Vi likte også forrige Getz, og nå har det kommet en "facelift" fra den koreanske bilfabrikken. "Dette er mer enn en facelift," fikk vi høre på pressekonferansen i Oslo nylig. Strengt tatt er det vel ikke det. Men en omfattende ansiktsløftning skal vi si oss enig i at det er.

 

De ytre målene er de samme som før, men fronten og bakenden er ny. Dessuten har den fått et nytt interiør, blant annet med noen spreke farger som går igjen i både ratt og girspak. Egentlig gjør det ikke så mye at bilen ikke fremstår som helt ny. Bare Volkswagen Polo, Toyota Yaris og Peugeot 206 har solgt bedre av småbilene i Norge, og det beviser at lille Getz har slått an hos det norske folk.

 

De nye fargene i interiøret kan kanskje skremme bort noen av de trofaste kundene. Det er kanskje ikke alle som vil ha rødt ratt og ditto girkule, men heldigvis kan man velge den grå varianten - og den skremmer ingen. Noe som er viktigere med den nye modellen er at kollisjonsputen på passasjersiden kan deaktiveres og at bilen har fått aktive hodestøtter.

 

Bilen er også blitt sikrere ved kollisjon fra siden, med bedre bjelker i dørene. Ellers kan Hyundai skryte av nye instrumenter og hele 20 oppbevaringsplasser inne i bilen.

 

Den største nyheten med nye Getz er på motorsiden, hvor det nå lanseres tre nye motoralternativer. Bare 1,1-literen er som før, mens 1,3-literen er byttet ut mot en 1,4-liter på 97 hester. 1,6-literen har nå 106 hestekrefter, mens den nye 1,5-liters CRDi-dieselen yter 88 hester og har et dreiemoment på 215 Nm.

 

Vi fikk en liten prøvetur med 1,4-literen, som blir volummodellen i Norge. Som tidligere passer bilen ypperlig inn i Oslo-trafikken med sine kvikke bevegelser og lette vekt på rett over 1000 kg.

 

Den er lettkjørt, og med 97 hester under panseret har man det man trenger for å komme seg fort fram i byen. Vår bil var ikke innkjørt, og det merket man på draget i motoren, men trolig vil dette ikke være merkbart med en innkjørt motor.

 

Jeg sitter helt greit i en Hyundai Getz, men det er selvsagt skuffende at jeg ikke kan dra rattet mot kroppen. Men for å være en bil til rett over 160 000 kroner er komforten grei. Selv i baksetet sitter man bra, hvis man ikke tilhører de høyeste i samfunnet.

 

Girkasse, gassrespons og styrepresisjon føles som på den forrige modellen av Getz, men det er ikke negativt. Bilen passer først og fremst i bygatene, men det er ikke noe problem å kjøre til hytta på Beitostølen heller. Men en langtur til Nice vil vi ikke anbefale med en slik bil. Det kan nok bli vel slitsomt både for ører og rygg etter hvert.

 

I en stortest vi hadde av forrige Getz konkluderte vi med at nordmenns skepsis for koreanske biler eventuelt kunne skade salget. I dag tror vi den skepsisen så å si er borte. Hyundai er faktisk det niende mest kjente bilnavnet i verden, og det er nummer sju på listen over de største bilfabrikkene.

 

Derfor tror vi nye Getz kan klatre opp på tredjeplass i Norge - bak Polo og Yaris.

 

atle.gulbrandsen@hm-media.no

 

Tekniske data

Hyundai Getz 1,4

Motor:

R4, 1399 ccm

Ytelse:

97 hk v/6000 o/min

Dreiemoment:

125,5 Nm v/3200 o/min

Forbruk:

0,6 l/mil

Toppfart:

170 km/t

Egenvekt:

1025 kg

Pris:

Fra 162 950 kr

Pris 1,1 liter:

Fra 139 950 kroner

Pris 1,6 liter:

Fra 191 950 kroner

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!