MINITEST: HARLEY-DAVIDSON VRSCR STREET ROD

ANNERLEDES AMERIKANER

Street Rod er noe så sjeldent som en sportslig Harley.

434bfcfeada32.jpg
434bfcfeada32.jpg
Sist oppdatert

Motorsykler prydet med Harley-emblem har ikke akkurat ord på seg for å være spesielt sportslige. Følgelig bryter Street Rod med fabrikkens tradisjoner. I god cruiserånd er den lang og tung, men den stiller med attributter som gjør den i stand til å jage svinger i vesentlig høyere tempo enn merkefellene. - En sportscruiser, sier Harley.

 

Klikk for å se større bilde i nytt vindu

DUGANDES:
Tre år etter at Harley lanserte V-Rod, er de ute med første modellvariant. Både chassis og ergonomi har vært gjenstand for omfattende modifikasjoner for å gjøre Street Rod til en dugandes sportscruiser.

For oss som liker å jage svinger er da også Street Rod det beste Harley-produktet til nå. For det første stiller den med en bakkeklaring som tillater svært høy svinghastighet - uten at noe tar nedi. Tross lavt styre og høy vekt, er den også rimelig kvikkstyrt. Skal man bedrive sportslig kjøring over lengre tid, sørger imidlertid høy vekt og lang akselavstand for at man blir forholdsvis sliten i armene. Selv om motoren er svært sterk og kjøreegenskapene sikre, hemmes sykkelen rett og slett av den cruiseraktige pondusen. I forhold til tradisjonelle roadstere reagerer den ikke så spontant og lekent på førermessig input. Grunnet en hard og ufølsom bakfjæring uteblir også den sportslige fingerspissfølelsen. Sammenliknet med cruisere flest stiller Street Rod med fine og svært sikre kjøreegenskaper. Den har også motoreffekt og bremser som går utenpå alt annet med høyt styre. Men den mangler altså dynamikken som gjør at vi hiver hjelmene i været i sportslig fryd.

 

Når det gjelder komfort, overbeviser den heller ikke helt. Sittestillingen er grei nok, men lange førere opplever den som forholdsvis trang. Etter en kort tilværelse som eksosrype, kan vi også konstatere at baksetet ikke er noe blivende sted. De smalt plasserte speilene gir heller ikke verdens beste sikt bakover. Nå skal det, i all rettferdighets navn, sies at Harleys tilbehørsprogram omfatter mer bekvemt sete og andre speil. Harley er flinke med å legge tingene til rette for personlige forbedringer

 

I det hele tatt er meningene i redaksjonen delte når det gjelder Street Rod. Enkelte gir entusiastisk uttrykk for at dette er den beste Harleyen de har kjørt. De har sansen for stilen, draget og de sportslige egenskapene. Andre, deriblant undertegnede, ser ikke helt poenget med en sportslig cruiser. Egenskapene og ytelsene er som forventet, men som sporty roadster lider den under pondusen. Følgelig er konklusjonen klar: Street Rod har egenskaper og ytelser som forsvarer karakteristikken "verdens beste sportscruiser", men det er fremdeles en cruiser.

 

[email protected]

 

Pris/effekt/vekt: 229 900 kr/120 hk/280 kg

+ Motor/bremser

- Vekt/passasjerkomfort

= For deg som vil cruise sportslig

 

Denne saken ble første gang publisert 11/10 2005, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også