img
img
Bilprodusentene har det ikke spesielt enkelt når de skal utvikle en ny bil. Ikke nok med at de hele tiden må jobbe for å utvikle noe som er bedre enn det konkurrentene er i ferd med å utvikle.

Spionfotografer over alt

I tillegg er det forbundet svært mye arbeid (og svært store kostnader) med utviklingen. De må også sørge for å få testet bilen langt og lenge under alle tenkelige forhold.

Og uansett hvor de drar for å teste, er det stor fare for at noen skal oppdage dette og ta bilder av det. I mange tilfeller vil bilprodusentene gjøre sitt beste for å holde en ny modell så hemmelig som mulig; de vil jo ikke at konkurrentene skal se hva de driver på med.

Kan bli dyrt

Ryktene skal ha det til at neste generasjon Toyota Corolla - som skulle kommet neste år - var så godt som ferdigutviklet da Toyota-toppene fikk se bilder av den nye Honda Civic. De beordret full redesign av bilen (for å demme opp mot Civics friske former), og dermed ble introduksjonen av Corolla utsatt et år. Slikt koster mye penger.

Vi har sett spionbilder av den kommende Peugeot 207 tidligere, men da i heftig forkledning. Riktignok ikke så mye at man - ut ifra bildene og med kunnskap om dagens Peugeot-modeller, tidligere viste Peugeot-konseptbiler og en god porsjon informasjon om hva designstudenter lærer på skolen - har kunnet tegne detaljerte forslag om hvordan bilen vil bli seende ut.

Fotosession

Peugeot har vært på tur til Sør-Afrika for å ta de offisielle bildene til annonsemateriell, til pressemeldinger og brosjyrer, og da kreves det jo at bilene er ferdigbygde og uten kamuflasje.

Men våre spionfotografer var også på plass, og her ser vi både tre- og femdørsvarianten av den kommende 207.

img
img
Større på alle områder

207 er bygget på samme plattform som konsernsøsteren Citroën C3, og er både lengre, høyere og bredere enn dagens 206. Den er faktisk så stor at den tilsvarer Peugeot 306 - som jo tilhørte en bilklasse over.

Våre kilder kan rapportere om et svært oppgradert interiør; jaget etter bedre opplevd kvalitet foregår jo hos de aller fleste bilprodusentene. I forhold til 206 blir mer utstyr tilgjengelig, inkludert viktig sikkerhetsutstyr som airbags for knær og over siderutene.

RC kommer

Regn med å se en rekke velkjente motorer under panseret på 207, inkludert den flotte, 90 hester sterke 1,6-dieselen som også sitter i forskjellige Volvo- og Citroënmodeller i dag (og også i Peugeot da, selvsagt.)

Du kan også regne med å finne en motorfamilie PSA-gruppen (som blant annet består av Peugeot) har utviklet i samarbeid med BMW. Disse firesylindrete motorene kommer også i neste generasjon Mini.

206 RC vil også få en etterfølger; en toliter med "mer enn 190 hk" er på vei.

Mange varianter

207 kommer som vi ser både som tre- og femdørs modell. En SW-ministasjonsvogn vil komme, det samme vil en coupé-cabriolet med etternavnet CC. Det ryktes også at Peugeot skal lansere en coupévariant med fast tak, omtrent i samme gate som Fords Fiesta-baserte Puma.

Peugeot 207 skal etter planen komme på markedet på vårparten.

 

knut.arne.glesne@hm-media.no

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!