I britiske Surrey har en liten gjeng samlet seg rundt et stort prosjekt: de skal bygge en supersportsbil med effekt/vekt-forholdet 1000 hk per tonn. Dette gjør de både for å selge den til kunder, men også for at teamet skal kunne vise fram hva de kan. For det er de etablerte bilprodusentene som er det egentlige målet: de vil bli brukt som partnere i utviklingen av avanserte prosjekter.

McLaren

Teamet består blant annet av to tidligere McLaren-ingeniører, som har jobbet både med McLaren F1 og Mercedes-Benz SLR McLaren.

Bilen, som har fått navnet Freestream T1, skal i følge konstruktørene være den perfekte bilen for bane og for vei. Den skal ha egenskaper som er en kombinasjon av en tradisjonell sportsbil, en F1-racer og en Le Mans-racer.

Mål: 500 hk, 500 kg

For å klare målet, må vekten naturligvis holdes på et moderat nivå. Det aller meste av toseteren er laget i karbonfiber og aluminium.

Freestream-ledelsen foran en snart ferdig T1-prototype.

- For å beholde et akseptabelt aktivt og passivt sikkerhetsnivå, og for å holde kompleksiteten og prisen nede, har vi satt 500 kg og 500 hk som mål, sier den ene av Freestreams grunnleggere, Ben Scott-Geddes, i pressemeldingen.

- Skal være enkel og rimelig

- Man kan levere motorer med mer enn 1000 hk, forklarer den andre grunnleggeren, Graham Halstead. - Men det ville bety mer vekt, noe som fører til signifikant økning i pris og kompleksitet for bilen.

- Og det er heller ikke noe problem å levere en bil på 300 kg og 300 hk. Men dette kan føre til en svakere struktur med dårligere sikkerhet som resultat.

Dessuten vil et ekstremt lettvektsbygge føre til en skikkelig kostnadsspiral på grunn av at man må bruke eksotiske materialer. Og lavere effekt betyr lavere toppfart og dårligere egenskaper i høy fart.

0-100: 2,5 sekunder

For å holde vekten under 500 kg, var det nødvendig å utvikle en motor og girkasse som veier rundt 100 kg. Freestream T1 får en kompressormatet, 2,4-liters V8 som veier om lag 85 kg. Denne er koblet til en sekstrinns sekvensiell girkasse med hus i magnesium, og denne veier 30 kg.

Effekttallet er pent: 480 hk ved 10 500 o/min. Og prototypens vekt er nå nede på 465 kg. Dette er nok til å sende den fra stillestående til 100 på under 2,5 sekunder, og fra 0 til 160 km/t på under fem sekunder. Toppfarten er - dersom man setter vingene til laveste marktrykk-innstilling - 322 km/t. Og den skal gi over 3G både i sving og ved nedbremsning.

For gata

Sikkerheten i den midtmotoriserte bilen er også ivaretatt, ved hjelp av krasjbokser og en kraftig monocoque.

- Vi vil gi våre kunder det de ønsker seg aller mest: en gategodkjent bil med en kompromissløs, men likevel sikker, opplevelse av ekstreme egenskaper, sier Scott-Geddes.

1 750 000 kroner

Og kunder har de visst allerede: bilen er ennå ikke er ferdig, det skjer først litt senere i år. Men de har allerede fått noen kjøpere, og målet er å bygge 25 biler hvert år. Prisen? 150 000 britiske pund, eller rundt 1 750 000 kroner.

Vi regner med å se mer til både T1 og Freestream-teamet framover!

Du kan for øvrig lese mer på teamets hjemmeside: www.freestreamcars.com.

 

knut.arne.glesne@hm-media.no

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!