Å kalle Fisker Tramonto for pære dansk er nå likevel å ta i. Motoren er nemlig hentet fra Mercedes-Benz SL AMG. Fra samme tyske fabrikk kommer det elektrisk drevne kabriolettaket, systemet for elektronisk stabilitetskontroll, kollisjonsputene og flere andre sikkerhetsløsninger. Fronten røper videre Fiskers bakgrunn som designer hos Aston Martin. Og produksjonen, som starter i april neste år, er lagt til samme sted hvor Tramonto og søstermodellen Latigo CS er utviklet: California. Der kommer også de aller fleste til å selges.

 

Men bortsett fra det, så er Fisker en dansk bil. Fordi Henrik Fisker selv er en ekte dreng, og fordi han bruker det kjente danske tuning- og stylingselskapet Kleemann som teknologileverandør. I Performance Plus-versjonen tuner Kleemann AMGs V8'er opptil 610 hk og 835 Nm, ved hjelp av kompressor, ny motorstyring, kamaksling og eksosmanifold. Ytelsene er imponerende: 0-100 km/t på under fire sekunder, og toppfart på 325 km/t. Kreftene leveres via en femtrinns SpeedShift-kasse fra AMG, med Fisker-modifiserte vippebrytere på rattet for manuell giring.

 

"Fotstillingen" er bred og lav. Som om Tramonto (italiensk for "solnedgang") klamrer seg til bakken. Designlinjene signaliserer bevegelse, fart og muskler. I forhold til sin originale SL-plattform er Tramonto omproporsjonert med kortere hekk, lengre panser og skjulte fangere. Balansert og skulpturell, med karosseriplater av aluminium og karbonfiber. Stål er brukt i den grad det behøves for å oppnå den ønskede stivheten.

 

Samtlige Fisker Coachbuild-modeller skal ha et helt nytt eksteriør og et redesignet interiør, men uansett med et udiskutabelt Fisker-DNA. Grillen skal også være et kjennetegn, inspirert av flydesign, selv om mange tenker "Aston Martin" snarere enn "F/A-22 Raptor".

 

Skinn og aluminium dominerer interiøret. Tekniske løsninger fra Mercedes er kombinert med Fiskers håndavtrykk.

Legg merke til enkelte eksteriørdetaljer, som nettinggrillen i eloksert aluminium, med Fisker-logoen - som visstnok skal forestille en solnedgang. Under den, på frontspoileren, finner du sortlakkert nettingmønster i aluminium, og integrerte tåkelykter i kapper av karbonfiber.

 

Tredelte, skrudde tyvetommers felger med fem eker, dørhåndtak integrert i karosseriet, en diffuser i karbonfiber, integrerte baklykter, integrerte blinklys med LED-teknologi og kromma eksosrør er andre detaljer å hvile blikket på. Fisker er ekte håndverk, og det skal synes ved første blikk.

Italiensk lær

Italiensk lær, sydd sammen av et amerikansk selskap, dominerer interiøret. Aluminium dominerer midtkonsollen, og kula på girspaken er laget av skinn og aluminium, med Fisker-logoen på plass. Legg også merke til den analoge klokka. Selve rattet er originalt fra Fisker, med diverse håndkontroller innebygd.

 

Mercedes' COMAND-system med navigasjon er kombinert med et surroundanlegg fra Bose. Du kan videre velge fra SL 55' s lange liste med ekstrautstyr. For eksempel håndfri kommunikasjon, nøkkelfri start (Keyless Go), parkeringssensorer eller kanskje et panoramatakvindu, slik at du kan nyte sola selv når hardtopen er på. Det tar forresten bare seksten sekunder å transformere Tramonto fra kabriolet til coupé, og selv med taket nede får du to golfbagger i bagasjerommet.

 

Fisker Coachbuild - som eies av Henrik Fisker og Bernhard Koehler, som begge har jobbet for BMW, Ford og Aston Martin - vet at i hovedmarkedet California er eksklusivitet alfa og omega. Det kryr av luksusbiler der! Svaret på denne utfordringen er begrenset produksjon. Og derfor vil det bare bli laget 150 stykker Tramonto. Da har du kanskje grovt sagt en ombygd SL i garasjen. Men du har også en fantastisk bil naboen neppe har maken til.

 

 

 

 

Tekniske fakta:

Motor:

5,5-liters V8 fra AMG, modifisert av Kleemann i Performance Plus-versjonen

Effekt:

610 hk v/5800 o/min

Dreiemoment:

650 Nm v/2200-4700 o/min

0-100 km/t:

3,6 sek

Toppfart:

325 km/t

Antall:

150

Basispris:

Ca. 2 millioner kroner

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!