TEST – KAWASAKI ER-6N:

BUDSJETTFIGHTER

Er prisgunstige mellomklassesykler stusslige erstatninger for de gildeste og dyreste statusmaskinene? Langt ifra. Mellomklassen er nemlig full av fine sykler, og nå kommer ER-6n!

4342f081619f2.jpg
4342f081619f2.jpg
Sist oppdatert

Selv om den er liten, ser den ikke billig ut. Med spenstig linjeføring, dristig fargevalg og tøffe detaljløsninger, kan Kawasaki ER-6n gjerne parkeres blant påkostede streetfightere - uten å forsvinne i den trendy mengden.

 

Klikk for å se større bilde i nytt vindu

LEKEN:

ER-6n er en leken og dynamisk motorsykkel som formidler masse kjøreglede. I så måte lever den i høyeste grad opp til sitt streetfighterinspirerte utseende.

Snarere får den omgivelsene til å ta en ekstra kikk, nettopp fordi den skiller seg ut. Kawasaki skal ha ros for estetikken. Utseendet er uvanlig, men ikke så uvanlig at konservative MC-observatører snur seg vekk i avsky. Snarere gir de uttrykk for at den er råtøff.

Har draget

ER-6n er Kawasakis nye forsøk i den attraktive mellomklassen. Vi har hatt den i besittelse et par dager, og allerede nå er vi overbevist om at den vil gjøre seg bemerket på salgsstatistikken neste år. Den er ikke bare tøff. Med en prislapp under 100 000 er den også tilgjengelig for svært mange. Dessuten stiller den med egenskaper som virkelig gir grunn for å nikke anerkjennende!

 

Klikk for å se større bilde i nytt vindu

LEKKER:

I motsetning til mange konkurrenter, har ikke Kawasaki falt for fristelsen til å overdesigne instrumenteringen. Den er enkel, funksjonell og innholdsrik.

Kawasaki har utviklet en ny 650-twin for denne modellen. Toppeffekten er ikke hysterisk, men den har draget der den skal ha det. I mellomregisteret imponerer den med et saftig dreiemoment. Faktisk får man fornemmelsen av at motoren er en god del større enn den egentlig er, hvilket underbygges av en markert twinlyd fra den bukmonterte potta.

 

Vi er også overrasket over motorens fighteregenskaper. Det er riktignok ikke snakk om ekstrem turtallsvilje, men den sparker forhjulet lekende lett til værs på førstegir. Selvsagt bedriver man ikke den slags øvelser i hytt og pine, men får man ånden over seg, er motoren med på notene.

 

Selv om det finnes motorer i samme størrelse som har mer spenst på toppen, kan vi ikke huske å ha vært borti noen som matcher det saftige dreiemomentet.

 

Klikk for å se større bilde i nytt vindu

SPENNENDE STYLING:

Vertikale lykter, innrammet i en sølvfarget konsoll som toppes av en mykt formet instrumentkonsoll. I motsetning til andre, prisgunstige mellomklassesykler, er ER-6n full av spennende stylingdetaljer.

I transporttempo setter man også pris på motorkarakteren. Over 100 km/t merkes riktignok litt vibrasjoner i sete og fothvilere, men de er til å leve med. Hvis man ikke er altfor stor av seg, sitter man også greit. XXL-førere vil derimot oppleve knevinkelen som ekstrem. For oss som trives med små og lettkjørte sykler, er ER-gonomien helt topp.

 

Selv om vi er overrasket over den lille sykkelens komfortkvaliteter, hvilket også omfatter passasjerplassen, må vi strø litt pepper. Fjæringa er nemlig stum, slik at ujevnheter i litt for stor grad slipper gjennom til føreren. Hvis det skyldes at Kawasaki har spart på komponentene for å holde prisen nede, kan det med litt velvilje aksepteres. I hvert fall så lenge det ikke ødelegger for et positivt helhetsinntrykk.

Dynamisk

Skal vi karakterisere kjøreegenskapene med ett ord, må det bli "lekne". Høyt plasserte fothvilere og smal bensintank bidrar til suveren følelse med sykkelen.

 

Klikk for å se større bilde i nytt vindu

SEXY:

Små dimensjoner, dristig fargevalg og smekre stylingdetaljer gir ER-6n en utstråling som nesten kan karakteriseres som sexy.

I kombinasjon med spontan gassrespons og fin chassisbalanse, opplever vi derfor ER-6n som en ekstremt dynamisk motorsykkel. Selv om den tidligere nevnte fjæringen ødelegger litt for den presise veifølelsen, stiller den med sportslige kvaliteter på høyt nivå.

 

Da vi etablerte oss på budsjettfighteren, visste vi ikke helt hvor vi skulle legge forventningene. En motorsykkel til under 100 000 må ha sine begrensninger, tenkte vi. Men ER-6 bød på morsom motor, dynamiske egenskaper og levelig komfort.

 

Faktisk hadde vi det dønn morsomt, de dagene vi disponerte den. Vesentlig morsommere enn vi på forhånd hadde tort å håpe på. Følgelig er vår konklusjon klar: 100 000 er mange penger, men du må bla opp veldig mye mer hvis du skal ha noe som er tøffere og bedre!

 

[email protected]

 

 

 

Nøkkeldata

Kawasaki ER-6n

Motor:

Tosylindret, vannavkjølt rekkemotor

Slagvolum:

649 ccm

Effekt:

71 hk/8500 omdr.

Dreiemoment:

66 Nm/7000 omdr.

Kraftoverføring:

6 gir/kjede

Dekk f./b.:

120:70ZR17/160:60ZR17

Tørrvekt:

184 kg

Setehøyde:

790 mm (justerbar)

Tankvolum:

15,5 liter

Aks, 70-130 km/t. (5. gir):

6,9 sek.

Toppfart ca.:

200 km/t

Turtall, 100 km/t:

4300 omdr.

Testforbruk:

0,43 liter/mil

Pris:

Kr 97 900 (34 hk utgave: Kr 86 500)

Importør:

Colbjørnsen & Co AS

Denne saken ble første gang publisert 04/10 2005, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også