img
img
img
img
Den tyske tuneren Novitec konsentrerer seg om italienske biler. Til vanlig går det mest til Fiat, Alfa Romeo og Lancia, men som vi har skrevet om her tidligere leverer de også full pakke til Ferrari.

Ekstrem

Nå som den norske Alfa Romeo-importøren satser hardere her i landet - ved å ta inn den ansiktsløftede 147, Crosswagon og Sportwagon Q4, og ikke minst den vakre coupéen Alfa Romeo GT - passer det jo bra at Novitec viser sin nye pakke til sistnevnte.

Den ferdige Novitec-GT´en som vi viser her, har for øvrig fått navnet X-supero, der den føyer seg inn i rekken av andre Novitec-biler med "X-treme"-design.

Kompressor

Novitec har tatt utgangspunkt i den foreløpige GT-toppmodellen 3,2 V6 med 240 hk og 300 Nm fra fabrikk.

Men med deres egenutviklede kompressor økes effekten til 337 hk og dreiemomentet til 389 Nm, og tiden 0-100-spurten tar reduseres fra 6,7 til 5,4 sekunder. Toppfarten er 269 km/t.

Dette kompressorsettet koster deg rundt 50 000 kroner pluss norske avgifter.

Keramikkbremser

Mer motor betinger svært ofte også mer brems. Novitec utstyrer GT´en med 320 millimeter store bremseskiver, som klemmes av firestemplede kalipere. Dette koster deg rundt 17 500 kroner.

Og om du ikke synes disse bremsene er heftige nok, leverer Novitec også et keramikkbremsesett med 340 millimeter store skiver og firestemplede kalipere. Da hopper prisen riktignok til nærmere 50 000 kroner.

Justerbart understell

For å få kjøreegenskaper i stil med effekten, har Novitec tatt fram en ny understellspakke til GT´en. Justerbare støtdempere gjør at du kan senke bilen med mellom 35 og 70 millimeter foran og bak. I tillegg leverer Novitec sterkere stabstag til bilen.

imgNye hjul hører selvsagt også med; den tyske Italia-tuneren selger deg gjerne krommede nittentommere med 215/35-dekk rundt baut.

Heftig ytre

Som du ser på disse bildene, har Novitecs Alfa GT også fått et nytt ytre. En ny og dyp front- og bakfanger er på plass, det samme er et sett med flaps foran og bak på sideskjørtene.

Tuneren forlenger taket ved å sette et deksel over bakruta, og selvsagt er også en svær vinge på plass på hekken. Detaljer som øyebryn, et rally- og racinginspirert takscoop frisker opp, og de selvfølgelige vingedørene eller lambodørene hører jo også med.

Det komplette aerodynamikk-settet koster for øvrig drøye 10 000 kroner, og vingedørene 13 500 kroner. For mer informasjon kan du stikke innom www.novitec.com.

 

knut.arne.glesne@hm-media.no

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!