Forrige IS 200 kom i 1999, og ble relativt raskt Lexus' bestselger. Året etter sto den for 73 prosent av salget. Men modellen er aldri blitt noen storselger i Norge. Totalt er det solgt 159 biler siden introduksjonen i 2001.

 

- Nye IS er ikke bilen som skal gi oss det store salgsvolumet i Norge. Vi har solgt lite av den utgående modellen. Vi håper på å selge 100 biler neste år, sier Toyotas informasjonssjef i Norge, Per Arne Skramstad, som tror på en 50/50-fordeling mellom bensin og diesel. Det til tross for at dieselandelen ligger på 60 prosent i Europa for øyeblikket - og stadig er i økning. Totalt har Lexus ambisjoner om å selge 45 000 biler på verdensbasis neste år. 70 prosent av salget i Europa ventes å bli dieselbiler, opplyser Lexus Europes direktør Karl Schlicht.

 

IS kommer nå med en ny 2,5-liters bensin-V6 på 208 hk og en turbodiesel på 177 hk. Sistnevnte er allerede godt kjent i vår redaksjon fra både Toyota Avensis og Toyota Verso. Den store forskjellen: Her er den mer kultivert enn i sine to billigere søstre. Aller mest på grunn av bedre støydemping. Men motoren føles fortsatt råsprek - med sine 400 Nm mellom 2000 og 2600 omdreininger.

 

Lydnivået bidrar også til at 177-hesteren føles veldig lite som en dieselmotor. Den er turtallsvillig, og har et solid drag fra 1800 til opp mot 4500 omdreininger. Utvekslingen er ikke kortbeint, men med en så trekkvillig motor blir det likevel sportslig moro - til tross for at IS med sine drøye to tonn ikke er noen lett bil.

Ikke diesel-automat

IS 220d kommer ikke med automatgir - akkurat som Toyota Avensis og Verso. Lexus og Toyota mener den lave markedsandelen for kombinasjonen globalt ikke gjør det bryet verdt. Det er synd, for denne motoren ville trolig inngått et utmerket partnerskap med en automatkasse. Bensinutgaven IS 250 har imidlertid mulighet for sekstrinns automat. Den gjør en nesten umerkelig jobb. Giringen foregår rolig og pent - om du da ikke ønsker den manuelle sportsfunksjonen. Da blir det mer motorbrøl og turtall, naturlig nok, men ikke særlig forbedrede prestasjoner. Alle de 208 hestene har du ved 6400 omdreininger. Like etter trer turtallssperra inn. Men da har det vært moro nesten fra bunnen. V6-motoren gir lite bråk fra seg; den nøyer seg med å levere, og minner ikke lite om en viss bayersk rekkesekser på 2,5 liter.

 

IS imponerer mest med sportslige kjøreegenskaper. Vektfordelingen er i BMW-ånd med motor foran og drift bak, og kjørefølelsen er slett ikke ulik 3-serie. Her er direkte styring med umiddelbar respons, stramt oppsatt understell og kontante bremser. I tillegg har IS fått 20 prosent stivere karosseri siden sist. I tillegg kommer et hult stabilisatorstag foran, som skal bidra til å redusere uavfjæret vekt.

 

Komforten ivaretas dersom humpene i veien ikke blir for dype, mens bilen nærmest "svever" over små ujevnheter. Det lukter litt kontinentale motorveier av oppsettet, men det bør holde også i furet værbitt. Rent teknisk er det "d ouble wishbone"-oppheng foran og femarmet multilink-bakaksel i aluminium. Aller stivest fjæring kommer i sportsutgaven, som også har fete dekkdimensjoner: 225/40 R18 foran og 255/40 R18 bak. Bakkekontakten blir suveren, men regn med litt "prinsesse på erten"-tendenser på ujevn vei.

Avansert sikkerhet

Lexus' avanserte system for aktiv sikkerhet, VDIM, er tilgjengelig på 220d. VDIM er forkortelsen for Vehicle Dynamics Integrated Management. Kort forklart betyr det at ABS-bremser, bremsekraftdistribusjon, stabilitetskontroll, antispinn og servostyring er koblet sammen, noe som skal sørge for at det elektroniske sikkerhetsnettet skal ha optimal kontroll over bilen dersom du skulle være litt ute på tur.

 

Samtidig har IS også airbags for knærne, og har dermed totalt 13 luftputer. Standard antall høyttalere i bilen er også 13. Kremlyd kan forventes fra systemet, som er levert av hifi-produsenten Mark Levinson. Listen med øvrig, mulig ekstrautstyr er lang. For lang til å ramses opp her.

 

De miljøbevisste får imidlertid ikke noen hybrid i denne omgang, selv om Lexus har en uttalt målsetting om at alle bilene i parken skal ha denne muligheten.

 

- Fordi bilen er såpass liten, er det ingen stor gevinst å oppnå ved å tilby hybrid. Dessuten har vi diesel. Hybrid kommer ikke med denne generasjonen, sier Lexus-direktør Karl Schlicht.

 

Han avkrefter også at det kan komme en sportslig stasjonsvogn à la Volvo V50 og Saab Sport Combi, men holder døra på gløtt for firehjulstrekk. USA-markedet får dette alternativet.

 

- Det kommer an på hvor høyt dere skriker til oss i Europa, sier Lexus-sjefen.

 

stale.frydenlund@hm-media.no

 

Tekniske data

Lexus IS 250

220d

Motor:

V6, 2500 ccm, 24V

R4, 2231 ccm, 16V

Ytelse:

208 hk

177 hk

Dreiemoment:

252 Nm v/4800 o/min

400 Nm v/2000-2600 o/min

Forbruk:

0,98 l/mil

0,63 l/mil

0-100 km/t:

8,1 sek

8,9 sek

Toppfart:

225 km/t

215 km/t

Dekkdimensjon:

F: 225/45-R17
B: 245/45-R17

F: 225/45-R17
B: 245/45-R17

Egenvekt:

2045 kg

2075 kg

Bagasjerom:

378 l

378 l

Pris fra:

463 700 kr

525 500 kr

Kommer:

Ultimo desember

Januar

Inntrykk:

BMW-påminnende kjøremaskin

Mer diesel-kultivert enn Toyota

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!