Renaults mini-MPV Modus får meg til å smile. Designen er jo morsom, eller "søt" er vel kanskje et mer passende uttrykk.

 

imgI førersetet er det masser av plass til hode, skulder, kne og tå. Jeg finner meg raskt til rette, og de store vinduene gir god oversikt over både bilen og omgivelsene. I baksetet går det også an å ha folk - til og med langvokste, dersom de ikke har med seg så mye bagasje. Skyver du litt på baksetet, er det plass nok.

 

Det er flere grunner til å smile. Renaults interiørdesignere har tydeligvis jobbet grundig og lenge for å utnytte så mye av bilen som mulig, med innvendig plass som mål. Romfølelsen er imponerende; det blir ganske enkelt feil å sette den i samme klasse som resten av småbilene i samme prisleie.

 

Ute på veien fortsetter jeg å smile. En 1,4-liters motor høres lite ut (og det er det jo også), men denne imponerer. At 98 hk og 127 Nm skulle kjennes så pass hyggelig i en bil på 1160 kg, hadde jeg ikke regnet med. Motoren har en fin karakter. Den er relativt momentsterk, og ikke minst er den stillegående. Sammen med en fornuftig girkasseutveksling bidrar den til en komfortabel kjøreopplevelse.

 

Klikk for å se større bilde i nytt vindu

Interiøret i Modus er helt ålreit. Plusset er at den byr på mer plass enn mange andre større biler.

Modus er mykere satt opp enn mange andre småbiler, uten at det har negativ innvirkning på kjøreegenskapene. Direkte morsom er den ikke, men den er hele tiden svært ryddig. Og den virker helhetlig; dette kjennes ikke som noen småbil med høyt tak. Derimot føles den som en større bil som har fått kompakte ytre mål.

 

Lettkjørt, smidig, enkel i bruk. Kompakt, velkjørende, oversiktlig. Komfortabel, ryddig, massevis av tilgjengelig utstyr. Og så en hyggelig pris, og svært gode resultater i krasjtester.

 

Er det rart jeg smiler?

 

knut.arne.glesne@hm-media.no

 

 

Tekniske data, Renault Modus 1,4:

Motor:

R4, 1390 ccm

Ytelse:

98 hk v/5700 o/min

Dreiemoment:

127 Nm v/4250 o/min

Forbruk (EU-mix):

0,67 l/mil

0-100 km/t:

11,4 sek

Toppfart:

177 km/t

Egenvekt:

1160 kg

Maks hengervekt:

1725 kg

Bagasjerom:

198/274/612 l

Pris:

191 900 kr

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!