Testteam: Vi Menn Bils redaksjon


img
img
Vi har kommet fram til femte generasjon 3-serie. Her hjemme har 3-serie alltid vært kjent som en "driver's car", det vil si en bil med høy Vi Menn-faktor.

Vi tror nye 3-serie vil beholde sin status og at potensielle kjøpere vil si ja takk, selv om den nå likner mer på en 5-serie. De siste ukene har vi kost oss med 320i, 320 diesel og den foreløpige verstingen 330i.

BMW 320i
Den nye 3-serien likner som nevnt ganske mye på 5-serie, men etter vår mening er den litt mer folkelig og lettspist i designen, og det er bare bra. Bensinmotoren på 150 hestekrefter virker faktisk litt slapp, men ikke misforstå: 150 hk er mer enn nok for norske forhold. Du klarer lett å miste lappen med denne motoren også.

Den store forandringen med den nye 320i er imidlertid at man nå får en vanlig firer under panseret. På forrige 320i var det en rekkesekser på 2,2 liter med 170 hk. Kjedelig forandring, ja vel, men tenk på hva dette gjør med prisen i avgiftslandet Norge.

imgDen nye 320i får du nemlig fra 353 000 kroner - mer enn 50 000 mindre enn forgjengeren. Dette er en meget konkurransedyktig pris. Da får du riktignok ikke med så mye utstyr, men er du villig til å bruke snaut 400 000 kroner, får du en meget bra og behagelig bil.

Inni bilen kjenner vi igjen gamle BMW-elementer, men nå er også iDrive-systemet på plass - BMW's mye omtalte "joystick-system" hvor de fleste funksjoner styres med en vrider i midtkonsollen. Det virker tungvint og vanskelig til å begynne med, men etter en stund fungerer det utmerket. Vi opplevde imidlertid noen ganger at hele systemet falt ut i noen sekunder, men heldigvis kom det tilbake igjen.

Riktignok er ikke motoren i BMW 320i så mye å skryte av, men kjøreegenskapene gjør likevel bilen sportslig. Direkte styring og en flott balanse gjør at man virkelig kan kose seg bak rattet, selv i lovlige hastigheter med en relativt daff motor.

Sportssetene (ikke standard) er særdeles gode. Her kan man også stille inn sidestøtten slik at man sitter som støpt. Det gir både økt komfort og mer kontroll.

Kontroll er fellesnevneren for 3-seriens kjøreegenskaper. Styringen er presis, fjæring og demping gir et vellykket samspill mellom sportslighet og komfort, og bilen er lett å kontrollere. Den kunne kanskje vært hakket strammere, og motoren kunne vært litt hvassere, men dette er tross alt den foreløpige innstegsmodellen.

320 diesel

Neste bil ut er BMW 320d. D'en står for diesel - eller var det deilig? Diesel er tingen i BMW 320. Motoren er den samme som sitter 120d, det vil si en 2-liter som yter 163 hk og 340 Nm. BMW er flinke med dieselmotorer; denne slår faktisk bensin-toliteren på alle våre målinger.

imgBunndraget gir motoren en sportslig karakteristikk. Dette i tillegg til fremragende kjøreegenskaper gjør at selv garvede biljournalister nærmest slåss om få kjøre den.

Dieselbilen er litt tyngre enn bensinbilen med sine nesten 1,5 tonn, men det merker vi lite til. Vil man sladde, er det bare å slå av de elektroniske hjelpemidlene, så går det som en lek (selv for undertegnede, ref. drifting-sak). Kjøreegenskapene er med andre ord like fantastiske her som i 320i.

320 diesel er 100 ganger morsommere enn en vanlig 320. Og når man ser på prislappen blir det nesten like morsomt som å kjøre 330i også.

imgI 320i var det en sekstrinns manuell girkasse som absolutt er blant de beste i klassen. I dieselbilen vi testet satt det en sekvensiell kasse, og guttene i Bayern fortjener en STOR TAKK for at de har laget en girkasse hvor man drar spaken mot seg når man girer opp.

