Hyundai Santa Fe har ikke vært noen storselger her i landet. På tross av ålreite kjøreegenskaper og relativt god plass, er det ikke så mange som har latt seg friste. Kanskje motorutvalget ikke har vært det beste; de to liter store bensin- og dieselmotorene er ikke akkurat noen imponerende kraftpakker. Og med den fine V6´en har bilen vært kostbar.

Plass til sju

img
img
img
img
Den nye Santa Fe har mistet mye av den særegne designen vi kjenner fra dagens modell, og på bildene vi har fått kan den nesten minne om den faceliftede Subaru Forester som nettopp er blitt lansert.

Men den er blitt en god del større i alle retninger, den blir tilgjengelig med en sammenleggbar, tredje seterad (og kan dermed frakte sju), og Hyundai lover oss både bedre innvendig plass, mer komfort og mer eleganse.

Bedre på vei - og større motorer

Et mer avansert understell skal gi bedre kjøreegenskaper (mer sedan-liknende, i følge produsenten), og mer sikkerhetsutstyr er også på plass.

Under panseret er det også nyheter: dieselmotoren er på 2,2 liter, og yter 153 hk. Denne kan både leveres med manuell- og automatgir, og den nye Santa Fe melder seg dermed på i den attraktive diesel+4x4+automatgir-ligaen.

Kun V6 med bensin på tanken

Foreløpig kommer bare en bensinmotor til Europa: en 2,7-liters V6 på 167 hk som vi kjenner fra tidligere. Også her kan du velge mellom manuell- eller automatgirkasse. USA - som jo har en viss hang til motorvolum - får i stedet en 3,3-liters V6 med 189 hk.

Den nye Santa Fe skal etter planen Europa-lanseres på neste års Genève-utstilling, og kommer i følge den norske importøren sannsynligvis hit i april.

 

knut.arne.glesne@hm-media.no

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!