For litt siden skrev vi om BMW Z4 Coupé, som ble vist fram på bilutstillingen i Frankfurt. Og ryktene gikk da om at en M-variant var svært nær.

imgBMW lagde jo en M-variant av Z3 fra 1997 til 2002; en skikkelig hårete bil med brutale muskler og underholdende kjøreegenskaper. Denne ble solgt i 15 000 eksemplarer, og den kom også i coupévariant.

343 hk

Og med en hyggelig samling motorer, girkasser og understellsbiter i hyllene, var det jo egentlig bare å la BMWs M-avdeling sette i gang med å utvikle Z4 M.

Mens den nye M3 etter all sannsynlighet får en V8, har Z4 M har fått motoren fra den utgående M3. Den 3,2 liter store rekkesekseren yter 343 hk og 365 Nm. Denne er koblet til en kortsteget sekstrinnskasse, og bilen er utstyrt med den samme flotte diffbrems/-sperra som M3 har. Dette gir Z4 M en 0-100-sprinttid på fem blank.

250 km/t

img
img
Og naturligvis lover BMW oss herlige og sportslige kjøreegenskaper.

Toppfarten er elektronisk begrenset til 250 km/t - med andre ord har heller ikke BMW tatt skrittet med å bryte den gamle "gentlemansavtalen" noen av de tyske bilprodusentene har seg i mellom.

Nye motorer

Samtidig som BMW lanserer Z4 M, gir de også den vanlige Z4 noen nye motorer. I stedet for dagens treliter med 231 hk, får bilen den samme motoren som 130i. Med andre ord 265 hk, noe som gir Z4 3.0si som den skal hete en 0-100-tid på 5,7 sekunder. Også denne gjør 250 km/t før sperra sier stopp.

To 2,5-litere blir tilgjengelig; 2.5si får 218 hk, og gjør 0-100 km/t på 6,5 sekunder. 2.5i erstatter dagens 2.2i (noe som jo er litt trist med tanke på vårt avgiftssystem; denne var jo veldig mye bil for pengene!), og yter 177 hk. 0-100 km/t tar 7,1 sekunder.

Rimeligere inngangsbillett

img
img
Men i stedet for 2,2-literen kan vi glede oss over en enda rimeligere inngangsbillett til Z4. Den skal også få en toliter med 150 hk. Noen racerbil blir den kanskje ikke, 0-100 km/t tar 8,2 sekunder, men vi loves de samme herlige kjøreegenskapene også i denne.

Vi nevnte at Z4 også får en facelift. Frontpartiet er endret så det nå er mer lik de øvrige nye BMW-modellene (og naturligvis Z4 Coupé som vi skrev om her). I hekken har den fått nye lys og kraftigere linjer, og vi loves også et forfinet interiør.

Z4 M Coupé

Og med dette så er det vel ganske klart at det vil komme en Z4 M Coupé, og at også denne vil få en 343-hesters rekkesekser.

Vi gråter ikke av den grunn.

 

knut.arne.glesne@hm-media.no

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!