Nesten 1,5 millioner Zafiraer har trillet av samlebåndet siden Opel lanserte sin smått geniale sjusetersløsning i 1999. Så bra var løsningen at både Volkswagen og Ford stappet sine ferdigutviklede MPV'er i skuffen for å komme opp med noe bedre.

 

Sånn sett fikk Zafira regjere grunnen en god stund før Volkswagen var rede med sin Touran - som siden er blitt markedsleder i Norge.

 

Det geniale var noe så enkelt som at de to bakerste setene kunne legges rett ned i gulvet. Her var det intet behov for å ta ut setene, slik de andre hadde lagt opp til - noe som fort kunne bli en utfordring om du hadde planlagt Ikea-turen litt dårlig. Med et par-tre enkle håndgrep var setene lagt ned i gulvet og bagasjerommet klart til bruk.

 

Vi Menns testlag er spente på om nye Zafira er så bra at den kan ta tilbake særstillingen den hadde som nykommer i 1999.

Funker bak

I jakten på svar begynner vi aller bakerst. Som referanse-Zafira har vi hentet inn en pent brukt 2001-modell. Bakdørene blir åpnet, og seteløsningene testet. Opp med setene, ned med setene. Funksjonaliteten er den samme, håndgrepene de samme, men nykommeren virker noe lettere å operere, og samtidig fastere og mer skikkelig i konstruksjonen. Opel har bygd videre på det de kan, og det virker fortsatt. Det vanlige baksetet kan deles i 40/60. I 60-delen er det i tillegg et hull for ski og andre lange gjenstander. Begge deler finnes i både nyutgaven og 2001-modellen. Så langt er det meste - rent funksjonelt - likt innvendig.

 

Løsningene er de samme gode, men den nye Zafira gir et flottere kvalitetsinntrykk.

Videre innover i kupeen er plassen noenlunde lik. Den virkelige forskjellen ligger i finishen. Setene var slett ikke dårlige i 2001, heller, men er blitt hakket bedre. Også om man ser bort fra slitasjen på referansebilen - som har gått 58 000 kilometer.

 

Sidestøtten er ikke mer gjennomført enn at det fort blir litt husking fra side til side, men det får godkjent. Dessuten er setene fastere nå, litt mindre sofa, og det bidrar positivt til komforten. Og ikke minst: det ser veldig mye nyere og friskere ut enn på gamlemodellen.

Større, men ikke forvokst

Utvendig ser de to bilene noenlunde like store ut. Men Zafira har vokst. Med sine 4,46 meter er den omtrent så stor som den skal være i klassen. At vi snakker om en kompakt buss, viser seg også i bredde og høyde. Den har vokst litt, og den gir en fin romfølelse innvendig. Likevel er nye Zafira smekrere enn 2001-modellen; Opel har klart å videreføre de ryddige og - synes vi - pene linjene fra Astra-modellene den deler basis med, og bilen ser verken forstrukket eller voldsomt bussaktig ut.

 

Zafira med trøkk

Opel Performance Center (forkortet OPC) er Opels avdeling for lek og moro, tilsvarende Mercedes-Benz' AMG-divisjon og BMWs M GmbH. De lagde en gå-fort-versjon av forrige Zafira som vi likte svært godt, og nå kommer snart OPC-versjonen av den nye Zafira.

 

Zafira OPC har en 240-hesters turbotoliter som sender den fra 0 til 100 km/t på 7,8 sekunder. Den har dype seter med masser av sidestøtte, barskere styling og ikke minst et understell med sportslig snitt. Med andre ord: en nesten-racerbil for storfamilien.

Det gleder oss også å se at Opel har tatt vare på de friske designelementene fra Astra, jf. frontlysene og kromlista på hekken.

 

MPV'ene er og blir familiebiler for dem som trenger plass. Da er det kjekt at barneseter uten problemer kan festes både på andre og tredje seterad. Og at bilen uten problemer kan gjøres om til 6-, 5-, 4-, 3-, 2- eller 1-seter. Opel har kalt systemet Flex7, og det funker.

 

Mest vanlig i bruk blir nok oppsettet med fem seter. Da får man et lasterom på 645 liter. Hvis alle setene legges ned, blir lastevolumet nesten tre ganger så stort - med 1820 liter fra gulv til tak. Dette er mer enn i Corolla Verso, men litt mindre enn i Touran.

Kjennes bra

Bak rattet er det lett å kjenne seg igjen. Bilen har med seg alle de tingene vi liker fra dagens Opel-modeller - det ryddige og logiske oppsettet der alt du trenger er innen rekkevidde. Material- og fargevalg bidrar til at følelsen av kvalitet er rikelig til stede. Det kjennes bra!

 

Vi sitter litt bussaktig, som vanlig i en MPV. Men det fungerer godt. Interiøret er ryddig og oversiktlig, og oppleves som meget bra.

