Her er bilen General Motors-toppen, bilentusiasten og hotrod-byggeren Bob Lutz nekter å bekrefte at eksister, men heller ikke kan benekte at finnes: En ultraheftig Corvette.

I følge våre kilder ble denne bilen sannsynligvis først bygget for å få GM-toppledelsen til å bli skikkelig gira på den nye Corvette, og siden Corvette-utviklingssjefen Dave Hill sies å ikke godta å ha den nest beste bilen, har arbeidet med det vi ser her fortsatt.

Enda mer enn mer

img
img
En standard-Corvette er overhodet ikke tam. Den seks liter store V8´en har 402 hk og 540 Nm å by på, den gjør 0-100 km/t på 4,2 sekunder og topper 250 km/t. Men Corvette-ingeniørene har allerede vist oppfølgeren Z06, med enda heftigere spesifikasjoner.

Corvette Z06 får som kjent en sjuliters V8 med 500 hk og 657 Nm, noe som sender 1417 kilogram bil fra stillestående til 100 km/t på rundt fire sekunder. Men heller ikke dette er nok for å være råest; disse bilene viser det neste skrittet.

Blå djevel

Corvette´n vi ser her har kallenavnet Blue Devil. Våre spionfotografer har knipset den under testing på Nürburgring, og i følge de som har sett den så virker det som om den er svært heftig. Vitner forteller også at årets klassevinner i Le Mans, Jan Magnussen, har satt raskere rundetider på Ringen enn han har gjort med en "vanlig" Z06.

Dessuten - når man står inntil banen så kan man jo også høre motorlyden - og våre kilder rapporterer om en umiskjennelig kompressorlyd. Dette kan bety at sjuliters-åtteren har fått brukbart med pustehjelp, og da er 600 hk i hvertfall ikke utenkelig.

Karbonorgie til to millioner

img
img
En standard-Corvette er en relativt lett bil, med glassfiberkarosseri og utstrakt bruk av aluminium. Blue Devil har i tillegg fått en god del karbonbiter, noe som ytterligere reduserer vekten.

Corvette-folket har ikke lagt skjul på at de kan bygge en superheftig bil, og at de både vil og kan selge den til en høy pris. Regn derfor med en basispris på rundt 100 000 dollar før avgifter for Blue Devil, når den etter all sannsynlighet kommer på markedet en gang ut i neste år.

Du må riktignok regne med å ordne saker og ting på egen hånd; General Motors sier klart og tydelig ifra om at bilen skal være forbeholdt det amerikanske markedet. Men det er jo så lett å importere biler på egenhånd for tiden, så det vil nok ikke bety stort. Da blir det nok verre med prislappen; etter våre beregninger vil den norske prisen med avgifter passere to millioner kroner.

 

knut.arne.glesne@hm-media.no

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!