MINITEST: TRIUMPH SPRINT ST

BRITISK OG BRA

431bea42120a6.jpg
431bea42120a6.jpg
Sist oppdatert

Sprint ST er britenes nye utfordrer i den sportslige allroundklassen, en klasse som i den senere tid har vært dominert av Honda VFR 800 VTEC. I tråd med gjeldende standard har ST et sportslig eksteriør, dominert av heldekkende kåpe, aluminiumsramme og hekkplassert eksosanlegg. I motsetning til konkurrentene, som satser på to eller fire sylindere, holder britene seg til sin tresylindrede rekkemotor. Nå er den større og sterkere enn noensinne. Dessuten bidrar den i stor grad til at ST skiller seg positivt ut.

 

Klikk for å se større bilde i nytt vindu

BEST: Sprint ST er ikke bare britenes beste motorsykkel - den er også en av de aller beste sportstourerne som noensinne er laget. Kanskje den aller beste.

For det første går den bra. Med fin spenst leveres kreftene med en halvrå karakter som får oss til å trekke på smilebåndet. Smilet blir ikke mindre når det høyt plasserte eksosanlegget akkompagnerer draget med et karakteristisk rap. Ikke en kjeft med sans for god motorlyd kan unngå å bli inspirert av det britiske lydbildet. I vår omgang med ymse testsykler har vi det ikke med å la det gå inflasjon i jubelutbruddene, men for Triumphtrippelens vedkommende gjør vi et aldri så lite unntak: Dette er en av de beste og mest karakterfulle motorsykkelmotorer vi noensinne har vært borti!

 

Mens tidligere ST-utgaver var i sitt rette element da de ble utfordret i lange svinger med plan asfalt, byr den nye modellen på lekne og svært presise kjøreegenskaper. Til aktiv kjøring er den britiske maskinen fullt på høyde med VFR 800, sykkelen vi til nå har rangert som klassens beste "sportsmaskin". All den stund girkasse og bremser er av en standard som gir næring til den sportslige fornøyelsen, anser vi ST for å ha kjøremessige kvaliteter som ligger tett opp mot rene R-sykler.

 

Når det gjelder komfort, hever imidlertid ikke briten seg over sine artsfrender. Med høyt plasserte fothvilere og kort avstand fram til styret, gir den inntrykk av å være liten. Kåpebeskyttelsen er heller ikke bedre enn det den strengt tatt bør være på en sportstourer. Skal man komme i ly av fartsvinden, er man nødt til å krype godt ned. Likevel opplever vi ergonomien som avslappende under norske turbetingelser.

 

All den stund motorsykler er forskjellige, med stil og egenskaper tilpasset spesifikke ønsker og behov, skal vi ikke gå så langt som til å si at Sprint ST er den beste sykkelen vi noensinne har kjørt. Vi vil heller ikke kalle den verdens beste sportstourer. Likevel seiler den opp som vår favoritt i klassen. Hvis vi skulle brukt inntil 200 000 kroner på en sporty allrounder, ville vi valgt britisk.

 

[email protected]

 

Pris/effekt/vekt: 194 990 kr/125 hk/210 kg

+ Motor/sportsegenskaper

÷ Det finnes billigere konkurrenter

= Men de er ikke bedre

 

 

 

 

 

Denne saken ble første gang publisert 05/09 2005, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også