn forgjengerens, og den har fått en redesignet hekkvinge. Ny design på luftinntakene i framkant av bakskjermene og på utslippsslissene i støtfangeren skal sørge for effektiv lufttransport for intercoolerne.

GT3 kommer også

Porsche har for øvrig med seg enda en nyhet til Genève: 911 GT3. Dette er tradisjonen tro en gatelegal variant av 911-raceren, men informasjon på denne skal vi visst ikke få tilgang til før det øyeblikket den avdukes på bilmessen.

 

[email protected]

 

Denne saken ble første gang publisert 13/02 2006, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også