I tillegg har girkassen et sportsprogram som kutter ut 6. gir, og som gjør at motoren ligger på et høyere turtall.

En BMW 320d koster fra 383 000 kroner. Det er en meget konkurransedyktig pris, men akkurat som med 320i er det ikke mye utstyr du får med.

BMW 330i

Mens vi venter på M3, kan vi kose oss med 330i med en herlig 3-liters rekkesekser på 258 hestekrefter. Legg til et dreiemoment på 300 Newtonmeter og du har en liten racerbil. Men hvorfor i all verden er grillen i krom på vår testbil? Det er stilig og litt luksuriøst, men ikke særlig sportslig.

Vi skulle gjerne hatt en manuell girkasse i testbilen også, men ettersom den har BMW's sportslige og fine automatkasse klager vi ikke.

Heldigvis har BMW et elektronisk stabilitetssystem med antispinn og hele pakka - DTC. Uten dette systemet kunne 330 fort blitt småfarlig på glatte veier. Men like bra som at systemet finnes er det at det kan skrus av. For da kan man virkelig ha det moro. Men pass på hvis du fortsatt har vinterdekk og kjører på tørr asfalt; da skal det ikke mange sladdene til før dekkene er brukt opp.

imgVi skryter ofte av balansen til Audi Quattro-biler, men 3-serien er helt på høyden, til tross for "bare" tohjulstrekk".

På BMW 3-serie er det som seg hør og bør bakhjulstrekk. Mange vil kanskje kalle det gammeldags, men det gir en kjøreglede som i dette tilfellet er helt enorm. Og den økes ytterligere av den aktive styringen som gjør at man slipper å vri så mye på rattet ved høye hastigheter.

Ringbanen på Gardermoen er en slags base når Vi Menn Bil tester biler. Her prøvde vi ut BMW 330i også. God plass, bakhjulstrekk og 258 hestekrefter innbyr til sladding. Den er såpass letthåndterlig og slippgrensen er så myk at de fleste med litt bilkontroll kan kose seg. Men piggfrie vinterdekk og tørr asfalt var ingen god kombinasjon, så etter noen runder var det på tide å gi seg.

imgPå nye 3-serie er motoren plassert langt bak i motorrommet, og vektfordelingen er 50-50. Sportslighet og komfort kan meget vel kombineres. Stive biler er ikke nødvendigvis ukomfortable. Det at man kjenner veiens dumper og underlag gjør at man har kontroll over bilen og føler seg trygg, og det er komfortabelt.

Mye støy trenger heller ikke å være ukomfortabelt. Nå er riktignok alle modeller av nye 3-serie meget godt støydempet, men i 330'en hører man godt den heftige lyden fra rekkesekseren under panseret. Og den lyden er komfortabel for ørene, den òg!

330i er en rask bil. Samtidig kan man faktisk ligge i 100 km/t ved bare 2000 o/min, ettersom den er såpass høyt giret. Det hjelper litt på bensinforbruket i en bil som ikke ellers innbyr til økonomisk kjøring. I likhet med 320 har også 330 kurvekontroll og elektronisk bremsekraftfordeler, som gjør at den også bremser bra - selv i sving.

Hva er prisen for moroa? 330 koster 644 000 kroner, og skal du ha litt utstyr, må du fort ut med hundre tusen mer

atle.gulbrandsen@hm-media.no

 

Tekniske data:
Motor:
Ytelse:
Dreiemoment:
Vekt:
Bensinforbruk (EU-mix):
Bagasjerom:
Dekkdimensjon:
0-100 km/t:
Topphastighet:
Pris fra:

BMW 320i
1995 ccm, 4 syl
150 hk v/6200 o/min
200 Nm v/3600 o/min
1320 kg
0,74 l/mil
460 l
205/55 R16
9,0 sek
220 km/t
353 000 kr

BMW 320d
1994 ccm, 4 syl
163 hk v/4000 o/min
340 Nm v/2000 o/min
1415 kg
0,57 l/mil
460 l
205/55 R16
8,3 sek
225 km/t
383 000 kr

