Den er stor og velbygd og den koster bare 85 000 kroner. For den som er på jakt etter en voksen sykkel til lavest mulig pris, finnes det knapt noe alternativ til Kawasaki KLE 500. Det var også den viktigste grunnen til at vi har valgt KLE som redaksjonell langtestsykkel i sommer. Har en slik sykkel kvaliteter som gjør den til et interessant MC-alternativ i det lange løp, eller er den bare et fattigslig substitutt for større og mer påkostede modeller? Bare gjennom et lengre samkvem kan vi få svar på det.

 

Klikk for å se større bilde i nytt vindu

LEKENDE LETT:
Tross voksen fysikk er KLE 500 ekstremt lettkjørt. Med myk fjæring og grovmønstrede dekk inspirerer den også til lek og moro på løst underlag.

Rent visuelt gir KLE inntrykk av å være en reiseenduro - en stor og bekvem landeveissykkel med offroadstil. Etter en uke må vi konstatere at den ikke er noen utpreget reiseenduro. For det første bidrar smalt sete og svært bredt styre til at man får mer offroad-fornemmelse enn man er vant til på store reiseenduroer. Like fullt sørger den myke fjæringa for akseptabel komfort, men det går i noen grad ut over presisjonen i svingene. Bremsene er heller ikke spesielt effektive. De fordrer skikkelig mobilisering av nevemusklene før de tar sånn noenlunde.

 

I skrivende stund har vi så vidt startet på langtesten. Vi har tilbakelagt rundt 50 mil, stort sett begrenset til daglig nyttetransport med noen avstikkere til omkringliggende grusveier. Vi har nemlig oppdaget at KLE er lettkjørt og underholdende på løst underlag. For oss, som ikke har allverdens gruserfaring, har det gitt inspirasjon til å oppgradere ferdighetene.

 

Da vi fikk KLE i hende, sto det 50 mil på meteret. Rent umiddelbart reagerte vi på manglende sprut i motoren. I løpet av milene vi har tilbakelagt har motoren løsnet en god del. Fremdeles mangler det mye på at vi vil karakterisere den som spenstig, men den drar merkbart bedre. Det skal bli spennende å se om motoren har enda mer sprut på lur når den etter hvert blir innkjørt.

 

Så langt - helt ålreit. I tråd med forventningene er det ikke noen sykkel som avstedkommer redaksjonell jubel og hjelmene høyt i været. Likevel skal det sies at trivselen øker og at den ikke er et resultat av lavbudsjettmessig overbærenhet. Det gjenstår å se om holdningen endres når vi etter hvert sender den ut på lengre turutskeielser.

 

jon.a.lystad@c2i.net

 

Pris/effekt/vekt: 85 535 kr/44 hk/181 kg

+ Pris/vekt/driftskostnader

- Myk på asfalt

= Stor, myk og billig

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!