img
img
img

De to skissene under viser hvordan JE Design tenker seg den videre utviklingen av León:
img

img
Vi blir stadig imponerte over hvor kjapt enkelte tunere klarer å få fram pakker til nye biler. Den tyske Audi-, VW- og Seat-tuneren JE Design leverer nå komplett pakke til den nye og tøffe Seat León, som kommer på det norske markedet i januar neste år.

176 hk

Det overrasker jo ikke at tuneren har motortrim klart når León kommer; alle  motorene er jo velkjente fra VW/Audi-konsernet. Men med Leóns tøffe profil blir det jo ekstra artig med mer kraft under panseret, og JE Design lokker fram 176 hk fra den to liter store dieselmotoren som i standardvariant har 140 hk å by på.

Dreiemomentet økes fra originalens fine 320 Nm til voksne 405 Nm. Kraftøkningen gjør at diesel-León´en nå topper 215 km/t, og gjør 0-100 km/t på 8,3 sekunder (en forbedring på ett sekund.) Motortrimmingen koster drøye 9000 kroner uten de ekstra avgiftene du jo må betale, og da er ett års garanti på motor og drivverk inkludert.

Lavere og mer sportslig

JE Design tar også for seg understellet på León. Kortere og strammere sportsfjærer til en drøy tusenlapp senker bilen med 35 millimeter rundt om, og du kan få kjøpt nye hjul i størrelser opp til 225/35-19 rund baut til 21 000 kroner (eller i kromutførelse til et par tusen mer.)

Så bør du jo også oppgradere bremsene for å tøyle de ekstra kreftene; firestemplede kalipere og nye og større bremseskiver på framakselen koster deg 16 000 kroner.

Enda mer

Utseendet må jo også friskes opp om du skal være den tøffeste i gata. JE Designs øyelokk til 650 kroner og forkrommede deksler bak dørhåndtakene til 360 kroner gjør jo litt.

Tuneren arbeider nå med flere tuningbiter til León, blant annet trimsett til den turbomatede, 200 hester sterke 2,0 TFSI-motoren, flere understellssett, flere plastbiter og flere hjulpakker i 17- og 18-tommers størrelse.

Mer på www.je-design.de.

 

knut.arne.glesne@hm-media.no

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!