- Ah, enda en Porsche, tenker du sikkert. Kjører ikke han derre Adcock noe annet? Hittil i år har jeg kjørt to- og firehjulsdrevne Carrera og Carrera S i coupé-form, og Carrera og Carrera S i åpen, bakhjulsdreven variant. Og det er fortsatt en haug med nye 911-modeller igjen før hele den gamle 996-rekken er fornyet. Blant annet mangler vi jo turbovariantene med og uten tak, med to- og firehjulstrekk, og den strippede GT3.

En ting jeg har lært av alle disse Porsche-kjøringene, er å holde meg unna Tiptronic-variantene. Jeg har klaget på manglende sammenheng mellom motorkarakter og girutveksling, og jeg har klaget på de klønete rattmonterte girskiftknappene. Så jeg holder meg unna disse.

 

imgI stedet finner jeg meg vel til rette i de manuellgirede Carrera 4 og 4S-modellene - der S'en har 228 ccm, 30 hk og 30 Nm ekstra, gjør 0-100 km/t 0,4 sekunder raskere og klarer åtte km/t mer. Men for å være ærlig: når det kommer til toppløse gleder i denne kategorien så er det totalt meningsløst å snakke om et par tiendedeler her og der. Begge bilene gir enormt tilbake når det er snakk om kjøreopplevelse, enten man kjører nedover en svingete landevei, cruiser på Autobahn i 200 km/t eller tråkler seg rundt i bytrafikken.

 

Cabrioleten veier 85 kilo mer enn coupéen, men mye av dette skyldes firehjulstrekksystemet. Porsches ingeniører begynte nemlig baklengs i utviklingen av bilen; de startet med "worst-case scenario" - altså en åpen, kraftig, turbomatet variant - og konstruerte 911 etter denne for å sikre at den har stiv nok struktur. Dermed endte de med en coupé som er ekstremt stiv.

 

Som et resultat kan du knapt merke at taket er pakket vekk bak deg; bilen føles sterk og stiv. Selv om styringen er en brøkdel tregere enn i den firehjulsdrevne coupéen, er den fortsatt fantastisk vektet og nøyaktig. Likeledes er girkassen en fryd å bruke; skiftene er faste og presise. Men det beste av alt er den herlige motorlyden som følger deg - begge motorene med hver sin vakre sang.

 

Selv med standardbremsene kan du dundre nedover veiene i tidligere uante hastigheter, og trampe på gang på gang uten å være redd for at de skal fade. Om du vil kan du jo krysse av for de imponerende keramikkbremsene i ekstrautstyrslista, men jeg for min del mener at de bare er poserende overkill for denne bilen.

 

Hvorfor? Å få gleden av å reise med denne bilen er hovedårsaken til at man skal ha en. Og ja, jeg vet dette høres rart ut når det er snakk om en Porsche, men 911-kjøregleden er nærmest sekundær. Det faktum at 911-følelsen fortsatt er så tydelig gjør begge disse bilene til en spesiell opplevelse.

 

 

 

 

Tekniske data:

Carrera 4 Cab

Carrera 4S Cab

Motor:

B6, 3596 ccm

B6, 3824 ccm

Ytelse:

325 hk v/6800 o/min

355 hk v/6600 o/min

Dreiemoment:

370 Nm v/4250 o/min

400 Nm v/4600 o/min

Egenvekt:

1535 kg

1560 kg

Forbruk EU-mix:

0,97 l/mil

0,99 l/mil

0-100 km/t:

5,3 sek

4,9 sek

Toppfart:

282 km/t

290 km/t

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!