PRODRIVE P2:

PRODRIVE BYGGER EGEN BIL

Vi kjenner Prodrive som de som driver Subarus WRC-rallyteam. Men de driver også med veldig mye annet. Nå bygger de en egen bil!

43a052af5a889.jpg
43a052af5a889.jpg
Sist oppdatert
img
img
img
Britiske Prodrive er kanskje mest kjent for å drive Subarus WRC-team. Men de er også involvert i andre motorsportaktiviteter; blant annet driver de Ford Performance Racing i den australske V8 Supercar-serien og er med i Aston Martins racing-program.

Driver med mye

I tillegg til motorsport, driver de stort med konsulenttjenester og design og utviking av produkter til bilindustrien. Spesielt fokus har de på understell, motor og drivlinjer.

På Autosport International-messen (som arrangeres i Birmingham, 12.-15. januar) skal Prodrive avduke sin egen bilmodell. Den er både konstruert, designet og bygget av Prodrive selv. Og den skal være et utstillingsvindu for hva Prodrive kan gjøre.

STi-kraft med tillegg

P2, som bilen kalles, er en toseters coupé. Under skallet finner vi motor fra Subaru Impreza STi (en bil Prodrive har lang erfaring med å videreutvikle), selvsagt i trimmet tilstand. Den har i tillegg til trimmingen fått antilag-system utviklet fra det som brukes i Subaru-rallybilene.

Drivlinjen ellers er også hentet fra Impreza STi, med andre ord er P2 firehjulsdreven. Prodrive har i tillegg gitt bilen sitt egenutviklede aktive understell, og de lover oss kjøreegenskaper i toppklasse.

350 hk per tonn

Effekt og andre spesifikasjoner holder Prodrive tett om. Men de sier i hvertfall at effekt-til-vekt-forholdet er pene 350 hk per tonn.

Prodrive sier at P2 bare skal bygges i dette ene eksemplaret. Men om den skulle blitt produsert for kunder, ville prisen havnet rundt 40 000 britiske pund (snaut 470 000 kroner etter dagens kurs.)

Bare én?

Og når de først har designet, konstruert og bygget en slik bil, og i tillegg sitter på alle nødvendige produksjonsfasiliteter, skal du jo ikke se bort ifra at det kan komme en liten P2-serie fra våre britiske venner

 

[email protected]

 

Denne saken ble første gang publisert 14/12 2005, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også