Chevrolet Captiva skal vises i produksjonsklar versjon på Genéve-utstillingen i slutten av februar. Du har kunnet lese litt om den i Vi Menn Bil tidligere, og nå er mer informasjon om bilen klar.

Stor kompakt-SUV

Da Chevrolet viste fram sitt S3X-konsept i Paris i 2004, var det ganske mange som ble overrasket. Bilen både så og føltes bra, og i produksjonsklar versjon er ikke Captiva så veldig annerledes enn konseptbilen.

Captiva tilhører de større i kompakt-SUV-klassen. Den er like lang som en Honda CR-V, men en god del bredere. Den kan leveres som fem- og sjuseter, og bilen skal være utviklet med tanke på europeiske forhold.

Interessant dieselmotor

Hit til landet kommer den kun med 4x4, i hvertfall i første omgang. Men hvem vil vel ha en slik bil med tohjulstrekk? Firehjulstrekksystemet skal fordele krefter til bakhjulene etter behov, ved hjelp av en elektromagnetisk kobling.

Under panseret kan den leveres med en 2,4-liters bensinfirer på 140 hk ved 5200 o/min og 220 Nm ved 4000 o/min, og mer spennende for våre forhold: en tolitersdiesel på 150 hk ved 4000 o/min og 310 Nm ved 2000 o/min.

Automatgir + diesel

Dieselmotoren kan også kombineres med automatgir, noe som bringer Captiva inn i en relativt liten, men - i følge salgsstatistikkene - ettertraktet klubb biler.

Dieselmotoren er - i følge produsenten - en nyutviklet og topp moderne maskin, og med tanke på hvor gode dieselmotorer som lages nå om dagen så høres jo dette lovende ut. Forbruket er i hvertfall hyggelig: 0,63 på mila.

ESP

I følge Chevrolet er dette den første av en ny dieselmotor-familie, og flere andre Chevrolet-modeller vil bli tilgjengelig med dieselmotor i løpet av året.

ESP (eller elektronisk stabilitetskontroll, om du vil) burde vært en selvfølge i alle biler. Men det er fortsatt en god del nye biler som leveres uten. Captiva blir den første bilen til Chevrolet Europa med ESP, og det er jo bra.

- Praktisk og med god kvalitet

I tillegg har bilen såkalt Hill Descent Control, som holder farten nede når du skal kjøre ned bratte bakker, og den har et ekstra system som skal bidra til å redusere faren for rundvelt.

Vi loves god innvendig plass, et praktisk interiør, og god kvalitet på materialene. Captiva skal også være Chevrolets første bil med "det nye interiøret", noe som høres oppløftende ut. Dagens Chevrolet-modeller har jo ikke akkurat verdens flotteste interiører å by på

Mot slutten av året

1. mars skal Captiva vises til publikum for første gang, og den kommer hit mot slutten av året.

Og vi trenger vel ikke nevne at den norske importøren gleder seg stort til å få Captiva til landet.

 

knut.arne.glesne@hm-media.no

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!