img
img
Som vi tidligere har skrevet, er den nye Mercedes-Benz S-klasse en mektig flott maskin. Herlig komfort, fantastisk kvalitetsfølelse, og med herlige motorer.
(Les vår prøvekjøring av bilen her.)

Det har hele tiden vært klart at det skal komme en toppmodell signert Mercedes´ moroavdeling AMG, og på NAIAS (North American International Auto Show, også kalt Detroit-messen) i januar skal de vise fram S 65 AMG.

Verdens kraftigste?

"Verdens kraftigste serieproduserte bil" kaller Mercedes-Benz den nye S 65 AMG. Denne tittelen er de ikke akkurat alene om å påberope seg. Men uansett hvordan vi vrir og vrenger på det, er den biturbomatede, seks liter store V12´en på 612 hk og 1000 Nm en kraftpakke av de sjeldne.

Motoren er ingen ny konstruksjon; den satt også i forrige S-klasse, og finnes i SL og CL. Makseffekten er tilgjengelig mellom 4750 og 5100 o/min, og allerede ved 1000 o/min har du 570 Nm tilgjengelig. Ved 1500 o/min har du 750 Nm å rutte med, og alle 1000 Nm er på plass fra 2000 o/min. Med andre ord et helt greit bunndrag.

En mann - en motor

Denne motoren er for øvrig et skikkelig håndverk; hver eneste motor er håndbygget etter "en mann - en motor"- filosofien. Og hver motor får derfor også den ene motorbyggerens signatur på motornummer-platen.

V12´en er paret med en femtrinns automatkasse du kan overstyre med ratthendler, og kreftene finner bakken via 19-tommere med 275/40-dekk (foran sitter det 255/40-dekk).

0-200 på 13,3

Prestasjonene blir hyggelige; den digre og tunge bilen gjør 0-100 km/t på 4,4 sekunder, 0-200 km/t på 13,3 sekunder, og toppfarten er på sedvanlig vis elektronisk begrenset til 250 km/t.

img
img
Av andre, 65 AMG-spesifikke detaljer kan vi nevne at bilen har fått AMGs nyutviklede bremsesystem. Dette består av bremseskiver i et komposittmateriale, spesiallagde kalippere og avansert styring av det hele. Smått er det heller ikke; 365 millimeter store skiver foran og 390 millimeter store skiver bak.

Racetimer

Et AMG-sportsratt er på plass, speedometertavla er gradert til 360 km/t (selv om bilen, som nevnt, sperrer på 250 km/t). S 65 AMG har AMGs sportsunderstell med aktiv styring, og Mercedes-Benz lover oss dynamiske kjøreegenskaper.

Noen AMG-logoer finnes her og der, og i dashbordet har du en egen AMG-meny du kan velge om skal vise oljetemperatur, være voltmåler eller "Racetimer" som viser og lagrer rundetider, toppfart og snittfart om du skulle få lyst til å lufte den på en bane.

Velg oppsett

Du kan velge hvilket program bilen skal være innstilt på: "Sport", "Comfort" eller "Manual" - de ulike pakkene forandrer gassrespons, girkasseoppsett og understellsoppsettet.

Og så må vi jo heller ikke glemme stylingsettet; en frontfanger med større luftinntak til intercooleren, dypere sideskjørt, og en dypere støtfanger bak med plass til de to doble eksosutblåsene. Samt et knippe "V12 Biturbo"- logoer.

Legg til en haug med valnøtt-treverk, en egen skinnkledning og AMGs sportsseter med mer støtte der det trengs. Begynner å bli fristende

knut.arne.glesne@hm-media.no

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!