KLEEMANN E50KCC:

KLEEMANNS ALLROAD-E-KLASSE

Mercedes har ennå ikke laget en opphøyd, Allroad-liknende modell av E-klasse. Så Kleemann tok saken i egne hender.

43988a6b590d8.jpg
43988a6b590d8.jpg
Sist oppdatert
img
img
img
img
Audi har hatt stor suksess med sin Allroad-modell; en opphøyd versjon av A6 med litt røffere utseende. Volvo har hatt stor suksess med sin XC70, der en V70 har fått tilsvarende behandling. Og nå kommer snart neste generasjon Allroad.

E500 som grunnlag

Men Mercedes-Benz har ikke laget noen opphøyd E-klasse-variant. Så våre venner hos danske Kleemann syntes de like gjerne kunne lage en slik selv.

Med utgangspunkt i en E500T 4-Matic (altså stasjonsvognutgaven, med en femliters V8 på 306 hk, og med en norsk prislapp på drøye 1,2 millioner kroner) har de bygget sin E50KCC.

Heiser fem centimeter

For å få en høyere bil, har Kleemann gått den lange veien. Et spesiallaget sett heiser chassis og alt oppå dette 30 millimeter fra hjuloppheng og drivlinje. I tillegg gir større hjul (255/45-18-dekk) 20 millimeter økning i bakkeklaringen.

Hele bilens nedre del har fått ny design, med kraftige støtfangere, sideskjørt og skjermbreddere. I tillegg har den fått beskyttelsesplater i rustfritt stål foran og bak, og et sett med takrails.

595 hk

Nå handler ikke E50KCC bare om å komme seg over brøytekanten. Kleemann har selvsagt også tatt hånd om det under panseret, og satt inn sin egen versjon av femlitersåtteren.

Den kompressormatede og ellers fullt bearbeidete motoren yter 595 hk ved 5800 o/min og 770 Nm ved 2000 o/min, nok til å sende bilen fra stillestående til hundre km/t på 4,9 sekunder. Toppfarten er begrenset til 250 km/t.

- For de som ikke vil ha SUV

Innvendig har Kleemann brukt alt de har i hyllene. Diverse pynt i skinn, karbonfiber og aluminium er på plass, for økt komfort og glede.

- E50KCC er laget for de som ønsker noe annet enn en vanlig SUV, men som likevel setter pris på firehjulstrekk og utvidet bakkeklaring i enkelte situasjoner, sier Kleemann i pressemeldingen. - Dessuten er det få SUV´er som klarer 0-100 km/t på under fem sekunder og har 250 km/t i toppfart.

Også for andre T´er

Hva Kleemann E50KCC vil koste, det er foreløpig ikke klart. Men den blir naturligvis ikke akkurat billig.

Kleemann sier for øvrig at de kan bygge CC-versjoner også av en E240T eller en E320T - og at det også finnes kompressorsett for disse som gir hyggelig krafttilskudd.

Mer på www.kleemann.dk.

 

[email protected]

 

Denne saken ble første gang publisert 08/12 2005, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også