Lexus nærmer seg en komplett utskiftning av sin modellrekke. På årets Detroit-messe viste de jo en ny utgave av flaggskipet LS, en bil som skal konkurrere mot blant andre Mercedes-Benz S-klasse, BMW 7-serie og Audi A8.

Hybrid-røverkjøp

Selv om standardversjonens 4,6-liters V8 på 380 hk og 500 Nm, koblet til en åttetrinns automatkasse, sikkert er helt ålreit (den gjør 0-100 km/t på under seks sekunder), er det ikke denne som er mest spennende for oss.

For LS kommer også i en hybridvariant, med navnet LS600h. Og på grunn av våre avgiftsregler, og fordelene hybridbiler får i systemet, blir denne nemlig et skikkelig røverkjøp, alt tatt i betraktning.

Det blir omtrent som at du får kjøpt en Audi S8 til samme pris som en standard A8.

Ferrari-konkurrent

Men Lexus har mer i ermet. På fjorårets Detroit-utstilling viste de fram sportscoupéen LF-A, som med kompakte ytre mål og 500-hesters motor skulle skremme både Ferrari, Porsche og Mercedes-Benz.

Nå har våre spionfotografer igjen vært på tokt, og de har kommet over en åpen variant av LF-A.

Den åpne LF-A Spider-prototypen ble testet ut på Nürburgrings Nordschleife - som vanlig for nye biler. Ringen byr jo på de aller fleste tenkelige kjøreforhold, og det uten at fartsgrenser og møtende trafikk er noe å tenke på.

"Formel 1-motor"

Lexus har så godt som sagt at LF-A skal bygges, og at den får en V10 under panseret. Motoren skal ha sterke bindinger til Toyotas F1-motorer, og med 500 hk skal den bakhjulsdrevne bilen klare 280 km/t.

Lexus lover oss "den ultimate vektbalanse", "ekstragevant komfort" og "presis operasjon" hvis (eller vi kan vel kanskje si "når") bilen kommer på markedet. Lexus har jo vist bilen offentlig mange ganger, når vi i tillegg ser at de tester den ut i praksis, vil vi tro den nærmer seg produksjon.

Slik mener Automedia LF-A Spider blir.

Snart i produksjon?

Spionbildene viser jo en tungt kamuflert bil. Og det er ikke lett å se hva slags takkonstruksjon bilen har. Men velinformerte kilder hevder hardnakket at Lexus vil ta opp kampen mot de store sportsbilprodusentene, og at LF-A-kjøperen skal få muligheten til å velge en bil med sammenleggbart ståltak.

En ting er i hvertfall sikkert: Lexus blir mer og mer spennende.

 

knut.arne.glesne@hm-media.no

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!