Ikke alle trives med den oppreiste og høye sittestillingen, knekken du får i knærne og det relativt liggende rattet. - Buss! utbrøt vår fotosjef Egil. Men på langtur merkes det positive med en slik sittestilling; man blir mindre sliten.

 

Nye Zafira har dessuten fått koppholdere, samt en god del oppbevaringsrom for småtterier. Og disse har både sklisikkert underlag og lokk. Gledelig for alle oss som synes det er irriterende med nøkler og mobiltelefoner som seiler bråkende fram og tilbake!

Diesel er deilig

Vi har testet ut ytterpunktene i Zafira-parken, nemlig 1,6-literen med 105 bensindrevne hester og 1,9-dieselen (dieselmotorer heter CDTI på opelsk) med 150 hester.

 

La det være sagt med en gang: Vi er ikke i tvil om hvilken vi ville ha valgt selv. Men dette er som vanlig et økonomisk spørsmål. 261 000 kroner kommer det rimeligste alternativet på, mens den dyreste turbodieselen koster 359 800 kroner.

 

Og Opel kommer med nok motoralternativer til at valgmuligheter finnes. Foruten 1,6-literen, kan Zafira også fås med en 1,8-liter på 140 hestekrefter, en 2,2-liter på 155, og en gromutgave med 200-turbohester - pluss OPC da.

 

Fem stjerner

Alle bilprodusenter med respekt for seg selv trakter etter fem stjerner i Euro NCAPs kollisjonstest. Astra, som Zafira er basert på, fikk fem stjerner. Zafira har blant annet diverse deformasjonssoner, ESP, aktiv bremsestyring og en bråte airbags, og fikk også fem stjerner for passasjersikkerhet, og akseptable fire stjerner for barnesikkerhet.

CDTI-motoren på 1,9-liter kommer i tre utgaver: 100, 120 og 150 hk. 150-hesteren er sterk. Veldig sterk. Draget i bunnen er rått, og maksimalt dreiemoment på 320 Nm oppnås mellom 2000 og 2750 omdreininger, mens toppeffekten kommer ved 4000. Holder man seg innenfor dette turtallsintervallet, er 150-hesteren en særdeles dravillig motor. Samtidig kommer kreftene jevnt og pent, og de er lette å dosere ut.

 

- Å gå direkte fra 1,6 bensin til 1,9 diesel er som å komme til en annen verden! Her er det hele tiden nok av kraft, og det høye dreiemomentet gjør den mye mer komfortabel å kjøre. Om jeg skulle hatt en Zafira, ville jeg hatt denne, kommer det fra Knut Arne etter et bilbytte. - Men en mindre dieselmotor er kanskje heller ikke feil, av erfaring vet vi jo hvor godt de fungerer.

 

Paret med en sekstrinns manuell girkasse, hvorav de fem første ligger relativt tett, blir diesel-Zafiraen en ulv i fåreklær. Vi ville nok kanskje foretrukket automatgir i denne bilen, siden den har krefter nok i massevis til det. Men det er ikke tilgjengelig med den største dieselen. Til gjengjeld føles den manuelle kassa presis, og girspaken sitter godt og intuitivt plassert nederst i dashbordet - noe som gjør bilen lettgiret og behagelig i bruk.

Veik sparemodell

Den 1,6-liter-motoriserte versjonen er den billigste utgaven av Zafira. Den har ett gir mindre og tettere utveksling. Det er også helt nødvendig, siden motoren ikke byr på mer enn 105 hestekrefter og 150 Nm. Betydelig pisking må til om den skal få ut sitt beste. Den er rett og slett en for veik motor. Vi ser ikke for oss å ta denne bilen med på langtur full av pikkpakk, kone, unger og svigermor.

 

- Dette er ikke spesielt behagelig! Kommentaren kommer fra en kompis som er med på langtur med bilen. I hundresona ligger nemlig turtallet på drøye 3000 omdreininger, og det høres godt. Vindsus og veistøy er lite sjenerende, men femtrinnskassas tette utveksling - som definitivt må til for å få akseptabel akselerasjon i lavere hastigheter - gjør at man straffes med høyt turtall i høyere fart.

 

Inspirert kjøring går selvsagt an, men det er ikke noe særlig å trakte etter. Bilens høye tyngdepunkt og relativt høye dekkprofil, kombinert med mykt oppsatt understell, gjør at det krenger friskt når bilen provoseres i sving. Litt mer provokasjon, og hekken slipper. Men elektronisk assistanse gjør at faren for å havne i grøfta likevel ikke er den aller største; ESP'en er der hele tiden og passer på. Så dramatisk blir det ikke.

