FORD GTX1 ROADSTER:

FORD ÅPNER GT

På SEMA-showet viser Ford fram en åpen GT. Og om du har lyst på en, lar det seg gjøre

4368ba8958778.jpg
4368ba8958778.jpg
Sist oppdatert

Årets SEMA-show er nå i gang i Las Vegas, som det 39. i rekken. SEMA er en forkortelse for "Special Equipment Market Association", altså en messe for utstyrsleverandører og andre spesialutstyrsleverandører.
 

img
img
Her får vi også se en lang rekke spesialmodeller fra bilprodusenter, tunere og andre som bygger om biler. Vi Menn Bil er som vanlig på plass i Las Vegas.

Spesialmodeller

Spesialmodellene fra bilprodusentene viser alle hva som kan gjøres med bilene deres. Enten ved hjelp av bilprodusentenes egne tilbehørsbiter, eller hva som kan gjøres om man prater med de rette folkene og kjøper de rette bitene.

Ford har med seg en av showets største stjerner. De har nemlig laget en roadsterversjon av GT, i samarbeid med en lang rekke underleverandører. Og siden de tross alt er med på en

Bygget med tilbehør

Ford GTX1-prosjektet skal være en moderne inkarnasjon av modellen som vant Sebring i 1966. Motoren er den samme 550-hesters, kompressormatede, 5,4-liters V8´en som i den lukkede varianten, men den har fått ytterligere pustehjelp fra Fords racingavdeling.

imgBlant annet er de 19- og 20-tommer store felgene levert av 6061 Alloy Corporation, de er skodd med Pirelli P-Zero Rosso-dekk, bilen har fått justerbare coilovers fra Dynamic Dampers og bremser fra Brembo.

Tre valg

Og så har vi jo naturligvis det som er mest synlig og mest spennende her da; det at bilen er en roadster. De fire kompositt-platene som utgjør takkonstruksjonen gir deg valget mellom å bruke GT´en som en coupé, med targatopp, eller som full cabriolet. Og siden takplatene kan lagres inne i bilen når du har tatt de av, slipper du å bli overrasket av regnvær.

imgBak setene har GTX1 fått et nytt motordeksel, som i tillegg til å gi et klassisk utseende med de to fallende forhøyningene - akkurat som på en gammel racerbil - gir innsyn til V8´en.

Åpen Maybach med mer

Hele ombyggingsjobben er gjort av Genaddi Design Group (www.vgdauto.com), som Vi Menn Bil har skrevet om tidligere. Det er ikke akkurat første gang disse kapper taket av en kostbar og sjelden bil; de lager ganske enkelt hva du ønsker, blant annet har de bygget en åpen Maybach, diverse forlengede biler, en Bentley Arnage stasjonsvogn, Jeep Grand Cherokee pickup og en Ferrari 250 GTO Spyder

Og om du plutselig har vunnet veldig mye penger, kan du godt få laget en GTX1 til deg selv. Det er jo bare å kjøpe en GT og ta den med til coachbuilderen Genaddi.

 

[email protected]

 

Denne saken ble første gang publisert 02/11 2005, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også