"Plass & pleasure" ble kollega Svardals overskrift da han hadde vært på lanseringen av BMW 3-serie Touring. Og sedanvarianten har vi overøst med skryt ved tidligere anledninger. Etter at vi nå har kjørt en rekke Touring-varianter her hjemme, sitter lovordene fortsatt svært løst.

 

Den kjører kort sagt like bra som sedanen. Med herlig styrefølelse, nydelig respons, fin komfort og masser av tilbakemeldinger. Noen gigantisk lastefrakter er den imidlertid ikke; selv om den hører til blant de større i denne klassen, kan den nok ikke kalles småbarnsfamiliens store drøm. I hvert fall ikke for den som skal pakke inn vogn, vov og vogge. Men bagasjerommet er jo likevel tilstrekkelig i de aller fleste tilfeller.

 

Som vi tidligere har skrevet, foretrekker vi toliters dieselmotor framfor like stor bensinmotor i 3-serie. Dieselmotoren er en liten oppvisning i hvordan en sportslig diesel kan være; sterk og fin, og i tillegg er det morsomt å gi den mer turtall. Opplevelsen er den samme enten du sjalter manuelt eller har valgt den fine automatkassa. Og dieselen oppleves både som sterkere og kvikkere enn bensinmotoren. Den er ganske enkelt verdt merprisen.

 

Den 2,5 liter store rekkesekseren i 325i er også et svært hyggelig bekjentskap. Herlig lyd, herlig kraftutvikling, og 218 hk gir et fint drag enten du har manuell- eller automatgir. Like råsprek og kraftoverlegen som 330i er den ikke, men det går også an å få mye annet morsomt for de 150 000 kronene som skiller.

 

Vi fikk også muligheten til å kjøre den nye innstegsmodellen av 3-serie: 316i. Og vi innrømmer at vi var spente - 115 hk er jo ikke all verden på papiret. Men den overrasket. På sedvanlig BMW-vis har også denne motoren en flott kraftutvikling oppover turtallsskalaen, og det drar overraskende friskt. 316i veier en god del mindre enn de kraftigere søsknene, og dette bidrar også til at bilen føles kvikk og leken.

 

Litt giring må man jo regne med, men BMWs flotte girkasse gjør også denne øvelsen til en glede. For de snaut 300 000 kronene du må ut med, får du den samme flotte kjørefølelsen, den samme fine presisjonen og den samme gode komforten som i de sterkere variantene. Imponerende!

 

Det er bare én liten ting vi vil nevne: Selv om det ser veldig bra ut med store hjul på 3-serie, er det ikke sikkert du vil like endringene med hensyn til kjøreegenskaper. Den er jo så presis i utgangspunktet, og det er en grunn til at fabrikken leverer bilene med en relativt moderat originaldimensjon. Vår ene testbil hadde 17-tommere med 225/45-dekk på, noe som resulterte i sporing, slag over ujevnheter og støy. De fjernet rett og slett mye av de gode egenskapene 3-serie har. Så om du vil la utseendet styre, undersøk i hvert fall hvilken dimensjon og hvilken dekktype som fungerer på bilen før du handler.

 

Til slutt vil vi bare gjenta kommentaren vår etter vår test av 3-serie sedan: Vi takker og bukker! Og vi gleder oss til å legge vantene på de firehjulsdrevne variantene - 325xi, 330xi og 330xd - som nå blir tilgjengelige.

 

knut.arne.glesne@hm-media.no

 

Tekniske data

BMW 320d Touring

BMW 325i Touring

BMW 316i (sedan)

Motor:

R4, 1995 ccm

R6, 2497 ccm

R4, 1596 ccm

Ytelse:

163 hk v/4000 o/min

218 hk v/6500 o/min

115 hk v/6000 o/min

Dreiemoment:

340 Nm v/2000-2750 o/min

250 Nm v/2750-4250 o/min

150 Nm v/4300 o/min

Vekt:

1580 kg

1545 kg

1340 kg

Bensinforbruk:

0,46 l/mil

0,64 l/mil

0,77 l/mil

0-100 km/t:

8,6 sek

7,2 sek

11,6 sek

Toppfart:

223 km/t

243 km/t

206 km/t

Bagasjerom:

460/1385 l

460/1385 l

460/1385 l

Pris:

422 000 kr

526 000 kr

299 900 kr

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!