SPIONBILDER: MAZDA 3 MPS

MAZDA 3 I MORO-FORMAT

Våre spionfotografer har knipset en Mazda 3 utenom det vanlige.

431f6d197790a.jpg
431f6d197790a.jpg
Sist oppdatert

Vi liker Mazda 3. Den deler som kjent plattform med Ford Focus, og kjøreegenskapene er like morsomme som denne. Vi har riktignok noen ankepunkter til bilen; den er ikke av de stilleste i klassen, og den kunne godt hatt enda morsommere motorer.

Mer kraft enn GTI

img
img
img
img
Klikk for å se større bilde i nytt vindu

TØFF DESIGN:
Slik antar Automedia at produksjonsversjonen av Mazda 3 MPS blir seende ut.

Nå har våre spionfotografer knipset en heftig versjon av Mazda 3, som sannsynligvis vil få etternavnet MPS (som står for "Mazda Performance Series" og skal være omtrent det samme som BMWs M-modeller og Audis S-modeller).

Mazda har mål om å virkelig bli lagt merke til, og når de lanserer denne Golf GTI-konkurrenten vil de ikke nøye seg med å ha en like sterk bil.

250 hk?

I følge våre kilder hos Automedia har denne bilen den samme motoren som Mazda 6 MPS; en turbomatet versjon av den 2,3 liter store fireren vi også finner i den vanlige Mazda 6.

I Mazda 6 MPS yter den rundt 250 hestekrefter, og det er jo ingen gode grunner til at Mazda skal gå ned på ytelsene i den mindre bilen.

Firehjulstrekk

For å tøyle såpass mye krefter på forhjulene, er det mye som tyder på at Mazda gir bilen firehjulstrekk. Mazda 3 er jo som nevnt er basert på plattformen som Focus er bygget på.

Denne deles også med Volvo S40 og V50. Og vi veit jo at Volvo´ene kan leveres med Haldex-firehjulstrekk på den heftigste versjonen, og at både Volvo- og Ford-folket har sagt at det selvsagt er mulig at også de andre modellene vil få firehjulstrekk etter hvert.

Eget utseende

Nå legger Automedia til at dersom firehjulstrekk blir droppet - noe som av økonomiske hensyn godt kan hende, det er nettopp på grunn av dette Ford og Volvo ikke har lansert flere modeller med firehjulstrekk - så vil motoren få noe lavere effekt. 250 hk på forhjula er jo tross alt ganske heftig

Mazda 3 MPS vil - som bildene og Automedias skisse antyder - få et markant stylingsett med store luftinntak i frontfangeren, den får en hekkspoiler, store hjul og selvfølgelig også et digert eksosutblås.

Kommer neste vår?

Skal vi tro ryktene, skal Mazda vise bilen på Frankfurt-utstillingen om en ukes tid. Om den dukker opp der, så tyder mye på at den blir å finne på veien før neste vår.

 

[email protected]

 

Denne saken ble første gang publisert 08/09 2005, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også