BMW 330i
2996 ccm, 6 syl
258 hk v/6600 o/min
300 Nm v/2500 o/min
1450 kg
8,87 l/mil
460 l
225/45 R17
6,3 sek
250 km/t
644 000 kr

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

KJØREGLADE KONKURRENTER

Audi A4 S-line
imgVi skryter mye av balansen i BMW 3-serie, men den er ikke dårligere i Audi A4 Quattro. Legg til sportspakken S-line og du får en svært morsom bil med flotte kjøreegenskaper. Firehjulstrekk gir bedre fremkommelighet enn bakhjulstrekk, men A4'en er ikke noe morsommere å kjøre. Både BMW og Audi kommer fra Tyskland, de er omtrent like store og har samme prestisje. Prismessig er det heller ikke mye som skiller, men i dette tilfellet velger vi BMW.

imgSubaru Forester
Hvorfor i all verden sammenlikner vi Subaru Forester med BMW 3-serie? Jo, fordi også Forester er en bil med høy "Vi Menn-faktor" og rallyblod i årene. I Forester får du mer plass og bedre fremkommelighet enn i en 3-serie. Vi tør påstå at den japanske kvaliteten ikke er noe dårligere enn den tyske, men prestisjen mangler, og under daglig kjøring på tørr asfalt er 3-serien helt klart morsommere.

Jaguar X-type
imgKan en brite hamle opp med en tysker? Tja, en Jaguar X-type har både prestisje og kjøreglede, men nye 3-serie har mer av sistnevnte. Og hvordan kvaliteten er i det lange løp, er vi litt usikre på. X-type klarer design- og kjøremessig å bringe Jaguar inn i en klasse der merket ikke har vært representert tidligere. Alle bilene har V6-motor, og med unntak av den minste 2,1-literen er alle utstyrt med 4WD.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Femte generasjon:

EN STOLT HISTORIE

Nyeste BMW 3-serie er femte generasjon, og vi må helt tilbake til 1975 for å finne den første. Allerede den gangen var bilen kjent for å være sportslig. Alternativene var 316, 318, 320 og 320i. I 320i fikk man 120 hestekrefter og en topphastighet på 180 km/t. Noe annet som var spesielt på den første 3-serien var at midtkonsollen var vendt mot sjåføren - noe mange bilmerker tok etter. I 1977 kom 3-serie med en sekser under panseret og den sportslige imagen ble enda mer tydelig.

imgAndre generasjon kom i 1982, og den nye bilen ble en enda større suksess enn forgjengeren. Til tross for mer utstyr var den faktisk lettere enn første generasjon, og således mer sportslig. I 1985 kom også 3-serie kabriolet og versting-modellen M3, som skulle bli legendarisk.

I 1990 kom tredje generasjon 3-serie; den var mer i tiden enn den litt firkantete forgjengeren. Nå var det heller ikke doble runde lykter i fronten - de hadde fått et firkantet glass foran seg. Med denne modellen kom også 3-serie coupé, som var enda et hakk mer sportslig. I 1994 kom også Compact, hvor man hadde "kuttet bort" bagasjelokket, slik at lengden bare ble 4,21 meter.

Fjerde og nest siste generasjon av 3-serie kom i 1998. Mer komfort, bedre sikkerhet og bedre ytelser var stikkordene.

Sedanen, Compact'en, coupé'en, stasjonsvogna, kabrioleten og, ikke minst, M3 slo alle godt an i Vi Menn Bils redaksjon. Dette var morsomme biler å kjøre! Etter hvert kom også 3-serie med firehjulstrekk og heller ikke den unngikk skryt i våre spalter.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Motorsport:

EN VINNER PÅ BANEN

 imgAllerede i 1977 debuterte BMW 320i på racerbanen. Gruppe 5-bilen hadde 300 hestekrefter og ble umiddelbart en publikumsfavoritt. Etter hvert ble det M3 BMW satset mest på i racing, og denne bilen vant verdensmesterskapet for standardbiler med Roberto Ravaglia bak rattet i 1987.

