MINITEST: KAWASAKI KLE 500
MYK OG BILLIG
Den er stor og velbygd og den koster bare 85 000 kroner. For den som er på jakt etter en voksen sykkel til lavest mulig pris, finnes det knapt noe alternativ til Kawasaki KLE 500. Det var også den viktigste grunnen til at vi har valgt KLE som redaksjonell langtestsykkel i sommer. Har en slik sykkel kvaliteter som gjør den til et interessant MC-alternativ i det lange løp, eller er den bare et fattigslig substitutt for større og mer påkostede modeller? Bare gjennom et lengre samkvem kan vi få svar på det.
LEKENDE LETT: |
I skrivende stund har vi så vidt startet på langtesten. Vi har tilbakelagt rundt 50 mil, stort sett begrenset til daglig nyttetransport med noen avstikkere til omkringliggende grusveier. Vi har nemlig oppdaget at KLE er lettkjørt og underholdende på løst underlag. For oss, som ikke har allverdens gruserfaring, har det gitt inspirasjon til å oppgradere ferdighetene.
Da vi fikk KLE i hende, sto det 50 mil på meteret. Rent umiddelbart reagerte vi på manglende sprut i motoren. I løpet av milene vi har tilbakelagt har motoren løsnet en god del. Fremdeles mangler det mye på at vi vil karakterisere den som spenstig, men den drar merkbart bedre. Det skal bli spennende å se om motoren har enda mer sprut på lur når den etter hvert blir innkjørt.
Så langt - helt ålreit. I tråd med forventningene er det ikke noen sykkel som avstedkommer redaksjonell jubel og hjelmene høyt i været. Likevel skal det sies at trivselen øker og at den ikke er et resultat av lavbudsjettmessig overbærenhet. Det gjenstår å se om holdningen endres når vi etter hvert sender den ut på lengre turutskeielser.
Pris/effekt/vekt: 85 535 kr/44 hk/181 kg + Pris/vekt/driftskostnader - Myk på asfalt = Stor, myk og billig |
Denne saken ble første gang publisert 04/08 2005, og sist oppdatert 04/05 2017.