 

Forsikring

Er du 45 år, bosatt i Oslo, kjører 12 000 km i året, parkerer bilen i garasje, har full bonus, er totalkunde og har 4000 i egenandel, koster forsikring på Zafira med 105-hesters bensinmotor eller 150-hesters dieselmotor rundt 6000 kroner i året.

Når det er sagt, er vi fullt klar over at Zafira ikke er ment å være noen racerbil - verken i motor eller understell. Om man ser bort fra den kanonmorsomme OPC-utgaven som snart kommer, da. Vi gleder oss selvsagt til det. Og så får du jo kjøpt originalt sportsunderstell til bilen, og vår tidligere erfaring med dette i Astra er at det fungerer svært bra; det strammer opp der det trengs, uten at det går nevneverdig på bekostning av komforten.

 

Vi Menn Bil mener

Vi har sagt det før, og vi sier det igjen: vi er imponert over hva Opel har gjort i senere tid. Fra å være dørgende kjedelige gubbe-med-hatt-biler, er de nå spenstige både i design og på veien. Og det kjennes meget bra.

 

Zafira klarer ikke å vekke særlig med følelser her hos oss - til det er den litt for ordinær på alle måter. Men dette er jo egentlig også ganske positivt: den fungerer bra til alt den er laget for, uten å ha noen rare fakter.

 

Det finnes mange gode MPV'er om dagen, også for dem som trenger sju seter. Zafira er heller ikke alene om å ha en enkel og logisk seteløsning. Men nye Zafira er minst like god som konkurrentene - den gir en fin kvalitetsfølelse, den er ryddig på veien, og de mange motoralternativene gjør at du kan finne den bilen som passer deg og lommeboka di best.

 

Vi ville kjøpt den med diesel. Den minste bensinmotoren blir ganske enkelt slitsom i bruk, og dieselmotorenes høye dreiemoment er som skapt for flerbruksbiler som skal lastes opp med folk og fe.

Tekniske data, Opel Zafira

1,6

1,9 CDTI

Motor:

R4, 1598 ccm

R4, 1910 ccm

Ytelse:

105 hk v/6000 o/min

150 hk v/4000 o/min

Dreiemoment:

150 Nm v/3900 o/min

320 Nm v/2000-2750 o/min

Egenvekt:

1505 kg

1613 kg

Maks hengervekt m/brems:

1000 kg

1500 kg

Bagasjerom:

140/1820 l

140/1820 l

Forbruk EU-mix:

0,71 l/mil

0,62 l/mil

0-100 km/t (fabrikk):

14,3 sek

10,4 sek

Toppfart:

176 km/t

202 km/t

Pris fra:

261 000 kr

359 800 kr

Testdata

1,6

1,9 CDTI

0-100 km/t, sek:

15,0

10,5

100-0 km/t, m:

38,2

37,8

50-100 km/t, 3. gir, sek:

11,2

7,0

70-100 km/t, 3. gir, sek:

7,0

4,5

70-100 km/t, 4. gir, sek:

9,0

5,2

70-120 km/t, 4. gir, sek:

16,2

9,5

50-100 km/t, 5. gir, sek:

22,8

14,2

70-100 km/t, 5. gir, sek:

14,1

7,1

Støy 80 km/t, dBA:

62,6

64,0

Ta med

Zafira har en hyggelig utstyrspakke allerede i standardutgaven, men noen utstyrstips vil vi komme med: Familiepakken gir deg blant annet el-ruter bak, et skinnratt er veldig mye bedre å holde i enn et i plast, og en liten oppgradering av setene (for mer støtte) koster lite. Sikkerhetsnett for å sperre av til bagasjerommet er også en lur ting.

KONKURRENTER:


Toyota Verso

Verso vant vår forrige MPV-test. Den har fine praktiske egenskaper, helt ålreit med plass, og den kjører veldig bra. Fine motorer har den også - og nå kan du få den med Toyotas nye, 2,2 liter store dunder-diesel.

VW Touran

Storselgeren Touran kjører bra, den er rommelig og praktisk, og du har et vell av motorer og girkasser å velge mellom. Den har også en rekke elementer som trekker opp kvalitetsfølelsen. Vi liker den.

Mitsubishi Grandis

Jo da, den er et hakk større, og den koster også en del mer enn Zafira. Men så er det også en fin bil med personbilkomfort og god plass til sju. Så om du vurderer en godt utstyrt Zafira med stor motor, kan det være en idé å sjekke ut Grandis også.

Renault Grand Scénic

Renaults kompakt-MPV er et litt annerledes bekjentskap. Den er svært komfortabel, har en del fikse løsninger og fine motorer også - i hvert fall om du velger diesel.

Mazda 5

Vi liker Mazda 5 - både seteløsningene og kjøreegenskapene. Nå finnes den også med en finfin dieselmotor, og det hele kjennes veldig bra.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!