 På 90-tallet kom klassen "Supertouring", med ulike mesterskap rundt omkring i verden for 2-litersbiler. Roberto Ravaglia, Johnny Cecotto, Joackim Winkelhock og Steve Soper vant ikke mindre enn seks mesterskap på tre sesonger for BMW i Supertouring.

I 1998 byttet BMW ut motoren i en av sine Supertouring-biler med en dieselmotor. Med den bilen kjørte Hans-Joachim Stuck og hans teamkamerater inn til den første internasjonale seieren med en dieselbil, da de vant 24-timersløpet på Nürburgring i Tyskland.

Også fjerde generasjon BMW 3-serie har suksess i motorsport. Så sent som i fjor vant britiske Andy Priaulx europamesterskapet for standardbiler i en BMW 320, mens BMW's fabrikkførere tok merkets 18. seier i 24-timersløpet på Nürburgring da de sikret førsteplassen i årets løp med sin heftige M3 GTR.

Regn med at også nye 3-serie blir en vinner på racerbanen!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dårlig nybilgaranti

Det er bare to års nybilgaranti på nye BMW'er, mens alle de seriøse konkurrentene tilbyr tre års garanti. Skjerpings!

Lavt utstyrsnivå

Nye 3-serie kan virke billigere enn den egentlig er. Utstyrnivået på de billigste modellene er ikke noe å skryte av. For 644 000 kroner får du for eksempel ikke elektronisk klimaanlegg i en 330i. Og hva med rattbetjening av radioen, fartsholder, automatisk nedblendbart bakspeil, tåkelykter eller regnsensor? Nei, det er også ekstrautstyr.

Forsikring

Forsikringspriser varierer veldig avhengig av alder, bonus, bosted osv. Vi skar igjennom og spurte If hva det koster å forsikre en ny BMW 320i for en 45 år gammel mann, bosatt i Oslo, som har garasje og full bonus, hvis vedkommende også har andre forsikringer i selskapet, og med en årlig kjørelengde på 12 000 kilometer og en standard egenandel på 4000 kroner. Svar: 8500 kroner.

iDrive - drøm eller mareritt?

Joystick-systemet iDrive blir kritisert av mange. Systemet kan virke komplisert til å begynne med, men etter en stund likte vi det godt. Med enkle grep får jeg litt mer bass idet den nyeste singelen til Jamiroquai plutselig spilles på P3.

Fantastisk parkeringssystem

BMWs parkeringssystem er best i klassen. Her ser du alle hindrene på en skjerm inne i bilen, og forskjellige farger i tillegg til lyd forteller deg hvor nær du er andre biler eller lyktestolper. Det er nesten umulig å skrape opp bilen under lukeparkering (sterke ord når det kommer fra Atle, red. anm.). Det er nesten så jeg vil påstå at dette parkeringssystemet er bedre enn tilhengerfestet jeg har på min privatbil. Men bare nesten, for tilhengerfestet mitt beskytter jo bilen min også når andre skal parkere.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Annenhåndsverdi og service

- 3-serie er den mest populære bilen til BMW, og annenhåndsverdien på bilene med små motorer er veldig bra i forhold til andre biler vi selger. En BMW 3-serie blir ikke så fort gammel og er interessant selv om det kommer en ny modell. Derfor forventer vi en god annenhåndsverdi også på den nye 3-serie, sier BMW-forhandler, Nils Tronrud hos Tronrud Bil.

imgHan kan fortelle at serviceprisene ikke blir merkbart høyere på nye 3-serie, men at det er en utfordring for bilforhandlerne.

- Serviceintervallene blir stadig lengre, så det blir lavere belegg på våre verksteder, men vi bestreber at prisene skal ligge på samme nivå, sier Tronrud.

På nye 3-serie er det en såkalt "condition based service"; bilen sier selv ifra når det er på tide å skifte olje, plugger osv. En typisk førtegangsinspeksjon på en ny 3-serie vil ligge på rundt 3500 kroner.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!